Biography general and designing of biographical solutions
General data
Course ID: | 13-PXL4OBOP11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Biography general and designing of biographical solutions |
Name in Polish: | Biografia ogólna i projektowanie rozwiązań biograficznych |
Organizational unit: | Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
5.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Pedagogika specjalizacja Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) 1. Przekazanie wiedzy z zakresu biografii ogólnej, podejścia biograficznego w jakościowych badaniach pedagogicznych, metod pozyskiwania i opracowania materiałów biograficznych i autobiograficznych, stosowania metody biograficznej w pracy z osobami starszymi, pracy socjalnej i doradztwie zawodowym. 2. Rozwijanie umiejętności w zakresie posługiwania się metodą biograficzną w badaniach pedagogicznych w zakresie przeprowadzania wywiadu narracyjnego, interpretacji tekstu, terapii narracyjnej i rehabilitacji rozumianej jako rekonstrukcja życia człowieka dorosłego 3. kształtowanie postawy przestrzegania zasad etyki zawodowej badacza biografii |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Short description: |
Biography general is an important source of scientific, giving insight into the events, illustrating the course of life and the processes shaping individual personality. Biographical method as an important qualitative method in educational research (mainly in the field of andragogy) and social research which allows analysis of all existing and induced biography, i.e. reports with individual interpretations of their own experiences of individual and social problems such as letters, diaries, autobiographies, life stories. Students gain knowledge and skills in the use of biographical method through the analysis of published studies and design their own biographical solutions. |
Full description: |
(in Polish) Treści kształcenia: TK_01 Wieloznaczność i wieloaspektowość pojęcia biografii. Biografia podmiotowa i przedmiotowa. Wymiary biografii: socjologiczny, historyczny, psychologiczny. TK_02 Biografia jako tekst literacki. Pamiętnikarstwo i autobiografia konkursowa jako źródło wiedzy o procesach społecznych. TK_03 Metoda biograficzna w badaniach pedagogicznych. Biograficzna perspektywa badawcza - kontekst metodologii badań społecznych i pedagogicznych z odniesieniem do andragogiki TK_04 Biografia i autobiografia jako formalny przedmiot badań biograficznych w andragogice. TK_05 Biografia edukacyjna. Refleksja autobiograficzna jako aktywność edukacyjna TK_06 Uczenie się z biografii własnej TK_07 Uczenie się z biografii Innych TK_08 Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i pracy socjalnej TK_09 Problemy i trudności badań biograficznych. Etyka badacza biografii. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Lalak Danuta, Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa 2010 2. Dominice Pierre, Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Łódź 2006 3. Dubas Elżbieta, Świtalski Wojciech (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Łódź 2011 4. Dubas Elżbieta, Świtalski Wojciech (red.), Uczenie się z biografii Innych, Łódź 2011 5. Golczyńska Grondas Agnieszka, Dunajew Tarnowska Łucja (red.), Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i pracy socjalnej, Łódź 2006 6. Łobocki Mieczysław, Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2004 7. Pilch Tadeusz, Bauman Teresa, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001 8. Pryszmont-Ciesielska Martyna, (Mikro)światy ludzi dorosłych, Wrocław 2011 9. Wawrzyniak Joanna, Oblicza starości. Biografia jako źródło czynników adaptacyjnych, Łódź 2009 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - Wyjaśnia wieloznaczność i wieloaspektowość pojęcia biografii, definiuje pojęcie biograficzności i zasobów biograficznych - Odtwarza najważniejsze etapy w historii biografistyki i badań nad biografią - Charakteryzuje teoretyczne korzenie jakościowej strategii badań: fenomenologię, hermeneutykę i interakcjonizm symboliczny, opisuje procedury i założenia badań jakościowych - Tłumaczy zasadność stosowania podejścia biograficznego w andragogice - w badaniach nad procesem starzenia się - Opisuje zasady wykorzystania biografii edukacyjnej w badaniach procesów uczenia się dorosłych - Wyjaśnia rolę narracji autobiograficznej w konstruowaniu i rekonstruowaniu życia człowieka dorosłego w przykładach opublikowanych badań biograficznych, projektuje własne rozwiązania biograficzne - Wymienia i charakteryzuje motywacje i zakresy uczenia się z biografii Innego w przykładach opublikowanych badań biograficznych - Posiada świadomość ważności przestrzegania zasad etyki badacza biografii |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia: ocena formująca – dyskusja podczas ćwiczeń ocena podsumowująca - sprawdzian pisemny, ocena wypowiedzi ustnych |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marek Poniedziałek | |
Group instructors: | Marek Poniedziałek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.