Analysis and preparation of documents
General data
Course ID: | 13-ISL1XAOD |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Analysis and preparation of documents |
Name in Polish: | Analiza i opracowania dokumentów |
Organizational unit: | Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Celem przedmiotu jest praktyczna nauka analizy treściowej wszystkich typów dokumentów. Studenci powinni nabyć umiejętność analizowania tekstu dokumentu w zależności od specyfiki i rodzaju opracowania rzeczowego. Sporządzać charakterystyki wyszukiwawcze dokumentów oraz identyfikować poszczególne języki informacyjno- wyszukiwawcze. Powinni także zdobywać umiejętność krytycznego myślenia i samodzielność intelektualną w zakresie języków informacyjno- wyszukiwawczych. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Short description: |
(in Polish) 1. Definicje i systemy języków informacyjno- wyszukiwawczych( leksykalny, słownikowy, semantyczny, relacyjny, gramatyczny, transformacyjny pragmatyczny). 2. Porównywanie i ocena języków informacyjno- wyszukiwawczych ( j. klasyfikacyjne, j. kodów semantycznych i syntagmatyczne, j. systemów faktograficznych, j. słów kluczowych i deskryptorowe). 3. Rozwój systemów klasyfikacji piśmiennictwa. 4. Problematyka klasyfikacji zbiorów bibliotecznych oraz katalogów rzeczowych. 5. Analiza dokumentacyjna ( rodzaje, zasady opracowania). 6. Analiza zawartościowa, analiza w czasopiśmie, analiza odautorska. 7. Język kartotek haseł wzorcowych. |
Bibliography: |
(in Polish) Normy: - PN-77/N- 01221 Adnotacje i analizy dokumentacyjne - PN-78/ N- 01180 Opracowanie dokumentacyjne - PN- 92/ N- 09018 Tezaurus jednojęzyczny. Zasady tworzenia, forma, struktura. - PN- 89/ N-01224 Opracowywanie zbiorów informacji o dokumentach. Terminologia UKD P- 058 Słownik JHP B N 1. Czarnecka, J. Katalog przedmiotowy. Wwa, 2000. 2. Głowacka, T. Język haseł przedmiotowych KABA: Zasady tworzenia. Słownictwo. Wwa, 2000. 3. Paluszkiewicz, A. Format MARC 21 rekordu kartoteki haseł wzorcowych. Wwa, 2012. 4. Sadowska, J., Turowska, T. Języki informacyjno- wyszukiwawcze. Katalogi rzeczowe. Wwa, 1990. 5. Sosińska- Kaleta, B. Podręcznik UKD dla bibliotekarzy i pracowników informacji. Wwa, 1993. 6. Stopa, A. O treści książek: Opracowanie rzeczowe piśmiennictwa. Wwa,2002. 7. Ścibor, E. Klasyfikacja piśmiennictwa. Olsztyn, 1996. 8. Ścibor, E. Wybrane zagadnienia teorii języków informacyjnych. Olsztyn, 1999. 9. Woźniak- Kasperek, J., Birczyńska, P. (red.). Opracowanie rzeczowe. Wwa, 2000. |
Learning outcomes: |
(in Polish) 1. Definiuje, zna i rozróżnia systemy języków informacyjno- wyszukiwawczych. 2. Posługuje się językami inf.- wyszukiwawczymi ( głównie j. słów kluczowych i j. deskryptorowymi) w celu charakteryzowania treści dokumentów. 3. Korzysta z różnych źródeł informacji ( głównie dokumentów pochodnych) tak w wersji elektronicznej, jak i tradycyjnej. 4. Zna systemy klasyfikacji piśmiennictwa. 5. Sporządza charakterystyki wyszukiwawcze dokumentów oraz identyfikuje poszczególne języki informacyjno- wyszukiwawcze. 6. Orientuje się w klasyfikacji zbiorów bibliotecznych, katalogów rzeczowych i kartotek haseł wzorcowych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 5- znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4,5- wyczerpująca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4,0- dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 3,5- zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 3,0- liczne braki w wiedzy, umiejętnościach i kompetencjach społecznych 2,0- niezadowalająca wiedza, błędne umiejętności i brak kompetencji społecznych 1.Definiuje, zna i rozróżnia systemy języków informacyjno- wyszukiwawczych - zna podstawowe systemy języków inf.- wyszukiwawczych - rozróżnia podstawowe języki Uszczegółowione kryteria: - definiuje poszczególne języki inf.- wyszukiwawcze - biegle rozróżnia poszczególne języki - definiuje poszczególne systemy j. inf.- wyszukiwawczych - biegle rozróżnia poszczególne systemy języków inf. – wyszukiwawczych 2. Posługuje się językami inf.- wyszukiwawczymi ( głównie j. słów kluczowych i j. deskryptorowymi) w celu charakteryzowania treści dokumentów - posługuje się podstawowymi j. inf.- wyszukiwawczymi w celu charakteryzowania treści różnego typu dokumentów Uszczegółowione kryteria: - definiuje j. słów kluczowych i j. deskryptorowe oraz biegle się nimi posługuje - biegle tworzy charakterystyki wyszukiwawcze różnego typu dokumentów - porównuje i ocenia poszczególne języki 3. Korzysta z różnych źródeł informacji ( głównie dokumentów pochodnych) tak w wersji elektronicznej, jak i tradycyjnej - zna podstawowe źródła informacji o piśmiennictwie - rozróżnia dokument oryginalny od pochodnego - posługuje się nowoczesnymi technologiami Uszczegółowione kryteria: - biegle orientuje się w różnorodnych źródłach informacji - biegle wyszukuje tak dokumenty oryginalne, jak i pochodne również w wersji elektronicznej - zna elektroniczne źródła informacji o piśmiennictwie 4. Zna systemy klasyfikacji piśmiennictwa - orientuje się w podstawowych systemach klasyfikacyjnych - zna ogólne zasady podstawowych systemów klasyfikacji piśmiennictwa Uszczegółowione kryteria: - rozróżnia poszczególne systemy klasyfikacyjne - doskonale orientuje się w zasadach różnych klasyfikacji piśmiennictwa - biegle porusza się po najpopularniejszych klasyfikacjach 5. Sporządza charakterystyki wyszukiwawcze dokumentów oraz identyfikuje poszczególne języki informacyjno- wyszukiwawcze - dokonuje analizy wybranych typów dokumentów - sporządza charakterystyki wyszukiwawcze - zna rodzaje i zasady analizy dokumentacyjnej Uszczegółowione kryteria: - dokonuje analiz wszystkich typów dokumentów - analizuje tekst w zależności od rodzaju opracowania rzeczowego - sporządza charakterystyki wyszukiwawcze identyfikujące poszczególne języki - wykazuje samodzielność intelektualną w zakresie j. inf.- wyszukiwawczych 6. Orientuje się w klasyfikacji zbiorów bibliotecznych, katalogów rzeczowych i kartotek haseł wzorcowych - zna najważniejsze klasyfikacje stosowane w bibliotekach - rozróżnia rodzaje katalogów rzeczowych - zna ogólne zasady najważniejszych klasyfikacji i tworzonych w oparciu o nie katalogów rzeczowych Uszczegółowione kryteria: - biegle porusza się we współczesnych klasyfikacjach zbiorów bibliotecznych - zna zasady rządzące najpopularniejszymi klasyfikacjami piśmiennictwa - zna rodzaje i tworzy najpopularniejsze katalogi rzeczowe - orientuje się w kartotekach haseł wzorcowych |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.