Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Fakultet metodyczny: Sztuka filmowa XX wieku

General data

Course ID: 13-FSMXSFW-11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Fakultet metodyczny: Sztuka filmowa XX wieku
Organizational unit: Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) filologia polska

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Wypracowanie warsztatu komparatysty profesjonalnie analizującego intertekstualne relacje zachodzące w dziele literackim interpretującym tekst biblijny – na przykładzie polskich utworów z różnych epok i reprezentujących różne poetyki; poznanie kontekstów i czynników takiej literackiej interpretacji.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) brak

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Symbol efektu kształcenia dla modułu Symbol treści kształcenia realizowanych w trakcie zajęć Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia

13-FXMXFIBL_01

TK_01-TK_15 Podawanie sformułowanych definicji z zakresu komparatystyki oraz biblistyki, wspólne budowanie definicji nowych pojęć oraz kategorii, demonstrowanie prawidłowego użycia pojęć, poszukiwanie miejsc wspólnych oraz różnic w znaczeniu niektórych terminów funkcjonujących zarówno w badaniach literackich, jak i w biblistyce, wspólne poszukiwanie zastosowania nowo poznanych kategorii i pojęć, wspólne czytanie i omawianie fragmentów tekstów teoretycznych F- student stosuje i wyjaśnia terminy poznane na ćwiczeniach oraz przygotowane uprzednio w ramach zadania domowego; potrafi odnieść badany problem do kontekstu metodologicznego oraz kulturowego

P – omawianie i korygowanie sposobów użycia pojęć oraz odniesień kontekstualnych

13-FXMXFIBL_02

TK_01; TK_03; TK_04; TK_06; TK_07; TK_10; TK_11; TK_13; TK_14; TK_15 Pogadanka wstępna; elementy wykładu problemowego, wspólne dobieranie reprezentatywnych przykładów omawianych zjawisk – z odwoływaniem się do lektury pomocniczej F – przygotowanie uprzednie pojęć zadanych do przyswojenia przed ćwiczeniami, wyszukanie uprzednie kontekstów dla zadanego na ćwiczenia fragmentu do analizy, ukazanie efektów przygotowania w ustnych wypowiedziach oraz czynnościach analitycznych

P – omówienie weryfikujące

13-FXMXFIBL_03

TK_02; TK_03; TK_04; TK_06; TK_07; TK_13; TK_15 Analizy językowe oraz literackie, analizy porównawcze teksów utworów, opis komparatystyczny, budowanie hipotez interpretacyjnych – podsumowujących badanie tekstu prowadzone podczas ćwiczeń oraz włączające zdobyte uprzednio konteksty lekturowe P – przygotowanie podstawowych wiadomości historycznoliterackich oraz genologicznych, wersyfikacyjnych itp. na temat tekstu zadanego do analizy na ćwiczeniach; wykazanie się przygotowaniem podczas wypowiedzi ustnych

P – weryfikacja oraz omówienie

13-FXMXFIBL_04

TK_05; TK_08; TK_09; TK_11; TK_12; TK_15 Pogadanka wstępna, dialog heurystyczny dotyczący dróg poszukiwania literatury pomocniczej, wsparty przykładowymi zadaniami – przeprowadzaniem ewentualnych kwerend P – przeprowadzenie niewielkiej kwerendy związanej z zadanym tekstem, a wykraczającej poza zestaw opracowań podanych dla modułu, ustne zaprezentowanie i omówienie wyników tej kwerendy

P – ocena funkcjonalności prowadzonych poszukiwań

13-FXMXFIBL_05

TK_02; TK_05; TK_08; TK_09; TK_10; TK_12; TK_15 samodzielne wykonywanie prostych czynności analitycznych przez studenta w obecności grupy i nauczyciela wraz z konsultowaniem czynności analitycznych z audytorium (dyskusja wspomagająca działanie praktyczne), podobnie – praca w grupach polegająca na prostych czynnościach analitycznych wraz z porównywaniem wyników analizy, wspólne i indywidualne tworzenie hipotez interpretacyjnych P – uprzednie wykonanie całościowej analizy komparatystycznej małego fragmentu utworu z uwzględnieniem wszystkich sposobów jego powiązania z tekstem biblijnym, ustne zaprezentowanie wyników; pisemne opracowanie podobnego zgadnienia

P – omówienie w formie krótkiej recenzji



Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 21. Nazwa modułu (przedmiotu): Fakultet uzupełniający: Interpretacje biblijne w literaturze polskiej na wybranych przykładach


Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta :

wstępne przygotowanie zadanych analiz utworów 15

Konsultacja zadań 2

Lektura utworów i opracowań 13

SUMA GODZIN 60

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 2


Full description: (in Polish)

TK_01 Ustalenia terminologiczne – na przykładzie porównywania przekładów Psalmów.

