Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Animation of local Cultures

General data

Course ID: 16-AKLO-11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Animation of local Cultures
Name in Polish: Animacja kultur lokalnych
Organizational unit: Institute of European Culture in Gniezno
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) projektowanie kultury

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Celem warsztatu jest przekazanie wiedzy na temat animacji kultury jako formy pracy kulturalnej, trzech tradycji, na których oparta jest polska koncepcja animacji kultury, sztuki współczesnej jako zaplecza dla animacji kultury, etapów procesu animacyjnego (preanimacja i animacja właściwa), pracy metodą projektu jako głównego narzędzia animacji kultury, warunków organizacyjnych i finansowych pracy animacyjnej, kompetencji animatora kultury. Moduł ten ma na celu rozwinięcie umiejętności wyjaśniania celów, warunków, zasad i metod pracy animacyjnej oraz odnoszenia do nich poszczególnych kompetencji animatora kultury. Celem warsztatu jest również przygotowanie do samodzielnego gromadzenia informacji potrzebnych do przygotowania takich elementów projektu jak misja i wizja, harmonogram i kosztorys, opis zasobów, opis grupy docelowej. Do pozostałych celów należą: wyrobienie umiejętności redagowania projektu animacji kultury w postaci pisemnej (etap preanimacji) w odniesieniu do takich jego elementów jak wizja i misja, harmonogram, kosztorys, opis grupy docelowej i zasobów projektu oraz wyrobienie umiejętności pracy zespołowej nad projektem animacji kultury, w tym podziału obowiązków w zespole, planowania etapów pracy, sporządzania dokumentacji z pracy zespołu.

Year of studies (where relevant):

Year 3

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Nie

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Brak

Information on where to find course materials:

(in Polish) Literatura przedmiotu jest dostępna w Bibliotece UAM.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) metoda warsztatowa,

metoda projektu,

praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Rodzaje zajęć studenta:


warsztaty: 30 h


przygotowanie do zajęć: 20 h


przygotowanie prezentacji multimedialnej: 20 h


przygotowanie projektu: 20 h


Łączny nakład pracy studenta: 90 h


Liczba punktów ECTS: 3

Short description: (in Polish)

---

Full description: (in Polish)

Treści kształcenia:

1. Animacja jako forma pracy kulturalnej, trzy perspektywy definiowania animacji kultury (kulturoznawcza, pedagogiczna, antropologiczna).

2. Kompetencje animatora kultury (diagnoza, projektowanie, organizacja, komunikacja) i obszary animacji kultury (społeczności lokalne – kultury lokalne, kultury grupowe, mniejszościowe, czas wolny, ekspresja twórcza, życie publiczne – postawy, problemy praktyczne).

3. Warunki pracy animacyjnej (polityka kulturalna i zasady finansowania w sektorze kultury, instytucjonalne i pozarządowe formy organizacji działań kulturalnych).

4. Elementy projektu animacji: misja, wizja, opis grupy docelowej, harmonogram, kosztorys, zasoby projektu.

5. Kulturalna mapa regionu: instytucje i organizacje wsparcia pracy animacyjnej.

6. Praca w zespołach projektowych: temat projektu i opis grupy docelowej.

7. Praca w zespołach projektowych: misja i wizja projektu.

8. Praca w zespołach projektowych: harmonogram, kosztorys, zasoby projektu.

9. Ewaluacja pracy zespołowej – publiczna prezentacja projektów.

Bibliography: (in Polish)

G. Dziamski, Muzea sztuki współczesnej jako centra animacji, [w:] Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej, T. 2, Centrum Sztuki Dziecka, Poznań 2009.

G. Godlewski, Animacja i antropologia. Następna generacja, [w:] Lokalnie. Animacja kultury/Community arts, Warszawa 2008, s. 4-13.

A. Schindler, Czym jest animacja społeczno-kulturalna [w]: Konteksty animacji społeczno kulturalnej, Wrocław 2004.

A. Schindler, O istocie animacji [w]: Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych, Wrocław 2000.

J. Grad, U. Kaczmarek, Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiana Modelu, Poznań 1999.

A. Ptak, Community arts. Wprowadzenie do idei, oraz Community arts. Wprowadzenie do praktyki [w:] Lokalnie. Animacja kultury/Community arts, Warszawa 2008, s. 36-73.

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy:

- rozumie specyfikę animacji kultury jako formy pracy kulturalnej, ze wskazaniem na trzy podstawowe sposoby jej definiowania (kulturoznawczy, pedagogiczny, antropologiczny) oraz cele i metody pracy animacyjnej i ich miejsce we współczesnym życiu kulturalnym;

- rozumie specyfikę pracy na poszczególnych etapach procesu animacyjnego (preanimacja: diagnoza, pisemna wersja projektu, animacja właściwa: realizacja zadań i zarządzanie projektem).

W zakresie umiejętności:

- prawidłowo interpretuje potrzebę realizacji procesu animacyjnego w odniesieniu do społeczności i grup, zagrożonych postawami pasywizmu, prezentyzmu lub podlegających wykluczeniu społecznemu;

- formułuje i wyjaśnia temat projektu oraz opisuje i uzasadnia jego cele, korzysta ze źródeł literaturowych oraz innych dostępnych informatorów, zawierających informacje na temat sieci organizacji, instytucji kultury i możliwych programów wsparcia pracy animacyjnej, pisze wybrane części projektu animacji kultury.

W zakresie kompetencji społecznych:

- obiektywnie ocenia pracę swoją i swojego zespołu, zwłaszcza w odniesieniu do podziału i wywiązywania się z obowiązków, wykazuje się umiejętnością dyskutowania o celach projektu i publicznego prezentowania wyników pracy zespołowej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Realizacja projektu

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dostateczny (dst; 3,0): minimalna akceptowalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

Practical placement: (in Polish)

---

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
workshop, 30 hours more information
Coordinators: Kamil Wasilkiewicz
Group instructors: Kamil Wasilkiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
workshop - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)