(in Polish) Fakultet metodyczny: Sztuka filmowa XX wieku
General data
Course ID: | 13-FSMXSFW-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Fakultet metodyczny: Sztuka filmowa XX wieku |
Organizational unit: | Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) filologia polska |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Wypracowanie warsztatu komparatysty profesjonalnie analizującego intertekstualne relacje zachodzące w dziele literackim interpretującym tekst biblijny – na przykładzie polskich utworów z różnych epok i reprezentujących różne poetyki; poznanie kontekstów i czynników takiej literackiej interpretacji. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) brak |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Symbol efektu kształcenia dla modułu Symbol treści kształcenia realizowanych w trakcie zajęć Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia 13-FXMXFIBL_01 TK_01-TK_15 Podawanie sformułowanych definicji z zakresu komparatystyki oraz biblistyki, wspólne budowanie definicji nowych pojęć oraz kategorii, demonstrowanie prawidłowego użycia pojęć, poszukiwanie miejsc wspólnych oraz różnic w znaczeniu niektórych terminów funkcjonujących zarówno w badaniach literackich, jak i w biblistyce, wspólne poszukiwanie zastosowania nowo poznanych kategorii i pojęć, wspólne czytanie i omawianie fragmentów tekstów teoretycznych F- student stosuje i wyjaśnia terminy poznane na ćwiczeniach oraz przygotowane uprzednio w ramach zadania domowego; potrafi odnieść badany problem do kontekstu metodologicznego oraz kulturowego P – omawianie i korygowanie sposobów użycia pojęć oraz odniesień kontekstualnych 13-FXMXFIBL_02 TK_01; TK_03; TK_04; TK_06; TK_07; TK_10; TK_11; TK_13; TK_14; TK_15 Pogadanka wstępna; elementy wykładu problemowego, wspólne dobieranie reprezentatywnych przykładów omawianych zjawisk – z odwoływaniem się do lektury pomocniczej F – przygotowanie uprzednie pojęć zadanych do przyswojenia przed ćwiczeniami, wyszukanie uprzednie kontekstów dla zadanego na ćwiczenia fragmentu do analizy, ukazanie efektów przygotowania w ustnych wypowiedziach oraz czynnościach analitycznych P – omówienie weryfikujące 13-FXMXFIBL_03 TK_02; TK_03; TK_04; TK_06; TK_07; TK_13; TK_15 Analizy językowe oraz literackie, analizy porównawcze teksów utworów, opis komparatystyczny, budowanie hipotez interpretacyjnych – podsumowujących badanie tekstu prowadzone podczas ćwiczeń oraz włączające zdobyte uprzednio konteksty lekturowe P – przygotowanie podstawowych wiadomości historycznoliterackich oraz genologicznych, wersyfikacyjnych itp. na temat tekstu zadanego do analizy na ćwiczeniach; wykazanie się przygotowaniem podczas wypowiedzi ustnych P – weryfikacja oraz omówienie 13-FXMXFIBL_04 TK_05; TK_08; TK_09; TK_11; TK_12; TK_15 Pogadanka wstępna, dialog heurystyczny dotyczący dróg poszukiwania literatury pomocniczej, wsparty przykładowymi zadaniami – przeprowadzaniem ewentualnych kwerend P – przeprowadzenie niewielkiej kwerendy związanej z zadanym tekstem, a wykraczającej poza zestaw opracowań podanych dla modułu, ustne zaprezentowanie i omówienie wyników tej kwerendy P – ocena funkcjonalności prowadzonych poszukiwań 13-FXMXFIBL_05 TK_02; TK_05; TK_08; TK_09; TK_10; TK_12; TK_15 samodzielne wykonywanie prostych czynności analitycznych przez studenta w obecności grupy i nauczyciela wraz z konsultowaniem czynności analitycznych z audytorium (dyskusja wspomagająca działanie praktyczne), podobnie – praca w grupach polegająca na prostych czynnościach analitycznych wraz