Elective block: Local and Regional Identity
General data
Course ID: | 16-BFTL-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Elective block: Local and Regional Identity |
Name in Polish: | Blok fakultatywny: Tożsamość lokalna i regionalna |
Organizational unit: | Institute of European Culture in Gniezno |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) zarządzanie w administracji lokalnej |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Zapoznanie uczestniczek/uczestników zajęć z podstawowymi problemami dotyczącymi tożsamości lokalnej i regionalnej. Kształtowanie umiejętności oceny poznawanych faktów i zjawisk. |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Nie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Literatura jest dostępna w Bibliotece UAM. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Zgodnie z sylabusem: - dyskusja - praca z tekstem - metoda ćwiczeniowa - metoda warsztatowa - metody aktywizujące - praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć z nauczycielem: 30 Przygotowanie do zajęć: 10 godz. Czytanie wskazanej literatury: 10 godz. Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.: 10 godz. |
Short description: |
(in Polish) --- |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot poświęcony problemowi tożsamości lokalnej i regionalnej. Treści programowe: 1. Tożsamość i identyfikacja 2. Od mniejszości do neoplemion 3. Tożsamość ukształtowana 4. Tożsamość kształtująca się 5. Wielkopolska. Konglomerat tożsamości? 6. Tożsamość wojująca |
Bibliography: |
(in Polish) - A. Brencz, Wielkopolska jako region etnograficzny, Poznań 1996 (fragmenty). - P. Cichocki, Jaka jest tożsamość wielkopolska?, „Przegląd Zachodni” 2012, nr 1, s. 87-99. - L. Gołdyka, Identyfikacja regionalna mieszkańców pogranicza polsko-niemieckiego, [w:] Tożsamość i identyfikacje. Propozycje teoretyczne – doświadczenia badawcze, red. E. Smolarkiewicz, J. Kubera, s. 81-96. - M. Maffesoli, Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, Warszawa 2008 (fragmenty). - Z. Rykiel, Identyfikacja i tożsamość kulturowa w różnych skalach przestrzennych, „Opuscula Sociologica” 2017, nr 3 (21), s. 45-55. - A. Sakson, Przemiany tożsamości lokalnej i regionalnej mieszkańców Ziem Zachodnich i Północnych, [w:] Polskie Ziemie Zachodnie. Studia socjologiczne, red. A. Michalak, A. Sakson, Ż. Stasieniuk, Poznań 2011, s. 79-100. - M. Ziółkowski, Mentalność Wielkopolan: rzeczywistość, stereotyp czy perswazyjne argumenty, „Przegląd Zachodni” 1999, nr 4, s. 11-30 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - zna i rozumie podstawowe zagadnienia i problemy związane z tożsamością ze szczególnym uwzględnieniem tożsamości lokalnej i regionalnej, - zna i rozumie w stopniu podstawowym procesy związane z kształtowaniem się tożsamości zbiorowej, - zna i rozumie podstawy tożsamości wielkopolskiej, - zna i rozumie podstawowe fakty i zjawiska dotyczące grup etnicznych i etnograficznych występujących w Wielkopolsce, - potrafi analizować i oceniać zjawiska związane z tożsamością, szczególnie lokalną i regionalną, - potrafi wyrażać opinie na tematy poruszane w ramach zajęć w formie ustnej i pisemnej, - jest gotowa/jest gotów do przyjmowania postawy krytycznej wobec poznawanych faktów i zjawisk, rozumie potrzebę nieustannego poszerzania swojej wiedzy oraz zdobywania nowych umiejętności i kompetencji społecznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Studenci i studentki są zobowiązani/e do przygotowania pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej. Ocenie podlega również ich zaangażowanie i aktywność. Elementy oceny końcowej: • praca pisemna 40% • prezentacja multimedialna 40% • aktywność 20% Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny (dst; 3,0): minimalna akceptowalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu |
Practical placement: |
(in Polish) --- |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR CW
|
Type of class: |
classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Kamil Wasilkiewicz | |
Group instructors: | Kamil Wasilkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences (where relevant): | (in Polish) Brak |
|
Number of hours: | 30 |
|
Module learning aims: | (in Polish) Zapoznanie uczestniczek/uczestników zajęć z podstawowymi problemami dotyczącymi tożsamości lokalnej i regionalnej. Kształtowanie umiejętności oceny poznawanych faktów i zjawisk. |
|
Short description: |
(in Polish) --- |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiot poświęcony problemowi tożsamości lokalnej i regionalnej. Treści programowe: 1. Tożsamość i identyfikacja 2. Od mniejszości do neoplemion 3. Tożsamość ukształtowana 4. Tożsamość kształtująca się 5. Wielkopolska. Konglomerat tożsamości? 6. Tożsamość wojująca |
|
Bibliography: |
(in Polish) - A. Brencz, Wielkopolska jako region etnograficzny, Poznań 1996 (fragmenty). - P. Cichocki, Jaka jest tożsamość wielkopolska?, „Przegląd Zachodni” 2012, nr 1, s. 87-99. - L. Gołdyka, Identyfikacja regionalna mieszkańców pogranicza polsko-niemieckiego, [w:] Tożsamość i identyfikacje. Propozycje teoretyczne – doświadczenia badawcze, red. E. Smolarkiewicz, J. Kubera, s. 81-96. - M. Maffesoli, Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, Warszawa 2008 (fragmenty). - Z. Rykiel, Identyfikacja i tożsamość kulturowa w różnych skalach przestrzennych, „Opuscula Sociologica” 2017, nr 3 (21), s. 45-55. - A. Sakson, Przemiany tożsamości lokalnej i regionalnej mieszkańców Ziem Zachodnich i Północnych, [w:] Polskie Ziemie Zachodnie. Studia socjologiczne, red. A. Michalak, A. Sakson, Ż. Stasieniuk, Poznań 2011, s. 79-100. - M. Ziółkowski, Mentalność Wielkopolan: rzeczywistość, stereotyp czy perswazyjne argumenty, „Przegląd Zachodni” 1999, nr 4, s. 11-30 |
|
Notes: |
(in Polish) --- |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Kamil Wasilkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.