General didactics
General data
Course ID: | 13-PXL2XDYO11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | General didactics |
Name in Polish: | Dydaktyka ogólna |
Organizational unit: | Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Pedagogika, Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) C1 – zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną w zakresie podstaw procesu nauczania i uczenia się, istotą systemu dydaktycznego; C2 – poznanie osobowych i rzeczowych uwarunkowań procesu kształcenia ogólnego; C3 – poznanie i zrozumienie zadań nauczyciela, jego ról społecznych w organizacji i realizacji kształcenia ogólnego; C4 – kształtowanie umiejętności projektowania dydaktycznego w kształceniu ogólnym; C5 – zapoznanie z różnorodnością metodologiczną w obrębie kształcenia ogólnego. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) potwierdzone pozytywnymi ocenami osiągnięcie efektów kształcenia w zakresie pedagogiki ogólnej i psychologii ogólnej |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład, prac z książką, zadania praktyczne |
Full description: |
(in Polish) Geneza i rozwój dydaktyki. Dydaktyka jako nauka – przedmiot i zadania. Metody badań dydaktycznych. Główne systemy dydaktyczne a współczesny model procesu kształcenia ogólnego. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Wartości i cele kształcenia ogólnego. Proces kształcenia ogólnego. Zasady w procesie dydaktycznym – doboru treści, nauczania, uczenia się. Metody kształcenia i współczesne trendy w tym zakresie. Koncepcja kształcenia wielostronnego. Formy organizacyjne kształcenia. Rola środków dydaktycznych w kształceniu. Planowanie pracy dydaktycznej – założenia projektowania dydaktycznego. Osiągnięcia szkolne uczniów i ich pomiar. Indywidualizacja kształcenia na gruncie projektowania dydaktycznego. Ewaluacja procesu kształcenia – ocenianie wyników procesu kształcenia. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa: • Bereźnicki F. Podstawy kształcenia ogólnego. Kraków 2011. • Davis R.H., Aleksander L.T., Yelon S.L., Konstruowanie systemu kształcenia, Warszawa 1983. • Gagné R.M., Briggs L.J., Wager W.W., Zasady projektowania dydaktycznego, Warszawa 1992. • Kupisiewicz Cz. Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków 2012. • Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 2003. Uzupełniająca: • Arends R. I. Uczymy się nauczać. Warszawa 1995. • Denek K. Wartości i cele edukacji szkolnej. Toruń 1994. • Kupisiewicz Cz. Szkice z dziejów dydaktyki. Kraków 2010. • Półturzycki J. Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń 1997. • Okoń W. Słownik pedagogiczny • Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. (red. nauk) Kruszewski K. Warszawa 2008. • Sztuka nauczania. Szkoła. (red. nauk. Konarzewski K.) Warszawa 2008. |
Learning outcomes: |
(in Polish) potrafi przedstawić wiedzę o dydaktyce, jako subdyscyplinie pedagogiki oraz charakteryzuje jej zmienność i zadania; rozróżnia główne nurty myślenia o edukacji i szkole i umiejętnie weryfikuje modele współczesnej szkoły; prawidłowo interpretuje cele kształcenia i treści tych celów; podmioty stanowienia celów; wybrane koncepcje formułujące cele kształcenia; charakteryzuje treści kształcenia, kryteria oraz zasadach ich doboru i układu; wykorzystuje wiedzę o treściach kształcenia do konstruowania procesu dydaktycznego; wykorzystuje wiedzę o modelach procesu kształcenia oraz zasadach organizujących przebieg procesów nauczania – uczenia się do jego projektowania; potrafi wskazać i poprawnie klasyfikować metody nauczania i uczenia się; rozróżnia metody stymulujące myślenie uczniów i metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy oraz metody projektów; dostrzega i poprawnie stosuje materiał dydaktyczny jako przedmiot pracy nauczyciela i ucznia – kryteria i narzędzia doboru programów i podręczników szkolnych oraz innych nośników materiału dydaktycznego; potrafi poprawnie ocenić osiągnięcia szkolne ucznia w procesie kształcenia, analizować objawy i przyczyny niepowodzeń szkolnych; wskazać źródła profilaktyki i terapii niepowodzeń szkolnych; odpowiedzialnie projektuje indywidualizację procesu nauczania – uczenia się zgodnie z założeniami projektowania dydaktycznego; potrafi wyróżnić rezultaty procesu kształcenia, kontrolę, oceny, błędy oceniania, zewnątrzszkolny i wewnątrzszkolny system oceniania jakości szkoły; |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ocena prac, sprawdzian pisemny; Ocena 2,0 - student, który zrealizuje mniej niż 51% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne). Ocena 3,0 - student, który zrealizuje 51% do 60% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami). Ocena 3,5 - student, który zrealizuje 61% do 70% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami). Ocena 4,0 - student, który zrealizuje 71% do 80% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne). Ocena 4,5 - student, który zrealizuje 81% do 90% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne). Ocena 5,0 - student, który zrealizuje 91% i więcej zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne). |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.