Dyplomacja publiczna a konflikty pamięci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-DPKP-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dyplomacja publiczna a konflikty pamięci |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Komunikacja europejska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Uwrażliwienie studentów na znaczenie dyplomacji publicznej dla łagodzenia konfliktów pamięci Zaznajomienie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami dyplomacji publicznej, polityki historycznej oraz studiami nad pamięcią Wyposażenie studentów w wiedzę umożliwiającą realizację działań w obszarze dyplomacji publicznej na rzecz łagodzenia konfliktów pamięci |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura dostępna jest w Bibliotece IKE i Bibliotece Uniwersyteckiej. Materiały przekazywane przez wykładowcę |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda projektu Demonstracje dźwiękowe i/lub video |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci dowiedzą się, czym są konflikty pamięci (na przykładzie wybranych sporów Polaków i innych narodów, np. konfliktu polsko-niemieckiego) oraz w jaki sposób dyplomacja publiczna może działać na rzecz ich przezwyciężenia. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia przedmiotu: Dyplomacja publiczna: pojęcie, dyplomacja publiczna jako soft power, dyplomacja publiczna a tradycyjna dyplomacja Studia nad pamięcią w Polsce i na świecie Pamięć w służbie władzy: polityka historyczna Wojny o pomniki Miejsca pamięci w kontekście konfliktów pamięci Instytucje polityki historycznej Polski i innych państw Wybrane konflikty pamięci (m.in.: polsko-niemiecki, polsko-rosyjski, polsko-żydowski, polsko-ukraiński) Kultura a konflikty pamięci: łagodzenie czy podsycanie sporów? Współpraca na rzecz przezwyciężania konfliktów pamięci: społeczna, kulturalna, naukowa i in. Nakład pracy studenta: Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h Czytanie wskazanej literatury 30 h Przygotowanie eseju 30 h |
Literatura: |
Modi Memorandi, Leksykon kultury pamięci, Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa 2014 Jędraszczyk K., Polityka pamięci i konflikt o miejsca pamięci w praktyce polityki centralnej i lokalnej. Studium przypadku Cmentarza Orląt Lwowskich, [w:] I. Ksenicz, K. Wasilkiewicz (red.), W kręgu gnieźnieńskiej humanistyki. Antologia tekstów pracowników Instytutu Kultury Europejskiej UAM w stulecie Uniwersytetu Poznańskiego, Acta Humanistica Gnesnensia, 2019, volumen XXII, ss. 31-75 Jędraszczyk K., Історичні проблеми та политика пам’яті в польсько-українських стосунках (1991 – 2017) Наукові записи, ІПіЕНД ім. І.Ф. Кураса НАН України, Випуск 3 – 4 (95 – 96), s. 237-253. Ziętek A. Dyplomacja publiczna Polski, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio K, Politologia 17/1, 2010. Uzupełniająca: Ociepka B. (2013), Miękka siła i dyplomacja publiczna Polski, Warszawa. Uwikłania historiografii. Między ideologizacją dziejów a obiektywizmem badawczym (2011), T. Błaszczyk, K. Brzechczyn, D. Ciunajcis, M. Kierzkowski (red.), Poznań. Cichocki M. A. (2005), Władza i pamięć. O politycznej funkcji historii, Kraków. Studia Kulturoznawcze (2017), 1(11), Pamięć kulturowa. Kultury pamięci. Kultura i Społeczeństwo (2014), 3, Pamięć – badania i źródło sporów. Kultura i Społeczeństwo (2011), 4, Przeszłość i pamięć. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka: operuje podstawowym aparatem pojęciowym dyplomacji publicznej, studiów nad pamięcią i polityki historycznej; charakteryzuje instytucje polityki historycznej wybranych państw; objaśnia istotę wybranych konfliktów pamięci pomiędzy Polakami i innymi narodami; wyjaśnia zależności pomiędzy kulturą a konfliktami pamięci; przywołuje przykłady działań w obszarze dyplomacji publicznej na rzecz przezwyciężania konfliktów pamięci i proponuje własne rozwiązania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student przygotowuje esej w oparciu o informacje i umiejętności z zajęć oraz literaturę. Esej punktowany jest w skali 0-100 punktów. Dodatkowo za aktywność na zajęciach student uzyskuje punkty 0-5 na każdych zajęciach. Aktywność obejmuje krótkie zadania pisemne i wypowiedzi ustne na zajęciach Maksymalnie za aktywność można uzyskać 50 punktów Punktacja końcowa: 121-150 - bardzo dobry 111-120 - dobry plus 91-110 - dobry 81-90 - dostateczny plus 65-80 dostateczny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Jędraszczyk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Jędraszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.