z porównywaniem wyników analizy, wspólne i indywidualne tworzenie hipotez interpretacyjnych P – uprzednie wykonanie całościowej analizy komparatystycznej małego fragmentu utworu z uwzględnieniem wszystkich sposobów jego powiązania z tekstem biblijnym, ustne zaprezentowanie wyników; pisemne opracowanie podobnego zgadnienia P – omówienie w formie krótkiej recenzji |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 21. Nazwa modułu (przedmiotu): Fakultet uzupełniający: Interpretacje biblijne w literaturze polskiej na wybranych przykładach Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta : wstępne przygotowanie zadanych analiz utworów 15 Konsultacja zadań 2 Lektura utworów i opracowań 13 SUMA GODZIN 60 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 2 |
Full description: |
(in Polish) TK_01 Ustalenia terminologiczne – na przykładzie porównywania przekładów Psalmów. 13-FXMXFIBL_01; 13-FXMXFIBL_02 TK_02 Psalmodia polska ¬ - poetyka adaptacji wzorca gatunkowego. 13-FXMXFIBL_01; 13-FXMXFIBL_03; 13-FXMXFIBL_05 TK_03 Siedm psalmów pokutnych ¬ Wincentego Pola – kontekst historyczny i konfesyjny. 13-FXMXFIBL_01; 13-FXMXFIBL_02; 13-FXMXFIBL_03 TK_04 W perspektywie awangardowego katastrofizmu ( Psalm 4 Baczyńskiego). 13-FXMXFIBL_01; 13-FXMXFIBL_02; 13-FXMXFIBL_03 TK_05 Aprioryczna adaptacja gatunku (Psalmy Tadeusza Nowaka). 13-FXMXFIBL_01; 13-FXMXFIBL_04; 13-FXMXFIBL_05 TK_06 Reinterpretacja i akomodacja źródła ¬ Judyta Wacława Potockiego. 13-FXMXFIBL_01; 13-FXMXFIBL_02; 13-FXMXFIBL_03 TK_07 Kreacja modernisty - Judyt Jana Kasprowicza. 13-FXMXFIBL_01; 13-FXMXFIBL_02; 13-FXMXFIBL_03 TK_08 Przedświt Krasińskiego – romantyczna i wieszcza relektura kanonicznej Apokalipsy. 13-FXMXFIBL_01; 13-FXMXFIBL_04; 13-FXMXFIBL_05 TK_09 Chrystus - poetyckie i światopoglądowe przetworzenie ewangelijnego źródła przez Kasprowicza 13-FXMXFIBL_01; 13-FXMXFIBL_04; 13-FXMXFIBL_05 TK_10 Temat pasyjny w ramach neoromantycznego misterium – Na wzgórzu śmierci Jana Kasprowicza. 13-FXMXFIBL_01; 13-FXMXFIBL_02; 13-FXMXFIBL_05 TK_11 Jezus w eksperymentalnej narracji polifonicznej (Jezus z Nazarethu Romana Brandstaettera). 13-FXMXFIBL_01; 13-FXMXFIBL_02; 13-FXMXFIBL_04 TK_12 „Wawelska” historia Jakuba w Akropolis Wyspiańskiego. 13-FXMXFIBL_01; 13-FXMXFIBL_04; 13-FXMXFIBL_05 TK_13 Pamięć zbiorowa i osobista ¬ - Juda Makabi Juliana Stryjkowskiego. 13-FXMXFIBL_01; 13-FXMXFIBL_02; 13-FXMXFIBL_03 TK_14 Pamięć o źródle ¬ - List do Juliana Stryjkowskiego Jana Józefa Szczepańskiego. 13-FXMXFIBL_01; 13-FXMXFIBL_02 TK_15 Zapożyczenie jako adaptacja – podsumowanie semestralnego cyklu analiz 13-FXMXFIBL_01; 13-FXMXFIBL_02; 13-FXMXFIBL_03; 13-FXMXFIBL_04; 13-FXMXFIBL_05 |
Bibliography: |
(in Polish) Teksty do analizy na ćwiczeniach [dostępne wydania]: Baczyński K., Psalm [1-4]. Brandstaetter ., Jezus z Nazarethu [fragm.]. Biblia łacińsko-polska, czyli Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, przeł. J. Wujek, oprac. S. Kozłowski, t.1-4, Wilno 1862-1864 [lub następne wyd.- tzw. Biblia wileńska]. Biblia Święta, czyli Wszystko Pismo Święte Starego i Nowego Przymierza, Warszawa [właśc.. Wiedeń] 1869 [lub dowolne inne wydania do I wojny światowej; tzw. Biblia gdańska}. Kasprowicz J., Chrystus. Kasprowicz J., Judyt. Kasprowicz J., Na wzgórzu śmierci. Kochanowski J., Psałterz Dawidowy. Kochowski W., Psalmodia polska. Krasiński Z., Przedświt. Księga Psalmów, przeł. L. Staff. Nowak T., Psalmy, w: idem, Wiersze wybrane, Warszawa 1978. Pol W., Siedm psalmów pokutnych. Potocki W., Judyta, w: Trembecki J. T., Wirydarz