13-FXMXFIBL_01;

13-FXMXFIBL_02

TK_02 Psalmodia polska ¬ - poetyka adaptacji wzorca gatunkowego.

13-FXMXFIBL_01;

13-FXMXFIBL_03;

13-FXMXFIBL_05

TK_03 Siedm psalmów pokutnych ¬ Wincentego Pola – kontekst historyczny i konfesyjny.

13-FXMXFIBL_01;

13-FXMXFIBL_02;

13-FXMXFIBL_03

TK_04 W perspektywie awangardowego katastrofizmu ( Psalm 4 Baczyńskiego).

13-FXMXFIBL_01;

13-FXMXFIBL_02;

13-FXMXFIBL_03

TK_05 Aprioryczna adaptacja gatunku (Psalmy Tadeusza Nowaka).

13-FXMXFIBL_01;

13-FXMXFIBL_04;

13-FXMXFIBL_05

TK_06 Reinterpretacja i akomodacja źródła ¬ Judyta Wacława Potockiego.

13-FXMXFIBL_01;

13-FXMXFIBL_02;

13-FXMXFIBL_03

TK_07 Kreacja modernisty - Judyt Jana Kasprowicza.

13-FXMXFIBL_01;

13-FXMXFIBL_02;

13-FXMXFIBL_03

TK_08 Przedświt Krasińskiego – romantyczna i wieszcza relektura kanonicznej Apokalipsy.

13-FXMXFIBL_01;

13-FXMXFIBL_04;

13-FXMXFIBL_05

TK_09 Chrystus - poetyckie i światopoglądowe przetworzenie ewangelijnego źródła przez Kasprowicza

13-FXMXFIBL_01;

13-FXMXFIBL_04;

13-FXMXFIBL_05

TK_10 Temat pasyjny w ramach neoromantycznego misterium – Na wzgórzu śmierci Jana Kasprowicza.

13-FXMXFIBL_01;

13-FXMXFIBL_02;

13-FXMXFIBL_05

TK_11 Jezus w eksperymentalnej narracji polifonicznej (Jezus z Nazarethu Romana Brandstaettera).

13-FXMXFIBL_01;

13-FXMXFIBL_02;

13-FXMXFIBL_04

TK_12 „Wawelska” historia Jakuba w Akropolis Wyspiańskiego.

13-FXMXFIBL_01;

13-FXMXFIBL_04;

13-FXMXFIBL_05

TK_13 Pamięć zbiorowa i osobista ¬ - Juda Makabi Juliana Stryjkowskiego.

13-FXMXFIBL_01;

13-FXMXFIBL_02;

13-FXMXFIBL_03

TK_14 Pamięć o źródle ¬ - List do Juliana Stryjkowskiego Jana Józefa Szczepańskiego.

13-FXMXFIBL_01;

13-FXMXFIBL_02

TK_15 Zapożyczenie jako adaptacja – podsumowanie semestralnego cyklu analiz 13-FXMXFIBL_01;

13-FXMXFIBL_02;

13-FXMXFIBL_03;

13-FXMXFIBL_04;

13-FXMXFIBL_05

Bibliography: (in Polish)

Teksty do analizy na ćwiczeniach [dostępne wydania]:

Baczyński K., Psalm [1-4].

Brandstaetter ., Jezus z Nazarethu [fragm.].

Biblia łacińsko-polska, czyli Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, przeł. J. Wujek, oprac. S. Kozłowski, t.1-4, Wilno 1862-1864 [lub następne wyd.- tzw. Biblia wileńska].

Biblia Święta, czyli Wszystko Pismo Święte Starego i Nowego Przymierza, Warszawa [właśc.. Wiedeń] 1869 [lub dowolne inne wydania do I wojny światowej; tzw. Biblia gdańska}.

Kasprowicz J., Chrystus.

Kasprowicz J., Judyt.

Kasprowicz J., Na wzgórzu śmierci.

Kochanowski J., Psałterz Dawidowy.

Kochowski W., Psalmodia polska.

Krasiński Z., Przedświt.

Księga Psalmów, przeł. L. Staff.

Nowak T., Psalmy, w: idem, Wiersze wybrane, Warszawa 1978.

Pol W., Siedm psalmów pokutnych.

Potocki W., Judyta, w: Trembecki J. T., Wirydarz poetycki, t. 2, Lwów 1911.

