Elective Module I: "Roots" (2) - Antique Heritage of Europe
General data
Course ID: | 16-ADE-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Elective Module I: "Roots" (2) - Antique Heritage of Europe |
Name in Polish: | Moduł fakultatywny I "Korzenie" (2) - Antyczne dziedzictwo Europy |
Organizational unit: | Institute of European Culture in Gniezno |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) Komunikacja europejska |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Zapoznanie studentów z dorobkiem cywilizacyjnym świata antycznego (Grecja, Rzym), z wykazaniem ciągłości kulturowej Europy po czasy współczesne. Student powinien zdobyć umiejętność wykazania dziedzictwa antyku we współczesnej kulturze europejskiej i jego znaczenia w formowaniu tożsamości Europejczyka. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (Podstawowa wiedza z historii powszechnej wyniesiona ze szkoły ponadgimnazjalnej. Umiejętność pracy w grupie, wyszukiwania informacji oraz pisania prac). |
Information on where to find course materials: | (in Polish) W bibliotece IKE UAM. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład połączony z prezentacją multimedialną. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 2 punkty ects: Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do zajęć. |
Short description: |
(in Polish) Antyczne dziedzictwo Europy ma przygotować studentów do szanowania i rozumienia dorobku cywilizacyjnego świata antycznego (Grecja, Rzym), z wykazaniem ciągłości kulturowej Europy po czasy współczesne. Student powinien zdobyć umiejętność wykazania dziedzictwa antyku we współczesnej kulturze europejskiej i jego znaczenia w formowaniu tożsamości Europejczyka. |
Full description: |
(in Polish) Nakreślenie panoramy historycznej Starożytnego Bliskiego Wschodu w kontekście jej znaczenia dla rozwoju cywilizacji europejskiej. Wprowadzenie pojęcia rewolucji neolitycznej. Omówienie najstarszych cywilizacji, Sumeru i Egiptu oraz wskazanie ich dokonań kulturowych (np. epos o Gilgameszu) i wpływ na cywilizację grecko-rzymską. Scharakteryzowanie teorii o pomoście między cywilizacjami Wschodu i Zachodu – najstarsze cywilizacje Morza Egejskiego, kultura Grecji archaicznej. Zjawisko wojen Greckich jako przykład kształtowania się świadomości „narodowej”. Omówienie różnic pomiędzy kulturą klasyczną a hellenistyczną. Powstanie uniwersalizmu greckiego. Narodziny i znaczenie mitologii. Osiągnięcia kultury etruskiej a powstanie Rzymu. Paralela pomiędzy ustanowieniem Republiki Rzymskiej a Rewolucją Francuską. Rzym w okresie podboju Italii. Początki konfliktów między warstwami społecznymi. Zjawisko ustanowienia prawa rzymskiego i jego znaczenie dla współczesnej Europy. Ustrój polityczny Republiki Rzymskiej. Cesarstwo Rzymskie. Przesłanki jedności świata rzymskiego a przyczyny jego upadku. Omówienie dalekosiężnego oddziaływania Cesarstwa Rzymskiego – renesans karoliński, powrót do idei zjednoczonej Europy, Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego. |
Bibliography: |
(in Polish) Alföldy G., Historia społeczna starożytnego Rzymu, tłum. A. Gierlińska, Poznań 2003. Bravo B., Wipszycka E., Starożytność. T. 3. Okres hellenistyczny, Warszawa 1992. Cary M., Scullard H.H., Dzieje Rzymu. T1, T2, tłum. J. Schwakopf, Warszawa 2001. Crawford M., Rzym w okresie republiki, tłum. J. Rohoziński, Warszawa 2004. Davies J.K., Demokracja w Grecji klasycznej, tłum. G. Muszyński, Warszawa 2003. Heather P., Upadek Cesarstwa Rzymskiego, tłum. J. Szczepański, Poznań 2006. Murray O., Narodziny Grecji, tłum. A. Twardecki, Warszawa 2004. Syme R., Rewolucja rzymska, tłum. A. Baziór, Poznań 2009. Walbank F.W., Świat hellenistyczny, tłum. G. Muszyński, Warszawa 2003. Wells C., Cesarstwo rzymskie, tłum. T. Duliński, Warszawa 2005. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: wszechstronnie i dogłębnie rozumieć wpływ antycznego dziedzictwa Europy na jej współczesną kulturę posługiwać się wybranymi koncepcjami historycznymi i kulturowymi w odniesieniu do czasów antycznych wykorzystywać poznaną terminologię z zakresu badań nad kulturą wykorzystywać zdobytą wiedzę w celu poszerzania własnych horyzontów poznawczych czytać samodzielnie teksty źródłowe stanowiące dziedzictwo kulturowe Europy |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin ustny na ocenę. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.