(in Polish) Filozofia
General data
Course ID: | 13-PSM1XFIL11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Filozofia |
Organizational unit: | Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Cycle of studies: | long-cycle studies |
Module learning aims: | (in Polish) Zapoznanie studentów z charakterem wiedzy filozoficznej, specyfiką myślenia i postawy filozoficznej oraz ukazanie walorów intelektualnych i światopoglądowych filozofii w interpretacji rzeczywistości oraz wyjaśnianiu jej zjawisk i procesów. Rozszerzenie wiedzy ogólnej i zawodowej absolwenta, a także wzbogacanie i kształtowanie jego kultury intelektualnej i humanistycznej. Umożliwienie studentom dostrzeżenia i zrozumienie zależności, podobieństw i różnic między naukowym obrazem a praktycznym stanem rzeczywistości przyrodniczej i społeczno-kulturowej, a także dokonywania przez nich wyborów aksjologicznych i zajmowania postaw utylitarnych. |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Zdalnie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Znajomość wiedzy humanistycznej i społecznej oraz posiadanie umiejętności społecznych w zakresie relacji osobowych, społecznych i ze środowiskiem przyrodniczym, a także kompetencji normatywnych i aksjologicznych wymaganych na poziomie maturalnym szkoły średniej. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Biblioteka WP-A, Biblioteka Główna UAM, Biblioteka Miejska im. A. Asnyka w Kaliszu, Biblioteka Pedagogiczna w Kaliszu, Poznaniu. Digilityzoawne naukowe książki i czasopisma w Internecie. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć Czytanie wskazanej literatury 30 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. Przygotowanie projektu Przygotowanie pracy semestralnej Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 15 Przygotowywanie się do ćwiczeń 15 SUMA GODZIN 90 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Full description: |
(in Polish) Opis treści kształcenia modułu zajęć: 1. Terminologia filozoficzna, geneza filozofii i kultury struktura filozofii, związki filozofii z innymi dziedzinami wiedzy, nauki i praktyk społecznych. Filozofia a nauka, sztuka, religia oraz znaczenie jej dla tworzenia i funkcjonowania wiedzy poznawczej. 2. Filozofie człowieka – stoicyzm, augustynizm, tomizm, filozofia żydowska, arabska, racjonalizm oświeceniowy, romantyzm, pozytywizm, egzystencjalizm, personalizm. 3. Wartości i normy - aksjologii w normatywizmie społecznym – etyce i estetyce, felicytologii. 4. Filozofia w sferze kultury i ideologii społecznych oraz zachowaniach ludzi, a także w aspektach środowiska przyrodniczego, technicznego i społeczno-politycznego. 5. Analiza i interpretacja kultury intelektualnej, artystycznej, technicznej oraz stosunków międzyludzkich. Wyjaśnianie procesualnej kontynuacji i zmienności idei filozoficznych i ich sprawstwa oraz znaczenia w rozwoju społecznym, a także w sferze funkcjonowania wartości. 6. Identyfikacje filozoficzne i aksjologiczne treści wiedzy poznawczej, ideologicznej, światopoglądowej, artystycznej w kontekstach edukacyjnych człowieka. 7. Krytyczne myślenie, uzasadniony sceptycyzmu, argumentacja postawy optymizmu i pesymizmu stosowanie przedmiotowych aksjologii w wyrażaniu własnego stanowiska i w ocennej waloryzacji innych stanowisk. 8. Znaczenie wiedzy teoretycznej w wyjaśnianiu przyczynowym prawidłowości oraz rodzajowe determinizmy i konieczności w przyrodzie i społeczeństwie. Rola i znaczenie wiedzy teoretycznej i stosowanej oraz umiejętności rozwoju intelektualnym i doskonaleniu umiejętnościowym. 9.Filozoficzny dyskursu dialogiczny o człowieku i kwestiach społecznych ze stanowiska aksjologicznego i zawartych w nim wartości etycznych i poznawczych. 10.Otwartość poznawcza, pluralizm idei, różnorodność argumentów, uzasadnione racje, aktywność społeczna, postawa tolerancji, motywacja etyczna. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: 1. Ajdukiewicz K. (1974): Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa. 2. Anzerbacher A. (1972): Wprowadzenie do filozofii. Warszawa. 3. Fuller. B. A. G. (1963): Historia filozofii, t. 1, 2. Warszawa. 4. Gutek G. L. (2007): Filozofia dla pedagogów. Gdańsk. 5. Tatarkiewicz W. (1975 lub następne): Historia filozofii, t. 1, 2, 3. Warszawa. 6. Marteus E., Schnadelbach H. (1995):Filozofia. Podstawowe pytania. Warszawa. 7. Szołtysek A. E. (1998): Filozofia wychowania. Toruń. 8. Szołtysek A. E. (2009): Filozofia wychowania moralnego. Kraków. 9. Suchodolski B. (1963): Narodziny nowożytnej filozofii człowieka. Warszawa. 