Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Socjologia instytucji totalnych i izolacyjnych

General data

Course ID: 13-PSM3RSIT
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Socjologia instytucji totalnych i izolacyjnych
Organizational unit: Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) pedagogika resocjalizacyjna i penitencjarna

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) 1) Wykorzystanie wiedzy kryminologicznej o więzieniu w aspekcie funkcjonowania innych instytucji o znamionach totalności i izolacji.

2) Analiza i rozpoznanie przejawów izolacji z perspektywy więźnia ( pacjenta) i osób pracujących ( funkcjonariuszy, wychowawców, urzędników, lekarzy ) w różnych instytucjach totalnych.

3) Zapoznanie z filozoficznymi, psychologicznymi i społecznymi skutkami izolacji w instytucjach totalnych.

4) Rozszerzenie wiedzy o procesie prizonizacji, dysocjacji, dekulturyzacji w przestrzeni życia społecznego różnych instytucji izolacyjnych.

5) Przygotowanie do prezentacji i oceny projektów dotyczących szczegółowej charakterystyki instytucji totalnych i izolacyjnych.



Year of studies (where relevant):

Year 2

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) student ma wiedzę wstępną z zakresu psychologii i metodologii penitencjarnej, posiada umiejętność analitycznego myślenia i pracy zespołowej.

potrafi czytać ze zrozumieniem i dyskutować na forum grupy.



Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) wykłady, dyskusje, prezentacje multimedialne, analiza SWOT, udostępnianie tematycznych tekstów

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) czytanie ze zrozumieniem i analiza tekstów tematycznych,

nauka własna przygotowująca do kolokwium

praca grupowa nad prezentacjami

Short description: (in Polish)

Opis treści kształcenia:

Proces inwigilacji - charakterystyka nadzorujących i nadzorowanych

Typologia i charakterystyka instytucji totalnych wg. E.Goffmana

Rodzaje instytucji ubezwłasnawalniających i typologia przyczyn izolacji w instytucjach zamkniętych.

Manipulowanie w społeczności więzienia i w społeczeństwie - analiza „efektu Lucyfera” Zimbardo

Techniki adaptacyjne w instytucjach totalnych.

Resocjalizacja penitencjarna – cele, idea i jej obraz w polskim systemie instytucji totalnych i izolacyjnych

Znamiona totalności, prizonizacji , deprywacji potrzeb i dekulturyzacji w przestrzeni wybranych instytucji totalnych.

Przedstawienie projektów – analiz SWOT wybranych instytucji totalnych i izolujących i krytyczna ich ocena grupowa.

Full description: (in Polish)

Student dzięki aktywnemu uczestnictwu w zajęciach potrafi łączyć zdobytą wiedzę z praktyką resocjalizacyjną.

Potrafi odpowiedzieć na przykładowe pytania tematyczne:

1.Wymień cechy instytucji totalnej

2.Jakie znasz instytucje totalne

3.Świat skazanych i świat personelu w instytucji totalnej

4.Czym jest inwigilacja, manipulacja?

5.W czym przejawia się adaptacja więźnia do warunków kary pozbawienia wolności?

6.Czy resocjalizacja jest skuteczna, jeśli tak to wymień kilka sytuacji sensu i bezsensu resocjalizacji w warunkach izolacji?

7.Wymień mocne i słabe strony wybranej instytucji totalnej

8.Jaka powinna być dalsza perspektywa rozwoju i badań nad systemem penitencjarnym w Polsce?

9.Jakie znasz przejawy frustracji i prizonizacji w przestrzeni życia publicznego?

Bibliography: (in Polish)

1. Goffman E., Charakterystyka instytucji totalnych, w: J. Szacki (red.) Elementy teorii socjologicznych, Warszawa 1974

2. Foucault M., Nadzorować i karać, r. IV pt. Więzienie

3. Przybyliński Sł., Podkultura więzienna, Kraków 2005

4. Przybyliński Sł., Więźniowie niebezpieczni, ukryty świat penitencjarny, Kraków 2012.

5. Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2002.

6. Zbyrad T., Instytucje opieki totalnej jako forma zniewolenia i kontroli nad człowiekiem potrzebującym pomocy- na przykładzie Domów Pomocy Społecznej,(w:) Roczniki Nauk Społecznych, Tom 4(40), nr 2- 2012,

7. Baranowska A.,, Proces kształtowania się tożsamości w instytucji totalnej- na przykładzie żołnierzy – mieszkańców obozu Babilon w Iraku,(w:) Acta Universitis Wratislaviensis, Socjologia XLV, Wrocław , 2009

8. Zimbardo P. , Efekt Lucyfera :dlaczego dobrzy ludzie czynią zło, Warszawa, 2008.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

Wymienić i scharakteryzować instytucje totalne i izolujące z perspektywy osoby izolowanej i pracownika.

Zna techniki manipulacyjne i adaptacyjne w instytucji totalnej

Wyjaśnia i krytycznie argumentuje resocjalizację penitencjarną, jej specyfikę w polskim systemie więziennictwa

Przygotować analizę SWOT dotyczącą życia więźniów (pacjentów) i osób pracujących w instytucjach totalnych. Potrafi pracować w grupie

Łączyć wiedzę teoretyczną z zakresu prizonizacji, dekulturyzacji i deprywacji potrzeb z przejawami frustracji w życiu publicznym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

analiza SWOT, wykłady, prezentacje, filmy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)