Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Foundations of didactics

General data

Course ID: 13-MSL3NPOD11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Foundations of didactics
Name in Polish: Podstawy dydaktyki
Organizational unit: Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej/ Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish)  zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną w zakresie podstaw procesu nauczania i uczenia się, istotą systemu dydaktycznego.

 poznanie osobowych i rzeczowych uwarunkowań procesu kształcenia ogólnego.

 poznanie i zrozumienie zadań nauczyciela, jego ról społecznych w organizacji i realizacji kształcenia ogólnego;

 kształtowanie umiejętności projektowania dydaktycznego w kształceniu ogólnym;

 zapoznanie z różnorodnością metodologiczną w obrębie kształcenia ogólnego


Year of studies (where relevant):

Year 2

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) 2Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych potwierdzone pozytywnymi ocenami osiągnięcie efektów kształcenia w zakresie pedagogiki ogólnej i psychologii ogólnej.

Information on where to find course materials:

(in Polish) biblioteka

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Metoda ćwiczeniowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące

Praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Przygotowanie do zajęć 10

Czytanie wskazanej literatury

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10

Przygotowanie projektu

Przygotowanie pracy semestralnej

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10

SUMA GODZIN 60

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2


Short description: (in Polish)

Głównym celem przedmiotu jest rozwijanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie nauczania i uczenia się.

Full description: (in Polish)

1. Geneza i rozwój dydaktyki. Dydaktyka jako nauka – przedmiot i zadania. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej – etymologia pojęcia. Dydaktyka w systemie nauk. Dydaktyka ogólna i szczegółowa, dydaktyka określonego typu szkolnictwa, dydaktyka środowiskowa, specjalistyczna. Cele i zadania dydaktyki. Twórcy współczesnej polskiej dydaktyki. Cele studiowania dydaktyki 2. Podstawowe pojęcia dydaktyki: uczenie się, nauczanie, kształcenie, samokształcenie, edukacja, system kształcenia.

3. Proces kształcenia ogólnego. Zasady w procesie dydaktycznym – doboru treści, nauczania, uczenia się. Treści kształcenia: program szkolny - filozoficzne i psychologiczne podstawy podejścia do programu szkolnego w ujęciu behawiorystycznym, humanistycznym, konstruktywistycznym; Zasady doboru treści kształcenia ogólnego.

4. Wartości i cele kształcenia ogólnego – źródła i rodzaje celów, sposoby formułowania, operacjonalizacja celów, taksonomia celów. Cele współczesnej edukacji (Raport J. Delorsa) Etyka zawodu nauczyciela.

5. Metody kształcenia i współczesne trendy w tym zakresie. Koncepcja kształcenia wielostronnego. Istota i klasyfikacja metod. Metody podające, poszukujące, aktywizujące (kształcące umiejętność pracy w zespole, kształcące umiejętność twórczego myślenia, wymiany poglądów, rozwiązywania problemów, kształcące wyobraźnie, umiejętności społeczne, kształcące umiejętność gromadzenia informacji i zapisu), metody zajęć praktycznych, metody oglądowe.

6. Formy organizacyjne kształcenia. Rola środków dydaktycznych w kształceniu. Podręcznik ucznia.

7. Współczesny model procesu kształcenia ogólnego a modele lekcji. Modele uczenia się i nauczania, metody i strategie; nauczanie i uczenie się faktów, pojęć, zasad, nauczanie i uczenie się rozwiązywania problemów, uczenie się myślenia metaforami, uczenie się badania wartości itp.. Style nauczania: zamknięty, ramowy, negocjacyjny.

8. Planowanie pracy dydaktycznej – założenia projektowania dydaktycznego. 9. Zasady dydaktyczne Pojęcia: zasada kształcenia/zasada dydaktyczna/zasada projektowania dydaktycznego/zasada nauczania

10.Organizacja pracy w klasie, kierowania pracą, style poznawcze a style uczenia się.

11. Indywidualizacja kształcenia na gruncie projektowania dydaktycznego.

12. Ewaluacja procesu kształcenia – ocenianie wyników procesu kształcenia. Osiągnięcia szkolne uczniów i ich pomiar.

Bibliography: (in Polish)

‒ Arends R. I. Uczymy się nauczać. Warszawa 1995.

‒ Bereźnicki F. Podstawy kształcenia ogólnego. Kraków 2011.

‒ Davis R.H., Aleksander L.T., Yelon S.L., Konstruowanie systemu kształcenia, Warszawa 1983.

‒ Denek K. Wartości i cele edukacji szkolnej. Toruń 1994.

‒ Gagné R.M., Briggs L.J., Wager W.W., Zasady projektowania dydaktycznego, Warszawa 1992.

‒ Kupisiewicz Cz. Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków 2012.

‒ Kupisiewicz Cz. Szkice z dziejów dydaktyki. Kraków 2010.

‒ Okoń W. Słownik pedagogiczny

‒ Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 2003.

‒ Półturzycki J. Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń 1997.

‒ Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. (red. nauk) Kruszewski K. Warszawa 2008.

Learning outcomes: (in Polish)

DOG_01 potrafi przedstawić wiedzę o dydaktyce, jako subdyscyplinie pedagogiki oraz charakteryzuje jej zmienność i zadania

DOG_02 rozróżnia główne nurty myślenia o edukacji i szkole i umiejętnie weryfikuje modele współczesnej szkoły

DOG_03 prawidłowo interpretuje cele kształcenia i treści tych celów; podmioty stanowienia celów; wybrane koncepcje formułowania celów kształcenia;

DOG_04 charakteryzuje treści kształcenia, kryteria oraz zasadach ich doboru i układu; wykorzystuje wiedzę o treściach kształcenia do konstruowania procesu dydaktycznego

DOG_05 wykorzystuje wiedzę o modelach procesu kształcenia oraz zasadach organizujących przebieg procesów nauczania – uczenia się do jego projektowania

DOG_06 potrafi wskazać i poprawnie klasyfikować metody nauczania i uczenia się; rozróżnia metody stymulujące myślenie uczniów i metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy oraz metody projektów

DOG_07 potrafi poprawnie ocenić osiągnięcia szkolne ucznia w procesie kształcenia, analizować objawy i przyczyny niepowodzeń szkolnych; wskazać źródła profilaktyki i terapii niepowodzeń szkolnych

DOG_08 odpowiedzialnie projektuje indywidualizację procesu nauczania – uczenia się zgodnie z założeniami projektowania dydaktycznego

DOG_09 potrafi wyróżnić rezultaty procesu kształcenia, kontrolę, oceny, błędy oceniania, zewnątrzszkolny i wewnątrzszkolny system oceniania jakości szkoły

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin ustny

Practical placement: (in Polish)

brak

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Anna Szałek
Group instructors: Anna Szałek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Anna Szałek
Group instructors: Anna Szałek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Anna Szałek
Group instructors: Anna Szałek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Anna Szałek
Group instructors: Anna Szałek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)