poetycki, t. 2, Lwów 1911. Stryjkowski J., Juda Makabi, Poznań 1986. Szczepański J. J. List do Juliana Stryjkowskiego, w: idem, Przed nieznanym trybunałem, Warszawa 1980. Wyspiański S., Akropolis [akt III]. Opracowania [do funkcjonalnego wyboru całych pozycji lub niezbędnych fragmentów]: Biblia Jakuba Wujka w życiu i kulturze narodu polskiego, red. R. Słowiński, Poznań 2013. Biblia w kulturze, red. S. Rzepczyński, Słupsk 1996. Encyklopedia biblijna, red. P. J. Achtmeier, Warszawa 1999. Hernas C., Barok [różne wyd.] Kubski G. Biblia romantycznie odczytywana, Poznań 2005. Kubski G., Po co polscy poeci pisali psalmy, Poznań 2014. Legeżyńska A., Jeśli nie klasycyzm, to co? Próba rozpoznania jednej z odmian świadomości poetyckiej po 1989 roku, w: Nowa poezja polska. Twórcy – tematy – motywy, red. T. Cieślak, K. Pietrych, Kraków 2009, s. 57-58. Leksykon biblijny, red. F. Rienecker, G. Maier, Warszawa 2001. Ostański P., Bibliografia biblistyki polskiej, Poznań 2002-. Polszczyzna biblijna. Między tradycja a współczesnością, red.S. Koziara, W. Przyczyna, t.1-2, Tarnów 2009. Radość Słowa. Konteksty i oddziaływanie Biblii, red. S. Jędrzejowski, M. Zmuda, Kraków 2011. Religie i religijność w literaturze i kulturze romantyzmu¸ red. E. Kasperski, O. Krysowski¸ Warszawa 2008. Seul A., Biblia w powieści Romana Brandstaettera”Jezus z Nazarethu”, Zielona Góra 2004. Słownik wiedzy biblijnej, red. R. B.Metzger, M. D. Coogan, Warszawa 1996. Szurek M. M., Inkulturacja czy dekulturacja? Cechy polskiego języka biblijnego w perspektywie dawnych i współczesnych przekładów Pisma Świętego, w: Radość Słowa. Przekład i interpretacja Biblii, red. R. Pindel, E. Wieczorek, Kraków 2011. Trześniowski D., W stronę człowieka. Biblia w literaturze polskiej (1863-1918), Lublin 2005. Ziomek J., Jana Kochanowskiego „Pan Zastępów” (Przyczynek z pogranicza gramatyki i poetyki), w: idem, Prace ostatnie, Warszawa 1994. |
Learning outcomes: |
(in Polish) 13-FXMXFIBL_01 posługuje się zaawansowaną terminologią z zakresu komparatystyki literackiej oraz podstawową z zakresu biblistyki, ma zaawansowaną wiedzę o kulturze i jej społecznych obiegach oraz potrafi tę wiedze wyrazić metodologicznie prawidłowo w profesjonalnych wypowiedziach; ma uporządkowaną wiedzę o historycznym rozwoju języka polskiego (polszczyzny biblijnej) K_W02; K_W10; K_U07; 13-FXMXFIBL_02 ma pogłębioną i szeroką wiedzę o związkach literatury i sztuki polskiej z ideami filozoficznymi oraz estetycznymi, a także o związkach kultury polskiej z kulturą powszechną K_W08; K_W13 13-FXMXFIBL_03 potrafi pod kierunkiem wykładowcy, a także samodzielnie zinterpretować reprezentatywne polskie dzieła literackie nawiązujące do tekstu Pisma Świętego, prawidłowo osadzić je w kontekście kulturowym, posługuje się w tym celu szczegółową wiedzą przedmiotową z zakresu badań literackich oraz biblistyki, posiada w tym zakresie podstawowe umiejętności badawcze i praktyczne komparatysty K_W12; K_W17; K_U05 13-FXMXFIBL_04 posiada i potrafi zastosować uporządkowaną i pogłębioną wiedze z zakresu nauk pomocniczych polonistyki (oraz w ograniczonym zakresie – biblistyki), tę wiedzę potrafi fortunnie poszerzać i rozwijać w rozwiązywaniu złożonych kwestii komparatystycznych K_W05; K_W12; K_U04 13-FXMXFIBL_05 posiada wyspecjalizowane umiejętności badawcze i praktyczne do analizy i interpretacji polskojęzycznych utworów literackich nawiązujących do tekstu Biblii; umie samodzielnie zdobywać wiedzę w tym zakresie K_U05; K_U06 |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.