Stryjkowski J., Juda Makabi, Poznań 1986.

Szczepański J. J. List do Juliana Stryjkowskiego, w: idem, Przed nieznanym trybunałem, Warszawa 1980.

Wyspiański S., Akropolis [akt III].

Opracowania [do funkcjonalnego wyboru całych pozycji lub niezbędnych fragmentów]:

Biblia Jakuba Wujka w życiu i kulturze narodu polskiego, red. R. Słowiński, Poznań 2013.

Biblia w kulturze, red. S. Rzepczyński, Słupsk 1996.

Encyklopedia biblijna, red. P. J. Achtmeier, Warszawa 1999.

Hernas C., Barok [różne wyd.]

Kubski G. Biblia romantycznie odczytywana, Poznań 2005.

Kubski G., Po co polscy poeci pisali psalmy, Poznań 2014.

Legeżyńska A., Jeśli nie klasycyzm, to co? Próba rozpoznania jednej z odmian świadomości poetyckiej po 1989 roku, w: Nowa poezja polska. Twórcy – tematy – motywy, red. T. Cieślak, K. Pietrych, Kraków 2009, s. 57-58.

Leksykon biblijny, red. F. Rienecker, G. Maier, Warszawa 2001.

Ostański P., Bibliografia biblistyki polskiej, Poznań 2002-.

Polszczyzna biblijna. Między tradycja a współczesnością, red.S. Koziara, W. Przyczyna, t.1-2, Tarnów 2009.

Radość Słowa. Konteksty i oddziaływanie Biblii, red. S. Jędrzejowski, M. Zmuda, Kraków 2011.

Religie i religijność w literaturze i kulturze romantyzmu¸ red. E. Kasperski, O. Krysowski¸ Warszawa 2008.

Seul A., Biblia w powieści Romana Brandstaettera”Jezus z Nazarethu”, Zielona Góra 2004.

Słownik wiedzy biblijnej, red. R. B.Metzger, M. D. Coogan, Warszawa 1996.

Szurek M. M., Inkulturacja czy dekulturacja? Cechy polskiego języka biblijnego w perspektywie dawnych i współczesnych przekładów Pisma Świętego, w: Radość Słowa. Przekład i interpretacja Biblii, red. R. Pindel, E. Wieczorek, Kraków 2011.

Trześniowski D., W stronę człowieka. Biblia w literaturze polskiej (1863-1918), Lublin 2005.

Ziomek J., Jana Kochanowskiego „Pan Zastępów” (Przyczynek z pogranicza gramatyki i poetyki), w: idem, Prace ostatnie, Warszawa 1994.

Learning outcomes: (in Polish)

13-FXMXFIBL_01

posługuje się zaawansowaną terminologią z zakresu komparatystyki literackiej oraz podstawową z zakresu biblistyki, ma zaawansowaną wiedzę o kulturze i jej społecznych obiegach oraz potrafi tę wiedze wyrazić metodologicznie prawidłowo w profesjonalnych wypowiedziach; ma uporządkowaną wiedzę o historycznym rozwoju języka polskiego (polszczyzny biblijnej) K_W02; K_W10; K_U07;

13-FXMXFIBL_02

ma pogłębioną i szeroką wiedzę o związkach literatury i sztuki polskiej z ideami filozoficznymi oraz estetycznymi, a także o związkach kultury polskiej z kulturą powszechną K_W08; K_W13

13-FXMXFIBL_03

potrafi pod kierunkiem wykładowcy, a także samodzielnie zinterpretować reprezentatywne polskie dzieła literackie nawiązujące do tekstu Pisma Świętego, prawidłowo osadzić je w kontekście kulturowym, posługuje się w tym celu szczegółową wiedzą przedmiotową z zakresu badań literackich oraz biblistyki, posiada w tym zakresie podstawowe umiejętności badawcze i praktyczne komparatysty K_W12; K_W17; K_U05

13-FXMXFIBL_04

posiada i potrafi zastosować uporządkowaną i pogłębioną wiedze z zakresu nauk pomocniczych polonistyki (oraz w ograniczonym zakresie – biblistyki), tę wiedzę potrafi fortunnie poszerzać i rozwijać w rozwiązywaniu złożonych kwestii komparatystycznych K_W05; K_W12; K_U04

13-FXMXFIBL_05

posiada wyspecjalizowane umiejętności badawcze i praktyczne do analizy i interpretacji polskojęzycznych utworów literackich nawiązujących do tekstu Biblii; umie samodzielnie zdobywać wiedzę w tym zakresie K_U05; K_U06

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)