(in Polish) Podstawy prawa i organizacji oświaty
General data
Course ID: | 13-PSM2XPPO11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Podstawy prawa i organizacji oświaty |
Organizational unit: | Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | (unknown) |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) jednolite magisterskie |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Tak |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) - znajomość ogólna przepisów prawa; - zasada hierarchii i tworzenia aktów prawnych w Polsce; - wiedza i umiejętność interpretacji przepisów prawnych. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Biblioteka WP-A, biblioteki systemu biblioteczno-informacyjnego UAM, Publiczna Biblioteka Pedagogiczna Książnica Pedagogiczna im. A. Parczewskiego w Kaliszu, Miejska Biblioteka Publiczna im. Adama Asnyka w Kaliszu. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) - wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień; - wykład konwersatoryjny; - dyskusja; - praca z tekstem; - gra dydaktyczna/symulacja; - metoda ćwiczeniowa; - metoda warsztatowa; - pokaz i obserwacja; - metody aktywizujące (np.: "burza muzgów", technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda "kuli śniegowej", konstruowanie "mapy myśli".); - praca w grupach. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 2 |
Short description: |
(in Polish) Wykłady konwersatoryjne w zakresie podstaw prawa oświatowego a także organizacji oświaty na różnych poziomach. Wdrożenie studentów w najbardziej istotne zagadnienia związane z pragmatyką funkcjonowania szkół i placówek oświatowych. Zapoznanie studentów z aktualnie obowiązującym Prawem Oświatowym, UoSO Kartą Nauczyciela jako najważniejszymi aktami prawnymi regulującymi działalność oświatową w Polsce. Zapoznanie z zakresem praw i obowiązków oraz przydziałem czynności nauczyciela. Zasady współpracy i współdziałania. Omówienie podstawy prawnej regulującej kwalifikacje pedagogiczne do wykonywania zawodu nauczyciela, awans zawodowy nauczyciela, konkursy na stanowisko dyrektora. Rola organów prowadzących placówki oświatowe i nadzoru pedagogicznego ich funkcja i zadania. Polityka oświatowa państwa. |
Bibliography: |
(in Polish) - Barański A., Szymańska M., Rozwadowska-Skrzeczyńska J.," Ustawa Karta Nauczyciela. Komentarz". Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2007; - Jeżowski A., "Zadania dyrektora szkoły, Instytut Badań w Oświacie", Wrocław 2009; - Krysztofiak K., "Zarządzanie placówką oświatową", C.H. BECK, Warszawa 2015; - Jeżowski A., Zaleśny L., "Rozważania o pracy rady pedagogicznej", Instytut Badań w Oświacie, Wrocław 2007; - Pilich M., "Ustawa o Systemie Oświaty. Komentarz", Lex a Wolters Kluwer business, Warszawa 2017; - Pytel m., Balicki A., "Prawo Oświatowe", C.H.BECK, Warszawa 2017; - Chruściel Ł., "Czas pracy 2019", Info Biznes, Warszawa 2019; - Paruch S., " Kodeks Pracy 2019", Warszawa 2019; - Zaleśny L., "Decyzje dyrektora szkoły i placówki oświatowej", Instytut Badań o Oświacie, Wrocław 2008; - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. nr 78, pz. 483 ze zmianami w 2001 r. nr 28, poz. 319; 2006 r. nr 200, oz.1471); - Ustawa z dnia 26 stycznia 1972 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. nr 97, poz. 674 ze zm. w 2006 r. nr 170, poz. 1218, nr 220 poz. 1600, 2007 r. nr 17, poz. 95, nr 80, poz. 542, nr 102, poz. 689, nr 158, poz. 1103; 2008 r. nr. 145, poz. 917); - Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (ze zmianami); - MEN.gov.pl - akty prawne (rozporządzenia, ustawy, komunikaty); - Wychowanie w Przedszkolu; - Bliżej Przedszkola; |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student/ka: - zna obowiązujące w Polsce Prawo Oświatowe, hierarchię przepisów prawnych; - zna obowiązki i prawa nauczyciela wynikające z przepisów prawa oświatowego; - zna rodzaje dokumentacji szkolnej i przedszkolnej i sposoby jej prowadzenia; - interpretuje prawo wewnątrzszkolne (statut, regulaminy, procedury) tworzy i ewaluuje wewnątrzszkolne/przedszkolne. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) -prezentacja multimedialna - kolokwium ustne - kolokwium pisemne |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Gałczyńska | |
Group instructors: | Małgorzata Gałczyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Andrzej Rygas | |
Group instructors: | Małgorzata Gałczyńska, Andrzej Rygas | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
CW
TH WYK
CW
FR |
Type of class: |
classes, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Andrzej Rygas | |
Group instructors: | Małgorzata Gałczyńska, Andrzej Rygas | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.