10. Suchodolski B. (1967): Rozwój nowożytnej filozofii człowieka. Warszawa. /Minimum jedna zapoznana w całości/ |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: Zna terminologię filozoficzną, posiada wiedzę o genezie i strukturze filozofii oraz kulturze intelektualnej. Zna i rozumie podstawowe różnice między filozofią a nauką, sztuką, religia oraz znaczenie jej dla tworzenia i funkcjonowania wiedzy poznawczej i stosowanej w edukacji. Zna podstawowe zakresy wiedzy filozoficznej dotyczącej interpretacji człowieka – stoicyzm, augustynizm, tomizm, filozofia żydowska, arabska oraz wiedzę o podstawowych ideach filozoficznych racjonalizmu oświeceniowego oraz filozoficznych koncepcjach pragmatycznych i utylitarystycznych. Posiada wiedzę o aksjologii i jej praktycznych zastosowaniach w normatywizmie społecznym – etyce i estetyce, felicytologii oraz zna filozoficzne ujęcie człowieka w egzystencjalizmie i personalizmie. Zna ogólne zależności między ideami filozoficznymi a zmianami w sferze kultury, idei społecznych oraz zachowaniach ludzi, ma podstawową wiedzę o aksjologicznych aspektach środowiska przyrodniczego, technicznego i społeczno-politycznego. Posiada umiejętność analizy i interpretacji wiedzy w zakresie jej znaczenia dla kultury intelektualnej i artystycznej oraz stosunków międzyludzkich, umie rozróżniać wiedzę ogólną i rozumie jej znaczenie w interpretacji ze stanowiska filozoficznego rezultatów poznawczych wiedzy szczegółowej. Posiada umiejętność rozumienia procesualnej kontynuacji i zmienności idei filozoficznych i ich sprawstwa oraz znaczenia w rozwoju społecznym, umie wyjaśniać przyczyny i uzasadniać skutki występujące w sferze funkcjonowania wartości. Potrafi identyfikować treści wiedzy poznawczej, ideologicznej, światopoglądowej, artystycznej oraz jej aspekty filozoficzne i aksjologiczne, potrafi analizować filozoficzne konteksty interpretacji człowieka oraz wskazywać w nich aspekty aksjologiczne. Posiada umiejętność krytycznego myślenia, uzasadnionego sceptycyzmu, argumentowania postawy optymizmu i pesymizmu, umie korzystać z przedmiotowych aksjologii w wyrażaniu własnego stanowiska i w ocennej waloryzacji innych stanowisk. Rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej w wyjaśnianiu przyczynowym prawidłowości oraz zna rodzajowe determinizmy i konieczności w przyrodzie i społeczeństwie. Potrafi posiadaną wiedzę i umiejętności wykorzystywać w dalszym rozwoju intelektualnym i doskonaleniu umiejętnościowym. Ma świadomość potrzeby dyskusji o zagadnieniach społeczno-kulturowych w przedmiocie spraw osobowych człowieka oraz kwestii społecznych, potrafi formułować stanowisko aksjologiczne i realizować zawarte w nim wartości etyczne i poznawcze. Potrafi być otwarty na nowe treści poznawcze, inne idee społeczne, odmienne argumenty, uzasadnione racje, wyraża zaangażowanie w aktywności społecznej i postaw na rzecz tolerancji, wykorzystuje wiedzę filozoficzną w kontekstach relacji społecznych, w postępowaniu powoduje się motywacją etyczną. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Praca pisemna przygotowana na zaliczenie i przesłana wykładowcy z poczty w USOS. Obserwacja studenta i analiza jego uczestnictwa w dyskusji. Znajomości treści faktograficznych; Znajomości koncepcji; Znajomości wartości; Samodzielności analizy porównawczej; Umiejętności wyjaśniania; Uzasadniania w oparciu o argumenty i racje. Zadania służące ocenie będą na bieżąco podawane studentom na każdych zajęciach wykładowych, np.: Scharakteryzować…; Opisać i wyjaśnić…; Porównać…; Zinterpretować ocennie…; Uzasadnić…; Wskazać zależności…; Przedstawić uwarunkowania… Osiągnięcie pozytywnej oceny z zakresu efektów kształcenia student uzyskuje w wyniku samodzielnej aktywności na zajęciach, samodzielnej interpretacji, wystarczającego opisu, poprawnego wyjaśniania, wyrażanej potrzeby poznawczej, przedstawianych uzasadnień, zdanego zaliczenia i egzamin. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): za szczególnie wyróżniającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne; dobry plus (+db; 4,5): za ponda wymaganą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne; dobry (db; 4,0): wyczerpującą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne; dostateczny plus (+dst; 3,5): za wiedzę z nielicznymi brakami, umiejętności i kompetencje społeczne; dostateczny (dst; 3,0): za zadawalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi brakami; niedostateczny (ndst; 02): za niezadawalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Arkadiusz Bednarczuk, Kazimierz Wojnowski | |
Group instructors: | Juliusz Grzybowski, Kazimierz Wojnowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit lecture - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 30 |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Arkadiusz Bednarczuk, Juliusz Grzybowski, Kazimierz Wojnowski | |
Group instructors: | Juliusz Grzybowski, Kazimierz Wojnowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit lecture - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 30 |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Juliusz Grzybowski, Kazimierz Wojnowski | |
Group instructors: | Juliusz Grzybowski, Kazimierz Wojnowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit lecture - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 30 |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.