Analysis of a musical work
General data
Course ID: | 13-MSL6XADM |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Analysis of a musical work |
Name in Polish: | Analiza dzieła muzycznego |
Organizational unit: | Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuki Muzycznej |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) - nabycie podstawowych wiadomości z zakresu własności różnych ukształtowań formalnych w ramach systemu dur-moll - nabycie umiejętności postrzegania poszczególnych elementów dzieła muzycznego w utworze - nabycie umiejętności określania wzajemnych relacji między elementami dzieła muzycznego - nabycie umiejętności określania stosunków między poszczególnymi odcinkami utworu oraz stosunku części utworu do całości - wykształcenie umiejętności analizy podstawowych form i gatunków muzycznych - zaznajomienie studenta z różnymi sposobami analizy dzieła muzycznego - wyrobienie u studenta umiejętności świadomej percepcji utworu muzycznego - nabycie umiejętności sprawnego posługiwania się wiedzą teoretyczną w praktyce - wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne niezbędne w późniejszej pracy z dziećmi i młodzieżą w szkole ogólnokształcącej |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) nie dotyczy |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Student musi mieć przygotowanie w zakresie: zasad muzyki, kształcenia słuchu, historii muzyki i literatury muzycznej oraz harmonii. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Biblioteka i Płytoteka UAM, wybrane strony internetowe |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) wykłady i ćwiczenia (referaty studentów, analiza słuchowa wybranych utworów muzycznych, analiza słuchowo-wzrokowa, analiza wzrokowa wybranych przykładów z literatury muzycznej) |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60 Praca własna studenta: czytanie wskazanej literatury 15 Praca własna studenta: przygotowanie praktyczne do ćwiczeń 25 Praca własna studenta: przygotowanie do egzaminu 20 SUMA GODZIN 120 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 3 |
Full description: |
(in Polish) Treści kształcenia: - Klasyfikacja gatunków i form muzycznych. - Zapoznanie z podstawowymi terminami stosowanymi w analizie utworu. - Wiadomości wstępne o elementach dzieła muzycznego. - Pojęcie faktury i jej znaczenie w muzyce. - Szeregowanie w formach instrumentalnych – analiza form tanecznych (polonez, krakowiak, mazurek, walc, menuet, itp.) - Figuracja jako czynnik formotwórczy. Formy figuracyjne. - Ewolucja w stylu homofonicznym – analiza form instrumentalnych (preludia, nokturny). - Faktura polifoniczna utworu, pojęcie i rodzaje imitacji, formy polifoniczne ścisłe i swobodne. - Ewolucja w stylu polifonicznym – analiza kanonów i fug oraz swobodnych form polifonicznych. - Forma allegra sonatowego i jej zastosowanie w cyklu sonatowym – analiza sonat klasycznych. - Rondo (starofrancuskie, klasyczne, romantyczne – analiza stosownych utworów). - Formy wariacyjne i środki techniki wariacyjnej. Wariacje szeregowe i ostinatowe – analiza utworów barokowych i klasycznych. - Klasyczny koncert instrumentalny. - Symfonia w twórczości J. Haydna i W.A. Mozarta. - Suita barokowa. - Analiza form wokalnych lub instrumentalnych występujących w programie nauczania przedmiotu „Dyrygowanie”. - Analiza utworów wybranych przez studentów |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Chomiński J. – „Formy muzyczne”, t. I „Małe formy instrumentalne”, Kraków 1983, t. II „Wielkie formy instrumentalne”, Kraków 1987 Wójcik D.: „ABC form muzycznych”, Kraków 1996 Wójcik D.: „ABC form muzycznych. Analizy”. Kraków 2001 Literatura uzupełniająca: Muchenberg B.: „Literatura muzyczna”, Kraków 1985 |
Learning outcomes: |
(in Polish) - zna podstawową terminologię związaną z określeniem elementów dzieła muzycznego - zna podstawowe formy muzyczne i techniki konstrukcji utworów - zna narzędzia służące analizie dzieła, wyjaśnia i podsumowuje wyniki analiz - umie zastosować w praktyce terminologię - umie klasyfikować i porównywać formy i gatunki muzyczne - identyfikuje formy i gatunki muzyczne o podobnych cechach - ma świadomość związku technik z epoką |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) sprawdzian pisemny wiedzy i omówienie; po dwóch semestrach - egzamin końcowy (pisemny) skala oceniania: - bardzo dobry (bdb;5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne - dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i i kompetencje społeczne - dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne - dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami - dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami - niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.