(in Polish) Dydaktyka ogólna
General data
Course ID: | 13-PSM2XDYO11 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0114) Teacher training with subject specialization
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dydaktyka ogólna |
Organizational unit: | Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Cycle of studies: | long-cycle studies |
Module learning aims: | (in Polish) zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną w zakresie podstaw procesu nauczania i uczenia się, istotą systemu dydaktycznego;. poznanie osobowych i rzeczowych uwarunkowań procesu kształcenia ogólnego;. poznanie i zrozumienie zadań nauczyciela, jego ról społecznych w organizacji i realizacji kształcenia ogólnego; kształtowanie umiejętności projektowania dydaktycznego w kształceniu ogólnym; zapoznanie z różnorodnością metodologiczną w obrębie kształcenia ogólnego |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) potwierdzone pozytywnymi ocenami osiągnięcie efektów kształcenia w zakresie pedagogiki ogólnej i psychologii ogólnej |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 4 |
Full description: |
(in Polish) Geneza i rozwój dydaktyki. Dydaktyka jako nauka – przedmiot i zadania. Metody badań dydaktycznych. Główne systemy dydaktyczne a współczesny model procesu kształcenia ogólnego. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Wartości i cele kształcenia ogólnego. Proces kształcenia ogólnego. Zasady w procesie dydaktycznym – doboru treści, nauczania, uczenia się. Metody kształcenia i współczesne trendy w tym zakresie. Koncepcja kształcenia wielostronnego. Formy organizacyjne kształcenia. Rola środków dydaktycznych w kształceniu. Planowanie pracy dydaktycznej – założenia projektowania dydaktycznego. Osiągnięcia szkolne uczniów i ich pomiar. Indywidualizacja kształcenia na gruncie projektowania dydaktycznego. Ewaluacja procesu kształcenia – ocenianie wyników procesu kształcenia. |
Bibliography: |
(in Polish) Arends R. I. Uczymy się nauczać. Warszawa 1995. Bereźnicki F. Podstawy kształcenia ogólnego. Kraków 2011. Davis R.H., Aleksander L.T., Yelon S.L., Konstruowanie systemu kształcenia, Warszawa 1983. Denek K. Wartości i cele edukacji szkolnej. Toruń 1994. Gagné R.M., Briggs L.J., Wager W.W., Zasady projektowania dydaktycznego, Warszawa 1992. Kupisiewicz Cz. Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków 2012. Kupisiewicz Cz. Szkice z dziejów dydaktyki. Kraków 2010. Okoń W. Słownik pedagogiczny Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 2003. Półturzycki J. Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń 1997. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. (red. nauk) Kruszewski K. Warszawa 2008. |
Learning outcomes: |
(in Polish) potrafi przedstawić wiedzę o dydaktyce, jako subdyscyplinie pedagogiki oraz charakteryzuje jej zmienność i zadania rozróżnia główne nurty myślenia o edukacji i szkole i umiejętnie weryfikuje modele współczesnej szkoły prawidłowo interpretuje cele kształcenia i treści tych celów; podmioty stanowienia celów; wybrane koncepcje formułujące cele kształcenia; charakteryzuje treści kształcenia, kryteria oraz zasadach ich doboru i układu; wykorzystuje wiedzę o treściach kształcenia do konstruowania procesu dydaktycznego wykorzystuje wiedzę o modelach procesu kształcenia oraz zasadach organizujących przebieg procesów nauczania – uczenia się do jego projektowania potrafi wskazać i poprawnie klasyfikować metody nauczania i uczenia się; rozróżnia metody stymulujące myślenie uczniów i metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy oraz metody projektów dostrzega i poprawnie stosuje materiał dydaktyczny jako przedmiot pracy nauczyciela i ucznia – kryteria i narzędzia doboru programów i podręczników szkolnych oraz innych nośników materiału dydaktycznego; potrafi poprawnie ocenić osiągnięcia szkolne ucznia w procesie kształcenia, analizować objawy i przyczyny niepowodzeń szkolnych; wskazać źródła profilaktyki i terapii niepowodzeń szkolnych odpowiedzialnie projektuje indywidualizację procesu nauczania – uczenia się zgodnie z założeniami projektowania dydaktycznego potrafi wyróżnić rezultaty procesu kształcenia, kontrolę, oceny, błędy oceniania, zewnątrzszkolny i wewnątrzszkolny system oceniania jakości szkoły |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny Kolokwium pisemne Test Projekt Inne (jakie?) – prace pisemne bardzo dobry (bdb; 5,0): student, który zrealizuje 91% i więcej zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne). dobry plus (+db; 4,5): student, który zrealizuje 81% do 90% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne). dobry (db; 4,0): student, który zrealizuje 71% do 80% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne). dostateczny plus (+dst; 3,5): student, który zrealizuje 61% do 70% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami). dostateczny (dst; 3,0): student, który zrealizuje 51% do 60% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami). niedostateczny (ndst; 2,0): student, który zrealizuje mniej niż 51% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne) |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Mariusz Jabłoński | |
Group instructors: | Mariusz Jabłoński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Mariusz Jabłoński | |
Group instructors: | Mariusz Jabłoński, Małgorzata Ptak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
WYK
W TH FR CW
|
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Mariusz Jabłoński | |
Group instructors: | Mariusz Jabłoński, Małgorzata Ptak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.