(in Polish) Metodologia badań pedagogicznych
General data
Course ID: | 13-PSM6XMBS12 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0114) Teacher training with subject specialization
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Metodologia badań pedagogicznych |
Organizational unit: | Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Cycle of studies: | long-cycle studies |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) potwierdzone pozytywnymi ocenami osiągnięcie efektów kształcenia z Pedagogiki ogólnej, Metodologii badań społecznych i Diagnostyki psychopedagogicznej |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Metoda analizy przypadków Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Metoda projektu Praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 5 |
Full description: |
(in Polish) Metodologia a funkcje pedagogiki jako nauki. Geneza i rozwój koncepcji badania zjawisk społecznych. Podstawowe kategorie badawcze pedagogiki (empirycznej, prakseologicznej, hermeneutycznej). Modelowe cechy współcześnie uznawanych paradygmatów naukowych: pozytywistycznego, humanistycznego, krytycznego i postmodernistycznego. Struktura procesu badawczego w metodologii badań pedagogicznych (cele, problemy, hipotezy, zmienne, wskaźniki, próba badawcza, konstruowanie narzędzi badawczych). Rodzaje i typy badań. Metody opisowe a metody eksperymentalne. Przetwarzanie i analizowanie zgromadzonych danych źródłowych. Specyfika badań małego dziecka. Ilościowe i jakościowe badania zjawisk społecznych. Geneza i historyczna zmienności ilościowych i jakościowych procedur badawczych. Kontekst społeczny badań pedagogicznych, etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań naukowych. Współczesne prawo autorskie, aspekty i zasady ochrony własności intelektualnej. Plagiat. Metody statystyczne w przetwarzaniu i analizowaniu wyników badań pedagogicznych. Interpretacja zebranego materiału empirycznego. |
Bibliography: |
(in Polish) Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie, Wolters Kluwer, Warszawa 2010. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1996. Ferguson G.A., Takane Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa 1997. Gnitecki J., Wstęp do metod i przetwarzania wyników badań w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Poznań 2004. Gnitecki J., Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych. Tom 2. Tworzenie wiedzy o edukacji w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2007. Grzesiak J., Statystyka w metodologii badań pedagogicznych, Instytut Pedagogiczno-Artystyczny UAM, Kalisz 1996. Jezioro J., Prawo własności intelektualnej, w: Podstawy prawa cywilnego Gniewka E. (red. nauk), Warszawa 2011. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999. Palka S. (red. nauk.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1998. |
Learning outcomes: |
(in Polish) rozróżnia podstawowe paradygmaty wiedzy naukowej analizuje specyfikę badań ilościowych i jakościowych przejawia krytyczną i odpowiedzialną postawę wobec wybieranych procedur badawczych oraz korzystania z cudzej własności intelektualnej z zachowaniem postaw etycznych stosuje wybrane orientacje badawcze w badaniach własnych uwzględniając przepisy dotyczące wykorzystania cudzej pracy |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny Egzamin z „otwartą książką” Kolokwium pisemne Test Projekt 5,0 – student, który zrealizuje 91% i więcej zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne); 4,5 – student, który zrealizuje 81% do 90% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne); 4,0 – student, który zrealizuje 71% do 80% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne); 3,5 – student, który zrealizuje 61% do 70% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami); 3,0 – student, który zrealizuje 51% do 60% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami); 2,0 – student, który zrealizuje mniej niż 51% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne) |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Mariusz Jabłoński | |
Group instructors: | Mariusz Jabłoński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
WYK
W TH FR |
Type of class: |
classes, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Mariusz Jabłoński | |
Group instructors: | Mariusz Jabłoński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2024/2025, summer semester" (future)
Time span: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
CW
FR |
Type of class: |
classes, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Mariusz Jabłoński | |
Group instructors: | Mariusz Jabłoński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
CW
FR |
Type of class: |
classes, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Mariusz Jabłoński | |
Group instructors: | Mariusz Jabłoński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.