Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Metodologia badań pedagogicznych

General data

Course ID: 13-PSM6XMBS12
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0114) Teacher training with subject specialization The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Metodologia badań pedagogicznych
Organizational unit: Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Major:

(in Polish) Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Cycle of studies:

long-cycle studies

Year of studies (where relevant):

Year 3

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) potwierdzone pozytywnymi ocenami osiągnięcie efektów kształcenia z Pedagogiki ogólnej, Metodologii badań społecznych i Diagnostyki psychopedagogicznej

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Metoda analizy przypadków

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 5

Full description: (in Polish)

Metodologia a funkcje pedagogiki jako nauki. Geneza i rozwój koncepcji badania zjawisk społecznych.

Podstawowe kategorie badawcze pedagogiki (empirycznej, prakseologicznej, hermeneutycznej).

Modelowe cechy współcześnie uznawanych paradygmatów naukowych: pozytywistycznego, humanistycznego, krytycznego i postmodernistycznego.

Struktura procesu badawczego w metodologii badań pedagogicznych (cele, problemy, hipotezy, zmienne, wskaźniki, próba badawcza, konstruowanie narzędzi badawczych).

Rodzaje i typy badań. Metody opisowe a metody eksperymentalne. Przetwarzanie i analizowanie zgromadzonych danych źródłowych. Specyfika badań małego dziecka.

Ilościowe i jakościowe badania zjawisk społecznych. Geneza i historyczna zmienności ilościowych i jakościowych procedur badawczych.

Kontekst społeczny badań pedagogicznych, etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań naukowych. Współczesne prawo autorskie, aspekty i zasady ochrony własności intelektualnej. Plagiat.

Metody statystyczne w przetwarzaniu i analizowaniu wyników badań pedagogicznych. Interpretacja zebranego materiału empirycznego.

Bibliography: (in Polish)

Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie, Wolters Kluwer, Warszawa 2010.

Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1996.

Ferguson G.A., Takane Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa 1997.

Gnitecki J., Wstęp do metod i przetwarzania wyników badań w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Poznań 2004.

Gnitecki J., Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych. Tom 2. Tworzenie wiedzy o edukacji w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2007.

Grzesiak J., Statystyka w metodologii badań pedagogicznych, Instytut Pedagogiczno-Artystyczny UAM, Kalisz 1996.

Jezioro J., Prawo własności intelektualnej, w: Podstawy prawa cywilnego Gniewka E. (red. nauk), Warszawa 2011.

Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999.

Palka S. (red. nauk.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1998.

Learning outcomes: (in Polish)

rozróżnia podstawowe paradygmaty wiedzy naukowej

analizuje specyfikę badań ilościowych i jakościowych

przejawia krytyczną i odpowiedzialną postawę wobec wybieranych procedur badawczych oraz korzystania z cudzej własności intelektualnej

z zachowaniem postaw etycznych stosuje wybrane orientacje badawcze w badaniach własnych uwzględniając przepisy dotyczące wykorzystania cudzej pracy

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny

Egzamin z „otwartą książką”

Kolokwium pisemne

Test

Projekt

5,0 – student, który zrealizuje 91% i więcej zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne);

4,5 – student, który zrealizuje 81% do 90% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne);

4,0 – student, który zrealizuje 71% do 80% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne);

3,5 – student, który zrealizuje 61% do 70% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami);

3,0 – student, który zrealizuje 51% do 60% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami);

2,0 – student, który zrealizuje mniej niż 51% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne)

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Mariusz Jabłoński
Group instructors: Mariusz Jabłoński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Mariusz Jabłoński
Group instructors: Mariusz Jabłoński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2024/2025, summer semester" (future)

Time span: 2025-02-24 - 2025-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Mariusz Jabłoński
Group instructors: Mariusz Jabłoński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Mariusz Jabłoński
Group instructors: Mariusz Jabłoński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit
lecture - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)