Diagnosis and support of a child’s development - individually and in a group
General data
Course ID: | 13-PXL4DDWR11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Diagnosis and support of a child’s development - individually and in a group |
Name in Polish: | Diagnozowanie i wspieranie rozwoju dziecka - indywidualnie i w grupie |
Organizational unit: | Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Pedagogika |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Celem przedmiotu jest wyposażnie studenta,przyszłego nauczyciela w wiedzę dotyczącą sfer rozwoju: językowego, społecznego, percepcji wzrokoweji słuchowej, emocjonalnego i motorycznego oraz umiejętności wykorzuystania odpowiednich narzędzi diagnostycznych w celu stwierdzenia ewentualnych symptomów zaburzeń. Konsekwencją powyższego będzie umiejętność zastosowaia odpowiednich metod wspomagania rozwoju. |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) __ |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Przewidziana prgramem studiów wiedza z zakresu psychologii rozwojowej dziecka; umiejętność dostrzegania symptomów rozwoju nienormatywnego u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym zwłąszcza w zakresie rozwoju językowego. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Wskazana literatura; materiały przesyłane bezpośrednio poszczególnym grupom. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład; Wykład konwersatoryjny; Indywidualne studia przypadków opracowywane w oparciu o materiał filmowy; Ćwiczenia - praktyczne wykorzystanie narzędzi diagnostycznych. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 3pkt - 75 godzin 45 godz. - uczetnictwo w zajęciach 15 godz. - przeprowadzenie badań z dzieckiem, wykonanie dokumentacji filmowej;analiza i opis 15 godz. - zgłębianie literatury; przygotowanie do zajęć i kolokwium |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot wprowadza studenta,przyszłego nauczyciela w zagadnienia diagnozy odchyleń od normy w zakresie rozwoju językowego, społecznego, emocjonalnego i motorycznego. Student zyskuje umiejętność diagnozy lateralizacji, ryzyka dysleksji i symptomów nadpobudliwości psychoruchowej dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Konsekwencją powyższego jest umiejętność zastowowania działań wspierających indywidualnie i w grupie. |
Full description: |
(in Polish) Treści przedmiotowe wychodzą od pojęcia norm rozwojowych, zdarzeń (zaburzeń) rozwojowych i zaburzeń w rozwoju. Studenci zapoznają się z normami rozwojowymi oraz pojęciem rozwoju nienormatywnego. W trakcie zajęć koncentrujemy się na podstawowych sprawnościach warunkujących pomyślną edukację szkolną. Studenci zdobwają zatem wiedzę i umiejętności niezbędne do diagnozowanialateralizacji,ryzyka dysleksji oraz nadpobudliwości psychoruchowej. W praktyce przeprowadzają wybrane badanie diagnostyczne, sporządzają arkusz diagnostyczny do testu SWM, oraz schemat obserwacji dziecka z nadruchliwością. Studenci poznają katalog oddziaływań indywidualnych i grupowych uczniów z określonymi dysfunkcjami. |
Bibliography: |
(in Polish) CIESZYŃSKA J. Korendo M.: Wczesna interwencja terapeutyczna.Stymulacja rozwoju dziecka od urodzenia do 6 roku życia. Wydawnictwo Eduacyjne Kraków, 2015 CIESZYŃSKA Jadwiga : Nauka czytania krok po kroku : jak przeciwdziałać dysleksji . - Kraków : Wydaw. Nauk. Akademii Pedag., 2001 Baranowska Wanda : Funkcjonowanie uczniów kształcenia zintegrowanego z ADHD w świetle studium przypadku // Przegląd Badań Edukacyjnych. - 2006, nr 1, s. 27-45 Baranowska Wanda : Szkolny system wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka z ADHD - pomiędzy teorią a praktyką // Pedagogika Rodziny. - 2006, nr 1, s. 185-195 BUDZIANOWSKI Krystyna : Nieśmiali są wśród nas // Gazeta Szkolna. - 2005, nr 14, s. 23 CZAPIŃSKA Agnieszka : Jak pomóc nieśmiałemu dziecku // Remedium. - 2001, nr 2, s. 22-23 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: - Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach i procedurach stosowanych w diagnostyce pedagogicznej,z zastosowaniem do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; - Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z diagnozowaniem i wspieraniem dziecka indywidualnie i w grupie - Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania diagnostyczne i wspierające |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenę wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta przeprowadza się na podstawie uzyskanej oceny z kolokwium; sporządzenia tabeli do badania diagnostycznego; przeprowadzenia i udokumentowania badania lateralizacji; przedstawienia materiału filmowego z badania. 5,0 - bardzo wysoka wiedza i umiejętność zastosowania narzędzi diagnostycznych; 4,5 - wysoka wiedza i umiejętność zastosowania narzędzi diagnostycznych; 4,0 - dostateczna wiedza i umiejętność zastosowania narzędzi diagnostycznych 3,5 - dostateczna wiedza i wystrczająca umiejętność zastosowania narzędzi diagnostycznych; 3,0 - dostateczna wiedza i podstawowa umiejętność zastosowania narzędzi diagnostycznych; 2,0 - niewystarczjaca wiedza i brak umiejętności zastosowania narzędzi diagnostycznych lub brak wykonania zadań przewidzianych programem przedmiotu; |
Practical placement: |
(in Polish) __ |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.