Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Cultural Anthropology

General data

Course ID: 16-AK-11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Cultural Anthropology
Name in Polish: Antropologia kulturowa
Organizational unit: Institute of European Culture in Gniezno
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Komunikacja europejska

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) 1. Wprowadzenie do terminologii stosowanej w antropologii kulturowej.

2. Zapoznanie studentów z zakresem badań prowadzonych w ramach antropologii kulturowej.

3. Zapoznanie studentów z podziałem na poddyscyliny antropologii kulturowej.

4. Scharakteryzowanie najważniejszych szkół i metod badawczych w tej dyscyplinie.

5. Analiza wybranych tekstów źródłowych.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Ogólna wiedza z zakresu nauk humanistycznych.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Publikacje dostępne w bibliotece Kolegium.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) 1. Wykład połączony z prezentacją multimedialną.

2. Dyskusja z moderatorem (prowadzącą zajęcia).

3. Prezentacja i interpretacja materiałów multimedialnych opracowanych przez studentów.


Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 1. Czytanie wskazanej literatury.

2. Przygotowanie do zajęć.

3. Przygotowanie w grupach prezentacji na wybrane tematy.


Sumaryczna liczba punktów 2

Short description: (in Polish)

Na zajęciach studentki i studenci będą:

- zapoznawać się z podstawową terminologią antropologii kulturowej

- zapoznawać się specyfiką tematów i badań w antropologii

- poznawać różnorodnośc kulturową świata (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym)

- analizować wybrane zagadnienia z kultury współczesnej.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach studentki i studenci będą:

- zapoznawać się z podstawową terminologią antropologii kulturowej

- zapoznawać się specyfiką tematów i badań w antropologii

- poznawać różnorodnośc kulturową świata (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym)

- analizować wybrane zagadnienia z kultury współczesnej.

W tym celu analizowane będą teksty źródłowe, fragmenty wspomnień podróżników, ukazujące problem zetnięcia i opisu z innymi kulturami (np. w okresie wielkich odkryć geograficznych).

Na zajęciach omawiane będą wybrane zagadnienia z kultury ukazujące różnorodność świata (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym), ze szczególnym wskazaniem na problemy komunikacyjne wynikające z różnic światopoglądowych, religijnych, stylów życia. Omówione zostaną także wybrane zagadnienia z antropologii współczesnej, np. globalizacja, multikulturalizm.

Zajęcia prowadzone będą z wykorzystaniem rozmaitych pomocy dydaktycznych, np. literatury źródłowej, czy narzędzi multimedialnych. przewiduje się aktywizację studentów na zajęciach, np. poprzez prowadzenie dyskusji i samodzielne przygotowywanie oraz prezentowanie materiałów.

Bibliography: (in Polish)

Campbell Joseph, Potęga mitu, przeł. Ireneusz Kania, Kraków 2009

Schipper Mineke, Na początku nie było nikogo. Jak pojawili się ludzie? (księga pierwsza: Pierwsi ludzie, s. 29-160 oraz księga druga: Jak pojawili się ludzie?, s. 161-192), przeł. Robert Pucek, Warszawa 2012

Jameson Fredric, Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne, przeł. Przemysław Czapliński, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, pod red. Ryszarda Nycza, Wydawnictwo Baran i Suszczyński: Kraków 1998.

Kulikowski Waldemar, Antropologia współczesności: wiele światów, jedno miejsce, Universitas: Kraków 2007.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu studenti i studenci będą potrafili:

1. Opisać podstawową terminologię stosowaną w obszarze antropologii kulturowej.

2. Scharakteryzować genezę i specyfikę antropologii kulturowej oraz jej znaczenie we współczesnej humanistyce.

3. Dostrzec specyfikę i trudności związane z antropologicznymi badaniami terenowymi.

4. Dostrzec specyfikę kulturową współczesnego świata.

5. Scharakteryzować najważniejsze szkoły badawcze i metodologię antropologii kulturowej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Indywidualna praca studentów.

2. Praca zespołowa.

3. Aktywność na zajęciach - udział w dyskusjach.

4. Przystąpienie do egzaminu pisemnego.

Studenci by uzyskać pozytywną ocenę powinni znać i poprawnie wykorzystywać terminologię z zakresu antropologii kulturowej. jednoczesnie powinni kreatywnie stosować ją w wielopoziomowym opisie zjawisk kulturowych.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)