Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Analysis and preparation of documents

General data

Course ID: 13-ISL1XAOD
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Analysis and preparation of documents
Name in Polish: Analiza i opracowania dokumentów
Organizational unit: Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Celem przedmiotu jest praktyczna nauka analizy treściowej wszystkich typów dokumentów. Studenci powinni nabyć umiejętność analizowania tekstu dokumentu w zależności od specyfiki i rodzaju opracowania rzeczowego. Sporządzać charakterystyki wyszukiwawcze dokumentów oraz identyfikować poszczególne języki informacyjno- wyszukiwawcze. Powinni także zdobywać umiejętność krytycznego myślenia i samodzielność intelektualną w zakresie języków informacyjno- wyszukiwawczych.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Short description: (in Polish)

1. Definicje i systemy języków informacyjno- wyszukiwawczych( leksykalny, słownikowy, semantyczny, relacyjny, gramatyczny, transformacyjny pragmatyczny).

2. Porównywanie i ocena języków informacyjno- wyszukiwawczych ( j. klasyfikacyjne, j. kodów semantycznych i syntagmatyczne, j. systemów faktograficznych, j. słów kluczowych i deskryptorowe).

3. Rozwój systemów klasyfikacji piśmiennictwa.

4. Problematyka klasyfikacji zbiorów bibliotecznych oraz katalogów rzeczowych.

5. Analiza dokumentacyjna ( rodzaje, zasady opracowania).

6. Analiza zawartościowa, analiza w czasopiśmie, analiza odautorska.

7. Język kartotek haseł wzorcowych.

Bibliography: (in Polish)

Normy:

- PN-77/N- 01221 Adnotacje i analizy dokumentacyjne

- PN-78/ N- 01180 Opracowanie dokumentacyjne

- PN- 92/ N- 09018 Tezaurus jednojęzyczny. Zasady tworzenia, forma, struktura.

- PN- 89/ N-01224 Opracowywanie zbiorów informacji o dokumentach. Terminologia

UKD P- 058

Słownik JHP B N

1. Czarnecka, J. Katalog przedmiotowy. Wwa, 2000.

2. Głowacka, T. Język haseł przedmiotowych KABA: Zasady tworzenia. Słownictwo. Wwa, 2000.

3. Paluszkiewicz, A. Format MARC 21 rekordu kartoteki haseł wzorcowych. Wwa, 2012.

4. Sadowska, J., Turowska, T. Języki informacyjno- wyszukiwawcze. Katalogi rzeczowe. Wwa, 1990.

5. Sosińska- Kaleta, B. Podręcznik UKD dla bibliotekarzy i pracowników informacji. Wwa, 1993.

6. Stopa, A. O treści książek: Opracowanie rzeczowe piśmiennictwa. Wwa,2002.

7. Ścibor, E. Klasyfikacja piśmiennictwa. Olsztyn, 1996.

8. Ścibor, E. Wybrane zagadnienia teorii języków informacyjnych. Olsztyn, 1999.

9. Woźniak- Kasperek, J., Birczyńska, P. (red.). Opracowanie rzeczowe. Wwa, 2000.

Learning outcomes: (in Polish)

1. Definiuje, zna i rozróżnia systemy języków informacyjno- wyszukiwawczych.

2. Posługuje się językami inf.- wyszukiwawczymi ( głównie j. słów kluczowych i j. deskryptorowymi) w celu charakteryzowania treści dokumentów.

3. Korzysta z różnych źródeł informacji ( głównie dokumentów pochodnych) tak w wersji elektronicznej, jak i tradycyjnej.

4. Zna systemy klasyfikacji piśmiennictwa.

5. Sporządza charakterystyki wyszukiwawcze dokumentów oraz identyfikuje poszczególne języki informacyjno- wyszukiwawcze.

6. Orientuje się w klasyfikacji zbiorów bibliotecznych, katalogów rzeczowych i kartotek haseł wzorcowych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

5- znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4,5- wyczerpująca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4,0- dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

3,5- zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

3,0- liczne braki w wiedzy, umiejętnościach i kompetencjach społecznych

2,0- niezadowalająca wiedza, błędne umiejętności i brak kompetencji społecznych

1.Definiuje, zna i rozróżnia systemy języków informacyjno- wyszukiwawczych

- zna podstawowe systemy języków inf.- wyszukiwawczych

- rozróżnia podstawowe języki

Uszczegółowione kryteria:

- definiuje poszczególne języki inf.- wyszukiwawcze

- biegle rozróżnia poszczególne języki

- definiuje poszczególne systemy j. inf.- wyszukiwawczych

- biegle rozróżnia poszczególne systemy języków inf. – wyszukiwawczych

2. Posługuje się językami inf.- wyszukiwawczymi ( głównie j. słów kluczowych i j. deskryptorowymi) w celu charakteryzowania treści dokumentów

- posługuje się podstawowymi j. inf.- wyszukiwawczymi w celu charakteryzowania treści różnego typu dokumentów

Uszczegółowione kryteria:

- definiuje j. słów kluczowych i j. deskryptorowe oraz biegle się nimi posługuje

- biegle tworzy charakterystyki wyszukiwawcze różnego typu dokumentów

- porównuje i ocenia poszczególne języki

3. Korzysta z różnych źródeł informacji ( głównie dokumentów pochodnych) tak w wersji elektronicznej, jak i tradycyjnej

- zna podstawowe źródła informacji o piśmiennictwie

- rozróżnia dokument oryginalny od pochodnego

- posługuje się nowoczesnymi technologiami

Uszczegółowione kryteria:

- biegle orientuje się w różnorodnych źródłach informacji

- biegle wyszukuje tak dokumenty oryginalne, jak i pochodne również w wersji elektronicznej

- zna elektroniczne źródła informacji o piśmiennictwie

4. Zna systemy klasyfikacji piśmiennictwa

- orientuje się w podstawowych systemach klasyfikacyjnych

- zna ogólne zasady podstawowych systemów klasyfikacji piśmiennictwa

Uszczegółowione kryteria:

- rozróżnia poszczególne systemy klasyfikacyjne

- doskonale orientuje się w zasadach różnych klasyfikacji piśmiennictwa

- biegle porusza się po najpopularniejszych klasyfikacjach

5. Sporządza charakterystyki wyszukiwawcze dokumentów oraz identyfikuje poszczególne języki informacyjno- wyszukiwawcze

- dokonuje analizy wybranych typów dokumentów

- sporządza charakterystyki wyszukiwawcze

- zna rodzaje i zasady analizy dokumentacyjnej

Uszczegółowione kryteria:

- dokonuje analiz wszystkich typów dokumentów

- analizuje tekst w zależności od rodzaju opracowania rzeczowego

- sporządza charakterystyki wyszukiwawcze identyfikujące poszczególne języki

- wykazuje samodzielność intelektualną w zakresie j. inf.- wyszukiwawczych

6. Orientuje się w klasyfikacji zbiorów bibliotecznych, katalogów rzeczowych i kartotek haseł wzorcowych

- zna najważniejsze klasyfikacje stosowane w bibliotekach

- rozróżnia rodzaje katalogów rzeczowych

- zna ogólne zasady najważniejszych klasyfikacji i tworzonych w oparciu o nie katalogów rzeczowych

Uszczegółowione kryteria:

- biegle porusza się we współczesnych klasyfikacjach zbiorów bibliotecznych

- zna zasady rządzące najpopularniejszymi klasyfikacjami piśmiennictwa

- zna rodzaje i tworzy najpopularniejsze katalogi rzeczowe

- orientuje się w kartotekach haseł wzorcowych

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)