Animation of local Cultures
General data
Course ID: | 16-AKLO-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Animation of local Cultures |
Name in Polish: | Animacja kultur lokalnych |
Organizational unit: | Institute of European Culture in Gniezno |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) projektowanie kultury |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Celem warsztatu jest przekazanie wiedzy na temat animacji kultury jako formy pracy kulturalnej, trzech tradycji, na których oparta jest polska koncepcja animacji kultury, sztuki współczesnej jako zaplecza dla animacji kultury, etapów procesu animacyjnego (preanimacja i animacja właściwa), pracy metodą projektu jako głównego narzędzia animacji kultury, warunków organizacyjnych i finansowych pracy animacyjnej, kompetencji animatora kultury. Moduł ten ma na celu rozwinięcie umiejętności wyjaśniania celów, warunków, zasad i metod pracy animacyjnej oraz odnoszenia do nich poszczególnych kompetencji animatora kultury. Celem warsztatu jest również przygotowanie do samodzielnego gromadzenia informacji potrzebnych do przygotowania takich elementów projektu jak misja i wizja, harmonogram i kosztorys, opis zasobów, opis grupy docelowej. Do pozostałych celów należą: wyrobienie umiejętności redagowania projektu animacji kultury w postaci pisemnej (etap preanimacji) w odniesieniu do takich jego elementów jak wizja i misja, harmonogram, kosztorys, opis grupy docelowej i zasobów projektu oraz wyrobienie umiejętności pracy zespołowej nad projektem animacji kultury, w tym podziału obowiązków w zespole, planowania etapów pracy, sporządzania dokumentacji z pracy zespołu. |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Nie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Literatura przedmiotu jest dostępna w Bibliotece UAM. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) metoda warsztatowa, metoda projektu, praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Rodzaje zajęć studenta: warsztaty: 30 h przygotowanie do zajęć: 20 h przygotowanie prezentacji multimedialnej: 20 h przygotowanie projektu: 20 h Łączny nakład pracy studenta: 90 h Liczba punktów ECTS: 3 |
Short description: |
(in Polish) --- |
Full description: |
(in Polish) Treści kształcenia: 1. Animacja jako forma pracy kulturalnej, trzy perspektywy definiowania animacji kultury (kulturoznawcza, pedagogiczna, antropologiczna). 2. Kompetencje animatora kultury (diagnoza, projektowanie, organizacja, komunikacja) i obszary animacji kultury (społeczności lokalne – kultury lokalne, kultury grupowe, mniejszościowe, czas wolny, ekspresja twórcza, życie publiczne – postawy, problemy praktyczne). 3. Warunki pracy animacyjnej (polityka kulturalna i zasady finansowania w sektorze kultury, instytucjonalne i pozarządowe formy organizacji działań kulturalnych). 4. Elementy projektu animacji: misja, wizja, opis grupy docelowej, harmonogram, kosztorys, zasoby projektu. 5. Kulturalna mapa regionu: instytucje i organizacje wsparcia pracy animacyjnej. 6. Praca w zespołach projektowych: temat projektu i opis grupy docelowej. 7. Praca w zespołach projektowych: misja i wizja projektu. 8. Praca w zespołach projektowych: harmonogram, kosztorys, zasoby projektu. 9. Ewaluacja pracy zespołowej – publiczna prezentacja projektów. |
Bibliography: |
(in Polish) G. Dziamski, Muzea sztuki współczesnej jako centra animacji, [w:] Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej, T. 2, Centrum Sztuki Dziecka, Poznań 2009. G. Godlewski, Animacja i antropologia. Następna generacja, [w:] Lokalnie. Animacja kultury/Community arts, Warszawa 2008, s. 4-13. A. Schindler, Czym jest animacja społeczno-kulturalna [w]: Konteksty animacji społeczno kulturalnej, Wrocław 2004. A. Schindler, O istocie animacji [w]: Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych, Wrocław 2000. J. Grad, U. Kaczmarek, Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiana Modelu, Poznań 1999. A. Ptak, Community arts. Wprowadzenie do idei, oraz Community arts. Wprowadzenie do praktyki [w:] Lokalnie. Animacja kultury/Community arts, Warszawa 2008, s. 36-73. |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy: - rozumie specyfikę animacji kultury jako formy pracy kulturalnej, ze wskazaniem na trzy podstawowe sposoby jej definiowania (kulturoznawczy, pedagogiczny, antropologiczny) oraz cele i metody pracy animacyjnej i ich miejsce we współczesnym życiu kulturalnym; - rozumie specyfikę pracy na poszczególnych etapach procesu animacyjnego (preanimacja: diagnoza, pisemna wersja projektu, animacja właściwa: realizacja zadań i zarządzanie projektem). W zakresie umiejętności: - prawidłowo interpretuje potrzebę realizacji procesu animacyjnego w odniesieniu do społeczności i grup, zagrożonych postawami pasywizmu, prezentyzmu lub podlegających wykluczeniu społecznemu; - formułuje i wyjaśnia temat projektu oraz opisuje i uzasadnia jego cele, korzysta ze źródeł literaturowych oraz innych dostępnych informatorów, zawierających informacje na temat sieci organizacji, instytucji kultury i możliwych programów wsparcia pracy animacyjnej, pisze wybrane części projektu animacji kultury. W zakresie kompetencji społecznych: - obiektywnie ocenia pracę swoją i swojego zespołu, zwłaszcza w odniesieniu do podziału i wywiązywania się z obowiązków, wykazuje się umiejętnością dyskutowania o celach projektu i publicznego prezentowania wyników pracy zespołowej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Realizacja projektu Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny (dst; 3,0): minimalna akceptowalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu |
Practical placement: |
(in Polish) --- |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W WAR
TH FR |
Type of class: |
workshop, 30 hours
|
|
Coordinators: | Kamil Wasilkiewicz | |
Group instructors: | Kamil Wasilkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
workshop - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.