Comparative Social Movements
General data
Course ID: | 14-IES2OCSM11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Comparative Social Movements |
Name in Polish: | Comparative Social Movements |
Organizational unit: | Faculty of Political Science and Journalism |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa (in Polish) International Relations (Projekt), Master Studies - year 2 (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | English |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) stosunki międzynarodowe |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) C1 - Zaznajomienie z podstawowymi kategoriami pojęciowymi oraz teoriami pojawiającymi się w badaniach nad kontestacyjnymi działaniami zbiorowymi w perspektywie porównawczej C2 - Prezentacja danych empirycznych ilustrujących zjawiska oraz mechanizmy kontestacji na arenie międzynarodowej C3- Wskazanie na związki łączące procesy zmiany społecznej (demokratyzacja, sekularyzacja, globalizacja etc.) działalnością ruchów społecznych C4 - Analiza wybranych przykładów międzynarodowych ruchów społecznych |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Moduł prowadzony jest z wykorzystaniem tradycyjnych metod kształcenia, jednak z wykorzystaniem urządzeń dydaktycznych znajdujących się w sali dydaktycznej. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Student, który rozpoczyna zajęcia z modułu: - ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, państwie i prawie; - potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach; - ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym; o rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Materiały w wersji elektronicznej (pliki PDF) są przekazywane studentom za pośrednictwem poczty elektronicznej. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Metody aktywizujące: analiza wybranego ruchu społecznego Metody eksponujące: film Metody praktyczne: dyskusja w oparciu o teksty przesłane przez prowadzącego, ćwiczenia praktyczne |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 15 godzin Praca własna studenta (1- przygotowanie do zajęć, 2- opracowanie case study, 3 - przygotowanie do zaliczenia) - 35 godzin Punkty ECTS: 2 |
Full description: |
(in Polish) Ruchy społeczne są ważnym aktorem zbiorowym odpowiedzialnym za procesy przekształcania współczesnych społeczeństw. Celem zajęć jest wprowadzenie w podstawowe problemy badań nad ruchami społecznymi oraz polityką protestu w perspektywie porównawczej. Studenci poznają podstawowe kategorie analizy ruchów społecznych, teorie wyjaśniające przyczyny powstania, procesy rozwoju, strategie, taktyki oraz kulturę współczesnych ruchów społecznych, a także rolę kontekstu międzynarodowego (konflikty, problemy globalne, działania korporaci, organizacje międzynarodowe, polityka zagraniczna państw etc.) dla działania ruchów społecznych. Zagadnieniom teoretycznym towarzyszy analiza przykładów empirycznych ruchów społecznych. Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje następujące zagadnienia szczegółowe: 1. Teorie ruchów społecznych (P_W01; P_W02; P_U01; P_K02) 2. Mechanizmy rekrutacji i mobilizacji w badaniach nad ruchami społecznymi (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02) 3. Kultura i ruchy społeczne (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02) 4. Strategie ruchów społecznych (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02) 5. Dyfuzja protestu - "kolorowe rewolucje" a strategie non-violence (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02) 6. Ruchy społeczne, przemoc i radykalizacja (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02) |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. D. Della Porta, M. Diani, Social Movements. An introduction, Blackwell 2006. 2. Z. W. Munson, The Making of Pro-life Activists. How Social Movement Mobilization Works, Chicago 2008. 3. R. A. Pape, J. K. Feldman, Cutting the fuse: the explosion of global suicide terrorism and how to stop it, Chicago 2010. 4. The social movements reader: cases and concepts, ed. by Jeff Goodwin and James M. Jasper, Wiley 2015. 5. The Blackwell Companion to Social Movements, ed. by D. A. Snow, S.A. Soule, H. Kriesi, Blackwell Publishing 2004. Literatura uzupełniająca: 1.Self, Identity, and Social Movements, ed. by S. Stryker, T. J. Owens, R. W. White, Minneapolis 2000. 2.The Diffusion of Social Movements. Actors, Mechanisms, and Political Effects, ed. by R. Kolins Givan, K. M. Roberts, S. A. Soule, Cambridge 2010. 3.J. A. Carter, S. Maher and Peter R. Neumann, #Greenbirds: Measuring Importance and Influence in Syrian Foreign Fighter Networks, London 2014. 4. Ch. Tilly, S. Tarrow, Contentious Politics, Oxford 2015. 5.The Consequences of Social Movements, ed. by L. Bosi, M. Giugni, K. Uba, Cambridge 2016. |
Learning outcomes: |
(in Polish) P_W01 - Zna podstawowe kategorie badań ruchów społecznych i wybrane teorie ruchów społecznych (K_W01; K_W02) P_W02 - Potrafi opisać zależności przyczynowo – skutkowe pomiędzy różnymi czynnikami odpowiedzialnymi za istnienie ruchów społecznych (K_W01; K_W04; K_W08; K_W09) P_U01 - Potrafi powiązać znane mu przykłady empiryczne z wybranymi problemami teoretycznego wyjaśniania ruchów społecznych (K_U02; K_U02; K_U03; K_U04) P_U02 - Rozwiązuje problemy związane z wybranymi aspektami badania ruchów społecznych w oparciu o wybraną literaturę przedmiotu oraz źródła (K_U01; K_U04; K_U06; K_U07) P_K01 - Potrafi rozwiązywać problemy związane z badaniami nad ruchami społecznymi w ramach pracy grupowej (K_K01; K_K03; K_K04) P_K02 - Ma świadomość dylematów etycznych związanych z badaniami ruchów społecznych (K_K03; K_K04; K_K05; K_K09) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceniania formujące: Ćwiczenia praktyczne, obecność Metody oceniania podsumowujące: Zaliczenie pisemne Kryteria oceniania: 5,0 znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 4,5 pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 4,0 dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 3,5 zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne 3,0 podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne |
Classes in period "Academic year 2020/2021" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Artur Lipiński | |
Group instructors: | Artur Lipiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Artur Lipiński | |
Group instructors: | Artur Lipiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.