Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Filozofia

General data

Course ID: 13-PSM1XFIL11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Filozofia
Organizational unit: Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Cycle of studies:

long-cycle studies

Module learning aims:

(in Polish) Zapoznanie studentów z charakterem wiedzy filozoficznej, specyfiką myślenia i postawy filozoficznej oraz ukazanie walorów intelektualnych i światopoglądowych filozofii w interpretacji rzeczywistości oraz wyjaśnianiu jej zjawisk i procesów.

Rozszerzenie wiedzy ogólnej i zawodowej absolwenta, a także wzbogacanie i kształtowanie jego kultury intelektualnej i humanistycznej.

Umożliwienie studentom dostrzeżenia i zrozumienie zależności, podobieństw i różnic między naukowym obrazem a praktycznym stanem rzeczywistości przyrodniczej i społeczno-kulturowej, a także dokonywania przez nich wyborów aksjologicznych i zajmowania postaw utylitarnych.


Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Zdalnie

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Znajomość wiedzy humanistycznej i społecznej oraz posiadanie umiejętności społecznych w zakresie relacji osobowych, społecznych i ze środowiskiem przyrodniczym, a także kompetencji normatywnych i aksjologicznych wymaganych na poziomie maturalnym szkoły średniej.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Biblioteka WP-A, Biblioteka Główna UAM, Biblioteka Miejska im. A. Asnyka w Kaliszu, Biblioteka Pedagogiczna w Kaliszu, Poznaniu. Digilityzoawne naukowe książki i czasopisma w Internecie.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda ćwiczeniowa


Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć

Czytanie wskazanej literatury 30

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.

Przygotowanie projektu

Przygotowanie pracy semestralnej

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 15

Przygotowywanie się do ćwiczeń 15

SUMA GODZIN 90

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3


Full description: (in Polish)

Opis treści kształcenia modułu zajęć:

1. Terminologia filozoficzna, geneza filozofii i kultury struktura filozofii, związki filozofii z innymi dziedzinami wiedzy, nauki i praktyk społecznych.

Filozofia a nauka, sztuka, religia oraz znaczenie jej dla tworzenia i funkcjonowania wiedzy poznawczej.

2. Filozofie człowieka – stoicyzm, augustynizm, tomizm, filozofia żydowska, arabska, racjonalizm oświeceniowy, romantyzm, pozytywizm, egzystencjalizm, personalizm.

3. Wartości i normy - aksjologii w normatywizmie społecznym – etyce i estetyce, felicytologii.

4. Filozofia w sferze kultury i ideologii społecznych oraz zachowaniach ludzi, a także w aspektach środowiska przyrodniczego, technicznego i społeczno-politycznego.

5. Analiza i interpretacja kultury intelektualnej, artystycznej, technicznej oraz stosunków międzyludzkich.

Wyjaśnianie procesualnej kontynuacji i zmienności idei filozoficznych i ich sprawstwa oraz znaczenia w rozwoju społecznym, a także w sferze funkcjonowania wartości.

6. Identyfikacje filozoficzne i aksjologiczne treści wiedzy poznawczej, ideologicznej, światopoglądowej, artystycznej w kontekstach edukacyjnych człowieka.

7. Krytyczne myślenie, uzasadniony sceptycyzmu, argumentacja postawy optymizmu i pesymizmu stosowanie przedmiotowych aksjologii w wyrażaniu własnego stanowiska i w ocennej waloryzacji innych stanowisk.

8. Znaczenie wiedzy teoretycznej w wyjaśnianiu przyczynowym prawidłowości oraz rodzajowe determinizmy i konieczności w przyrodzie i społeczeństwie. Rola i znaczenie wiedzy teoretycznej i stosowanej oraz umiejętności rozwoju intelektualnym i doskonaleniu umiejętnościowym.

9.Filozoficzny dyskursu dialogiczny o człowieku i kwestiach społecznych ze stanowiska aksjologicznego i zawartych w nim wartości etycznych i poznawczych.

10.Otwartość poznawcza, pluralizm idei, różnorodność argumentów, uzasadnione racje, aktywność społeczna, postawa tolerancji, motywacja etyczna.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

1. Ajdukiewicz K. (1974): Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa.

2. Anzerbacher A. (1972): Wprowadzenie do filozofii. Warszawa.

3. Fuller. B. A. G. (1963): Historia filozofii, t. 1, 2. Warszawa.

4. Gutek G. L. (2007): Filozofia dla pedagogów. Gdańsk.

5. Tatarkiewicz W. (1975 lub następne): Historia filozofii, t. 1, 2, 3. Warszawa.

6. Marteus E., Schnadelbach H. (1995):Filozofia. Podstawowe pytania. Warszawa.

7. Szołtysek A. E. (1998): Filozofia wychowania. Toruń.

8. Szołtysek A. E. (2009): Filozofia wychowania moralnego. Kraków.

9. Suchodolski B. (1963): Narodziny nowożytnej filozofii człowieka. Warszawa.

10. Suchodolski B. (1967): Rozwój nowożytnej filozofii człowieka. Warszawa.

/Minimum jedna zapoznana w całości/

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:

Zna terminologię filozoficzną, posiada wiedzę o genezie i strukturze filozofii oraz kulturze intelektualnej.

