Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Dydaktyka ogólna

General data

Course ID: 13-PSL2XDYO11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Dydaktyka ogólna
Organizational unit: Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Pedagogika

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną w zakresie podstaw procesu nauczania i uczenia się, istotą systemu dydaktycznego;.

poznanie osobowych i rzeczowych uwarunkowań procesu kształcenia ogólnego;.

poznanie i zrozumienie zadań nauczyciela, jego ról społecznych w organizacji i realizacji kształcenia ogólnego;

kształtowanie umiejętności projektowania dydaktycznego w kształceniu ogólnym;

zapoznanie z różnorodnością metodologiczną w obrębie kształcenia ogólnego.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) potwierdzone pozytywnymi ocenami osiągnięcie efektów kształcenia w zakresie pedagogiki ogólnej i psychologii ogólnej

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 3

Full description: (in Polish)

Geneza i rozwój dydaktyki. Dydaktyka jako nauka – przedmiot i zadania. Metody badań dydaktycznych.

Główne systemy dydaktyczne a paradygmaty dydaktyki – modele procesu kształcenia ogólnego.

Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Wartości i cele kształcenia ogólnego.

Proces kształcenia ogólnego. Zasady w procesie dydaktycznym – doboru treści, nauczania, uczenia się.

Metody kształcenia i współczesne trendy w tym zakresie. Koncepcja kształcenia wielostronnego.

Formy organizacyjne kształcenia. Rola mediów i środków dydaktycznych w kształceniu.

Planowanie pracy dydaktycznej – założenia projektowania dydaktycznego.

Osiągnięcia szkolne uczniów i ich pomiar.

Indywidualizacja kształcenia na gruncie projektowania dydaktycznego.

Ewaluacja procesu kształcenia – ocenianie wyników procesu kształcenia

Bibliography: (in Polish)

Bereźnicki F. Podstawy kształcenia ogólnego. Kraków 2011.

Davis R.H., Aleksander L.T., Yelon S.L., Konstruowanie systemu kształcenia, Warszawa 1983, ss. 49-113; 271-294.

Denek K. Wartości i cele edukacji szkolnej. Poznań-Toruń 1994, ss. 32-93.

Gagné R.M., Briggs L.J., Wager W.W., Zasady projektowania dydaktycznego, Warszawa 1992, ss. 121-257.

Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018.

Kupisiewicz Cz. Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków 2012.

Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 2016.

Wójcik A. M., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela, Lublin 2020

Learning outcomes: (in Polish)

rozróżnia główne nurty myślenia o edukacji i szkole i umiejętnie weryfikuje modele współczesnej szkoły, potrafi przedstawić wiedzę o dydaktyce, jako subdyscyplinie pedagogiki oraz charakteryzuje jej zmienność i zadania

prawidłowo interpretuje cele kształcenia i treści tych celów; podmioty stanowienia celów; wybrane koncepcje formułujące cele kształcenia; charakteryzuje treści kształcenia, kryteria oraz zasadach ich doboru i układu; wykorzystuje wiedzę o treściach kształcenia do konstruowania procesu dydaktycznego

wykorzystuje wiedzę o modelach procesu kształcenia oraz zasadach organizujących przebieg procesów nauczania – uczenia się do jego projektowania; odpowiedzialnie projektuje indywidualizację procesu nauczania – uczenia się zgodnie z założeniami projektowania dydaktycznego

potrafi wskazać i poprawnie klasyfikować metody nauczania i uczenia się; rozróżnia metody stymulujące myślenie uczniów i metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy oraz metody projektów

dostrzega i poprawnie stosuje środki dydaktyczne i media jako przedmiot pracy nauczyciela i ucznia – kryteria i narzędzia doboru materiałów, programów i podręczników szkolnych oraz innych nośników materiału dydaktycznego;

potrafi wyróżnić rezultaty procesu kształcenia, kontrolę, oceny, błędy oceniania, zewnątrzszkolny i wewnątrzszkolny system oceniania jakości szkoły, potrafi poprawnie ocenić osiągnięcia szkolne ucznia w procesie kształcenia, analizować objawy i przyczyny niepowodzeń szkolnych; wskazać źródła profilaktyki i terapii niepowodzeń szkolnych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny

Kolokwium pisemne

Test

Inne (jakie?) – prace pisemne

bardzo dobry (bdb; 5,0): student, który zrealizuje 91% i więcej zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).

dobry plus (+db; 4,5): student, który zrealizuje 81% do 90% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).

dobry (db; 4,0): student, który zrealizuje 71% do 80% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).

dostateczny plus (+dst; 3,5): student, który zrealizuje 61% do 70% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami).

dostateczny (dst; 3,0): student, który zrealizuje 51% do 60% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami).

niedostateczny (ndst; 2,0): student, który zrealizuje mniej niż 51% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Mariusz Jabłoński
Group instructors: Mariusz Jabłoński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Mariusz Jabłoński
Group instructors: Mariusz Jabłoński, Małgorzata Ptak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Mariusz Jabłoński
Group instructors: Mariusz Jabłoński, Małgorzata Ptak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)