Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Diagnosis and support of a child’s development - individually and in a group

General data

Course ID: 13-PXL4DDWR11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Diagnosis and support of a child’s development - individually and in a group
Name in Polish: Diagnozowanie i wspieranie rozwoju dziecka - indywidualnie i w grupie
Organizational unit: Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Pedagogika

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Celem przedmiotu jest wyposażnie studenta,przyszłego nauczyciela w wiedzę dotyczącą sfer rozwoju: językowego, społecznego, percepcji wzrokoweji słuchowej, emocjonalnego i motorycznego oraz umiejętności wykorzuystania odpowiednich narzędzi diagnostycznych w celu stwierdzenia ewentualnych symptomów zaburzeń. Konsekwencją powyższego będzie umiejętność zastosowaia odpowiednich metod wspomagania rozwoju.

Year of studies (where relevant):

Year 3

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) __

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Przewidziana prgramem studiów wiedza z zakresu psychologii rozwojowej dziecka; umiejętność dostrzegania symptomów rozwoju nienormatywnego u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym zwłąszcza w zakresie rozwoju językowego.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Wskazana literatura; materiały przesyłane bezpośrednio poszczególnym grupom.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład; Wykład konwersatoryjny; Indywidualne studia przypadków opracowywane w oparciu o materiał filmowy; Ćwiczenia - praktyczne wykorzystanie narzędzi diagnostycznych.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 3pkt - 75 godzin


45 godz. - uczetnictwo w zajęciach

15 godz. - przeprowadzenie badań z dzieckiem, wykonanie dokumentacji filmowej;analiza i opis

15 godz. - zgłębianie literatury; przygotowanie do zajęć i kolokwium

Short description: (in Polish)

Przedmiot wprowadza studenta,przyszłego nauczyciela w zagadnienia diagnozy odchyleń od normy w zakresie rozwoju językowego, społecznego, emocjonalnego i motorycznego. Student zyskuje umiejętność diagnozy lateralizacji, ryzyka dysleksji i symptomów nadpobudliwości psychoruchowej dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Konsekwencją powyższego jest umiejętność zastowowania działań wspierających indywidualnie i w grupie.

Full description: (in Polish)

Treści przedmiotowe wychodzą od pojęcia norm rozwojowych, zdarzeń (zaburzeń) rozwojowych i zaburzeń w rozwoju. Studenci zapoznają się z normami rozwojowymi oraz pojęciem rozwoju nienormatywnego. W trakcie zajęć koncentrujemy się na podstawowych sprawnościach warunkujących pomyślną edukację szkolną. Studenci zdobwają zatem wiedzę i umiejętności niezbędne do diagnozowanialateralizacji,ryzyka dysleksji oraz nadpobudliwości psychoruchowej. W praktyce przeprowadzają wybrane badanie diagnostyczne, sporządzają arkusz diagnostyczny do testu SWM, oraz schemat obserwacji dziecka z nadruchliwością. Studenci poznają katalog oddziaływań indywidualnych i grupowych uczniów z określonymi dysfunkcjami.

Bibliography: (in Polish)

CIESZYŃSKA J. Korendo M.: Wczesna interwencja terapeutyczna.Stymulacja rozwoju dziecka od urodzenia do 6 roku życia. Wydawnictwo Eduacyjne Kraków, 2015

CIESZYŃSKA Jadwiga : Nauka czytania krok po kroku : jak przeciwdziałać dysleksji . - Kraków : Wydaw. Nauk. Akademii Pedag., 2001

Baranowska Wanda : Funkcjonowanie uczniów kształcenia zintegrowanego z ADHD w świetle studium przypadku // Przegląd Badań Edukacyjnych. - 2006, nr 1, s. 27-45

Baranowska Wanda : Szkolny system wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka z ADHD - pomiędzy teorią a praktyką // Pedagogika Rodziny. - 2006, nr 1, s. 185-195

BUDZIANOWSKI Krystyna : Nieśmiali są wśród nas // Gazeta Szkolna. - 2005, nr 14, s. 23

CZAPIŃSKA Agnieszka : Jak pomóc nieśmiałemu dziecku // Remedium. - 2001, nr 2, s. 22-23

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

- Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach i procedurach stosowanych w diagnostyce pedagogicznej,z zastosowaniem do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;

- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do

realizacji zadań związanych z diagnozowaniem i wspieraniem dziecka indywidualnie i w grupie

- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje

działania diagnostyczne i wspierające

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocenę wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta przeprowadza się na podstawie uzyskanej oceny z kolokwium; sporządzenia tabeli do badania diagnostycznego; przeprowadzenia i udokumentowania badania lateralizacji; przedstawienia materiału filmowego z badania.

5,0 - bardzo wysoka wiedza i umiejętność zastosowania narzędzi diagnostycznych;

4,5 - wysoka wiedza i umiejętność zastosowania narzędzi diagnostycznych;

4,0 - dostateczna wiedza i umiejętność zastosowania narzędzi diagnostycznych

3,5 - dostateczna wiedza i wystrczająca umiejętność zastosowania narzędzi diagnostycznych;

3,0 - dostateczna wiedza i podstawowa umiejętność zastosowania narzędzi diagnostycznych;

2,0 - niewystarczjaca wiedza i brak umiejętności zastosowania narzędzi diagnostycznych lub brak wykonania zadań przewidzianych programem przedmiotu;

Practical placement: (in Polish)

__

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)