Zna i rozumie podstawowe różnice między filozofią a nauką, sztuką, religia oraz znaczenie jej dla tworzenia i funkcjonowania wiedzy poznawczej i stosowanej w edukacji.

Zna podstawowe zakresy wiedzy filozoficznej dotyczącej interpretacji człowieka – stoicyzm, augustynizm, tomizm, filozofia żydowska, arabska oraz wiedzę o podstawowych ideach filozoficznych racjonalizmu oświeceniowego oraz filozoficznych koncepcjach pragmatycznych i utylitarystycznych.

Posiada wiedzę o aksjologii i jej praktycznych zastosowaniach w normatywizmie społecznym – etyce i estetyce, felicytologii oraz zna filozoficzne ujęcie człowieka w egzystencjalizmie i personalizmie.

Zna ogólne zależności między ideami filozoficznymi a zmianami w sferze kultury, idei społecznych oraz zachowaniach ludzi, ma podstawową wiedzę o aksjologicznych aspektach środowiska przyrodniczego, technicznego i społeczno-politycznego.

Posiada umiejętność analizy i interpretacji wiedzy w zakresie jej znaczenia dla kultury intelektualnej i artystycznej oraz stosunków międzyludzkich, umie rozróżniać wiedzę ogólną i rozumie jej znaczenie w interpretacji ze stanowiska filozoficznego rezultatów poznawczych wiedzy szczegółowej.

Posiada umiejętność rozumienia procesualnej kontynuacji i zmienności idei filozoficznych i ich sprawstwa oraz znaczenia w rozwoju społecznym, umie wyjaśniać przyczyny i uzasadniać skutki występujące w sferze funkcjonowania wartości.

Potrafi identyfikować treści wiedzy poznawczej, ideologicznej, światopoglądowej, artystycznej oraz jej aspekty filozoficzne i aksjologiczne, potrafi analizować filozoficzne konteksty interpretacji człowieka oraz wskazywać w nich aspekty aksjologiczne.

Posiada umiejętność krytycznego myślenia, uzasadnionego sceptycyzmu, argumentowania postawy optymizmu i pesymizmu, umie korzystać z przedmiotowych aksjologii w wyrażaniu własnego stanowiska i w ocennej waloryzacji innych stanowisk.

Rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej w wyjaśnianiu przyczynowym prawidłowości oraz zna rodzajowe determinizmy i konieczności w przyrodzie i społeczeństwie.

Potrafi posiadaną wiedzę i umiejętności wykorzystywać w dalszym rozwoju intelektualnym i doskonaleniu umiejętnościowym.

Ma świadomość potrzeby dyskusji o zagadnieniach społeczno-kulturowych w przedmiocie spraw osobowych człowieka oraz kwestii społecznych, potrafi formułować stanowisko aksjologiczne i realizować zawarte w nim wartości etyczne i poznawcze.

Potrafi być otwarty na nowe treści poznawcze, inne idee społeczne, odmienne argumenty, uzasadnione racje, wyraża zaangażowanie w aktywności społecznej i postaw na rzecz tolerancji, wykorzystuje wiedzę filozoficzną w kontekstach relacji społecznych, w postępowaniu powoduje się motywacją etyczną.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Praca pisemna przygotowana na zaliczenie i przesłana wykładowcy z poczty w USOS.

Obserwacja studenta i analiza jego uczestnictwa w dyskusji.

Znajomości treści faktograficznych; Znajomości koncepcji; Znajomości wartości; Samodzielności analizy porównawczej; Umiejętności wyjaśniania; Uzasadniania w oparciu o argumenty i racje. Zadania służące ocenie będą na bieżąco podawane studentom na każdych zajęciach wykładowych, np.: Scharakteryzować…; Opisać i wyjaśnić…; Porównać…; Zinterpretować ocennie…; Uzasadnić…; Wskazać zależności…; Przedstawić uwarunkowania…

Osiągnięcie pozytywnej oceny z zakresu efektów kształcenia student uzyskuje w wyniku samodzielnej aktywności na zajęciach, samodzielnej interpretacji, wystarczającego opisu, poprawnego wyjaśniania, wyrażanej potrzeby poznawczej, przedstawianych uzasadnień, zdanego zaliczenia i egzamin.

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): za szczególnie wyróżniającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne;

dobry plus (+db; 4,5): za ponda wymaganą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne;

dobry (db; 4,0): wyczerpującą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne;

dostateczny plus (+dst; 3,5): za wiedzę z nielicznymi brakami, umiejętności i kompetencje społeczne;

dostateczny (dst; 3,0): za zadawalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi brakami;

niedostateczny (ndst; 02): za niezadawalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne.

Practical placement: (in Polish)

Nie

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Arkadiusz Bednarczuk, Kazimierz Wojnowski
Group instructors: Juliusz Grzybowski, Kazimierz Wojnowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit
lecture - Graded credit
Module type:

compulsory

Number of hours:

30

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Arkadiusz Bednarczuk, Juliusz Grzybowski, Kazimierz Wojnowski
Group instructors: Juliusz Grzybowski, Kazimierz Wojnowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit
lecture - Graded credit
Module type:

compulsory

Number of hours:

30

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Juliusz Grzybowski, Kazimierz Wojnowski
Group instructors: Juliusz Grzybowski, Kazimierz Wojnowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit
lecture - Graded credit
Module type:

compulsory

Number of hours:

30

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)