Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

General didactics

General data

Course ID: 13-LSL4NDOG11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: General didactics
Name in Polish: Dydaktyka ogólna
Organizational unit: Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) PEDAGOGIKA

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) C1 – zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną w zakresie podstaw procesu nauczania i uczenia się, istotą systemu dydaktycznego;

C2 – poznanie osobowych i rzeczowych uwarunkowań procesu kształcenia ogólnego;

C3 – poznanie i zrozumienie zadań nauczyciela, jego ról społecznych w organizacji i realizacji kształcenia ogólnego;

C4 – kształtowanie umiejętności projektowania dydaktycznego w kształceniu ogólnym;

C5 – zapoznanie z różnorodnością metodologiczną w obrębie kształcenia ogólnego.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) • w zakresie wiedzy – zna podstawowe procesy poznawcze i motywacyjne;

• w zakresie umiejętności – potrafi w podstawowym stopniu wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i powiązać ją w obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych;

• w zakresie kompetencji społecznych - ma świadomość poziomu posiadania podstawowej wiedzy pedagogicznej i jest gotowy do ciągłego dokształcania się i osobistego rozwoju


Information on where to find course materials:

(in Polish) USOSweb

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład, prac z książką, zadania praktyczne

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 5

Full description: (in Polish)

Geneza i rozwój dydaktyki. Dydaktyka jako nauka – przedmiot i zadania. Metody badań dydaktycznych.

Główne systemy dydaktyczne a współczesny model procesu kształcenia ogólnego.

Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Wartości i cele kształcenia ogólnego.

Proces kształcenia ogólnego. Zasady w procesie dydaktycznym – doboru treści, nauczania, uczenia się.

Metody kształcenia i współczesne trendy w tym zakresie. Koncepcja kształcenia wielostronnego.

Formy organizacyjne kształcenia. Rola środków dydaktycznych w kształceniu.

Planowanie pracy dydaktycznej – założenia projektowania dydaktycznego.

Osiągnięcia szkolne uczniów i ich pomiar.

Indywidualizacja kształcenia na gruncie projektowania dydaktycznego.

Ewaluacja procesu kształcenia – ocenianie wyników procesu kształcenia.

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa:

• Bereźnicki F. Podstawy kształcenia ogólnego. Kraków 2011.

• Davis R.H., Aleksander L.T., Yelon S.L., Konstruowanie systemu kształcenia, Warszawa 1983.

• Gagné R.M., Briggs L.J., Wager W.W., Zasady projektowania dydaktycznego, Warszawa 1992.

• Kupisiewicz Cz. Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków 2012.

• Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 2003.

Uzupełniająca:

• Arends R. I. Uczymy się nauczać. Warszawa 1995.

• Denek K. Wartości i cele edukacji szkolnej. Toruń 1994.

• Kupisiewicz Cz. Szkice z dziejów dydaktyki. Kraków 2010.

• Półturzycki J. Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń 1997.

• Okoń W. Słownik pedagogiczny

• Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. (red. nauk) Kruszewski K. Warszawa 2008.

• Sztuka nauczania. Szkoła. (red. nauk. Konarzewski K.) Warszawa 2008.

Learning outcomes: (in Polish)

potrafi przedstawić wiedzę o dydaktyce, jako subdyscyplinie pedagogiki oraz charakteryzuje jej zmienność i zadania;

rozróżnia główne nurty myślenia o edukacji i szkole i umiejętnie weryfikuje modele współczesnej szkoły;

prawidłowo interpretuje cele kształcenia i treści tych celów; podmioty stanowienia celów; wybrane koncepcje formułujące cele kształcenia;

charakteryzuje treści kształcenia, kryteria oraz zasadach ich doboru i układu; wykorzystuje wiedzę o treściach kształcenia do konstruowania procesu dydaktycznego;

wykorzystuje wiedzę o modelach procesu kształcenia oraz zasadach organizujących przebieg procesów nauczania – uczenia się do jego projektowania;

potrafi wskazać i poprawnie klasyfikować metody nauczania i uczenia się; rozróżnia metody stymulujące myślenie uczniów i metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy oraz metody projektów;

dostrzega i poprawnie stosuje materiał dydaktyczny jako przedmiot pracy nauczyciela i ucznia – kryteria i narzędzia doboru programów i podręczników szkolnych oraz innych nośników materiału dydaktycznego;

potrafi poprawnie ocenić osiągnięcia szkolne ucznia w procesie kształcenia, analizować objawy i przyczyny niepowodzeń szkolnych; wskazać źródła profilaktyki i terapii niepowodzeń szkolnych;

odpowiedzialnie projektuje indywidualizację procesu nauczania – uczenia się zgodnie z założeniami projektowania dydaktycznego;

potrafi wyróżnić rezultaty procesu kształcenia, kontrolę, oceny, błędy oceniania, zewnątrzszkolny i wewnątrzszkolny system oceniania jakości szkoły;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

ocena prac, sprawdzian pisemny;

Ocena 2,0 - student, który zrealizuje mniej niż 51% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).

Ocena 3,0 - student, który zrealizuje 51% do 60% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami).

Ocena 3,5 - student, który zrealizuje 61% do 70% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami).

Ocena 4,0 - student, który zrealizuje 71% do 80% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).

Ocena 4,5 - student, który zrealizuje 81% do 90% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).

Ocena 5,0 - student, który zrealizuje 91% i więcej zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)