Cultural Anthropology
General data
Course ID: | 16-AK-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Cultural Anthropology |
Name in Polish: | Antropologia kulturowa |
Organizational unit: | Institute of European Culture in Gniezno |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Komunikacja europejska |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) 1. Wprowadzenie do terminologii stosowanej w antropologii kulturowej. 2. Zapoznanie studentów z zakresem badań prowadzonych w ramach antropologii kulturowej. 3. Zapoznanie studentów z podziałem na poddyscyliny antropologii kulturowej. 4. Scharakteryzowanie najważniejszych szkół i metod badawczych w tej dyscyplinie. 5. Analiza wybranych tekstów źródłowych. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Ogólna wiedza z zakresu nauk humanistycznych. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Publikacje dostępne w bibliotece Kolegium. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) 1. Wykład połączony z prezentacją multimedialną. 2. Dyskusja z moderatorem (prowadzącą zajęcia). 3. Prezentacja i interpretacja materiałów multimedialnych opracowanych przez studentów. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 1. Czytanie wskazanej literatury. 2. Przygotowanie do zajęć. 3. Przygotowanie w grupach prezentacji na wybrane tematy. Sumaryczna liczba punktów 2 |
Short description: |
(in Polish) Na zajęciach studentki i studenci będą: - zapoznawać się z podstawową terminologią antropologii kulturowej - zapoznawać się specyfiką tematów i badań w antropologii - poznawać różnorodnośc kulturową świata (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym) - analizować wybrane zagadnienia z kultury współczesnej. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach studentki i studenci będą: - zapoznawać się z podstawową terminologią antropologii kulturowej - zapoznawać się specyfiką tematów i badań w antropologii - poznawać różnorodnośc kulturową świata (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym) - analizować wybrane zagadnienia z kultury współczesnej. W tym celu analizowane będą teksty źródłowe, fragmenty wspomnień podróżników, ukazujące problem zetnięcia i opisu z innymi kulturami (np. w okresie wielkich odkryć geograficznych). Na zajęciach omawiane będą wybrane zagadnienia z kultury ukazujące różnorodność świata (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym), ze szczególnym wskazaniem na problemy komunikacyjne wynikające z różnic światopoglądowych, religijnych, stylów życia. Omówione zostaną także wybrane zagadnienia z antropologii współczesnej, np. globalizacja, multikulturalizm. Zajęcia prowadzone będą z wykorzystaniem rozmaitych pomocy dydaktycznych, np. literatury źródłowej, czy narzędzi multimedialnych. przewiduje się aktywizację studentów na zajęciach, np. poprzez prowadzenie dyskusji i samodzielne przygotowywanie oraz prezentowanie materiałów. |
Bibliography: |
(in Polish) Campbell Joseph, Potęga mitu, przeł. Ireneusz Kania, Kraków 2009 Schipper Mineke, Na początku nie było nikogo. Jak pojawili się ludzie? (księga pierwsza: Pierwsi ludzie, s. 29-160 oraz księga druga: Jak pojawili się ludzie?, s. 161-192), przeł. Robert Pucek, Warszawa 2012 Jameson Fredric, Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne, przeł. Przemysław Czapliński, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, pod red. Ryszarda Nycza, Wydawnictwo Baran i Suszczyński: Kraków 1998. Kulikowski Waldemar, Antropologia współczesności: wiele światów, jedno miejsce, Universitas: Kraków 2007. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu studenti i studenci będą potrafili: 1. Opisać podstawową terminologię stosowaną w obszarze antropologii kulturowej. 2. Scharakteryzować genezę i specyfikę antropologii kulturowej oraz jej znaczenie we współczesnej humanistyce. 3. Dostrzec specyfikę i trudności związane z antropologicznymi badaniami terenowymi. 4. Dostrzec specyfikę kulturową współczesnego świata. 5. Scharakteryzować najważniejsze szkoły badawcze i metodologię antropologii kulturowej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Indywidualna praca studentów. 2. Praca zespołowa. 3. Aktywność na zajęciach - udział w dyskusjach. 4. Przystąpienie do egzaminu pisemnego. Studenci by uzyskać pozytywną ocenę powinni znać i poprawnie wykorzystywać terminologię z zakresu antropologii kulturowej. jednoczesnie powinni kreatywnie stosować ją w wielopoziomowym opisie zjawisk kulturowych. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.