(in Polish) Socjologia instytucji totalnych i izolacyjnych
General data
Course ID: | 13-PSM3RSIT |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Socjologia instytucji totalnych i izolacyjnych |
Organizational unit: | Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) pedagogika resocjalizacyjna i penitencjarna |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) 1) Wykorzystanie wiedzy kryminologicznej o więzieniu w aspekcie funkcjonowania innych instytucji o znamionach totalności i izolacji. 2) Analiza i rozpoznanie przejawów izolacji z perspektywy więźnia ( pacjenta) i osób pracujących ( funkcjonariuszy, wychowawców, urzędników, lekarzy ) w różnych instytucjach totalnych. 3) Zapoznanie z filozoficznymi, psychologicznymi i społecznymi skutkami izolacji w instytucjach totalnych. 4) Rozszerzenie wiedzy o procesie prizonizacji, dysocjacji, dekulturyzacji w przestrzeni życia społecznego różnych instytucji izolacyjnych. 5) Przygotowanie do prezentacji i oceny projektów dotyczących szczegółowej charakterystyki instytucji totalnych i izolacyjnych. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) student ma wiedzę wstępną z zakresu psychologii i metodologii penitencjarnej, posiada umiejętność analitycznego myślenia i pracy zespołowej. potrafi czytać ze zrozumieniem i dyskutować na forum grupy. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) wykłady, dyskusje, prezentacje multimedialne, analiza SWOT, udostępnianie tematycznych tekstów |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) czytanie ze zrozumieniem i analiza tekstów tematycznych, nauka własna przygotowująca do kolokwium praca grupowa nad prezentacjami |
Short description: |
(in Polish) Opis treści kształcenia: Proces inwigilacji - charakterystyka nadzorujących i nadzorowanych Typologia i charakterystyka instytucji totalnych wg. E.Goffmana Rodzaje instytucji ubezwłasnawalniających i typologia przyczyn izolacji w instytucjach zamkniętych. Manipulowanie w społeczności więzienia i w społeczeństwie - analiza „efektu Lucyfera” Zimbardo Techniki adaptacyjne w instytucjach totalnych. Resocjalizacja penitencjarna – cele, idea i jej obraz w polskim systemie instytucji totalnych i izolacyjnych Znamiona totalności, prizonizacji , deprywacji potrzeb i dekulturyzacji w przestrzeni wybranych instytucji totalnych. Przedstawienie projektów – analiz SWOT wybranych instytucji totalnych i izolujących i krytyczna ich ocena grupowa. |
Full description: |
(in Polish) Student dzięki aktywnemu uczestnictwu w zajęciach potrafi łączyć zdobytą wiedzę z praktyką resocjalizacyjną. Potrafi odpowiedzieć na przykładowe pytania tematyczne: 1.Wymień cechy instytucji totalnej 2.Jakie znasz instytucje totalne 3.Świat skazanych i świat personelu w instytucji totalnej 4.Czym jest inwigilacja, manipulacja? 5.W czym przejawia się adaptacja więźnia do warunków kary pozbawienia wolności? 6.Czy resocjalizacja jest skuteczna, jeśli tak to wymień kilka sytuacji sensu i bezsensu resocjalizacji w warunkach izolacji? 7.Wymień mocne i słabe strony wybranej instytucji totalnej 8.Jaka powinna być dalsza perspektywa rozwoju i badań nad systemem penitencjarnym w Polsce? 9.Jakie znasz przejawy frustracji i prizonizacji w przestrzeni życia publicznego? |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Goffman E., Charakterystyka instytucji totalnych, w: J. Szacki (red.) Elementy teorii socjologicznych, Warszawa 1974 2. Foucault M., Nadzorować i karać, r. IV pt. Więzienie 3. Przybyliński Sł., Podkultura więzienna, Kraków 2005 4. Przybyliński Sł., Więźniowie niebezpieczni, ukryty świat penitencjarny, Kraków 2012. 5. Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2002. 6. Zbyrad T., Instytucje opieki totalnej jako forma zniewolenia i kontroli nad człowiekiem potrzebującym pomocy- na przykładzie Domów Pomocy Społecznej,(w:) Roczniki Nauk Społecznych, Tom 4(40), nr 2- 2012, 7. Baranowska A.,, Proces kształtowania się tożsamości w instytucji totalnej- na przykładzie żołnierzy – mieszkańców obozu Babilon w Iraku,(w:) Acta Universitis Wratislaviensis, Socjologia XLV, Wrocław , 2009 8. Zimbardo P. , Efekt Lucyfera :dlaczego dobrzy ludzie czynią zło, Warszawa, 2008. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Wymienić i scharakteryzować instytucje totalne i izolujące z perspektywy osoby izolowanej i pracownika. Zna techniki manipulacyjne i adaptacyjne w instytucji totalnej Wyjaśnia i krytycznie argumentuje resocjalizację penitencjarną, jej specyfikę w polskim systemie więziennictwa Przygotować analizę SWOT dotyczącą życia więźniów (pacjentów) i osób pracujących w instytucjach totalnych. Potrafi pracować w grupie Łączyć wiedzę teoretyczną z zakresu prizonizacji, dekulturyzacji i deprywacji potrzeb z przejawami frustracji w życiu publicznym. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) analiza SWOT, wykłady, prezentacje, filmy |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.