Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologiczne podstawy poradnictwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-DS2st04
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologiczne podstawy poradnictwa
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cele modułu kształcenia

a) Celem zajęć jest zapoznanie lub częściowe przypomnienie kilku wybranych psychologicznych koncepcji osoby ludzkiej.

b) W trakcie zajęć przedstawione zostaną podstawy filozoficzne koncepcji psychologicznych stosowanych w poradnictwie, coachingu i mediacji. Szczegółowo zostaną omówione antropologiczne założenia między innymi koncepcji V. Frankla, B.F. Skinnera, E. Berna, M. Rosenberga czy E. Fromma. Celem zajęć będzie pokazanie jak filozoficzne tło wpływa na koncepcje psychologiczne, a dokładniej na pojmownie natury człowieka w owych teoriach. Dzięki temu student będzie mógł głębiej poznać sens i konsekwencje owych koncepcji.

c) Celem zajęć jest również nauczenie dostrzegania konsekwencji teoretycznych i praktycznych przyjętych założeń filozoficznych.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

Wprowadzenie do psychoanalizy Freuda i ukazanie założeń filozoficznych tej koncepcji.

Wprowadzenie do behawioryzmu B.F. Skinnera i ukazanie założeń filozoficznych tej koncepcji.

Wprowadzenie do koncepcji logosu i logoterapii Frankla, oraz ukazanie założeń filozoficznych tej koncepcji.

Wprowadzenie do analizy transakcyjnej Berne'a i ukazanie założeń filozoficznych tej koncepcji.

Wprowadzenie do psychoanalizy Fromma i ukazanie założeń filozoficznych tej koncepcji.

Wprowadzenie do koncepcji języka serca Rosenberga i ukazanie założeń filozoficznych tej koncepcji.

Wprowadzenie do neurolingwistycznego programowania Grindera i Bandlera i ukazanie założeń filozoficznych tej koncepcji.

Literatura:

Zalecana literatura

E. Berne, W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, tłum. P. Izdebski, Warszawa 1987.

V.E. Frankl, Wola sensu: założenia i zastosowanie logoterapii, tłum. A. Wolicka, Warszawa, 2010

Z. Freud, Wstęp do psychoanalizy, przekł. S. Kempnerówny i W. Zaniewickiego, Warszawa, 1984.

Z. Freud, Poza zasadą przyjemności, przeł. Jerzy Prokopiuk, Warszawa, 1975.

E. Fromm O sztuce miłości, przeł. Aleksander Bogdański, Warszawa 2001.

E. Fromm , Warszawa 1996.

M.B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku serca, tłum. M. Kłobuchowski, Warszawa 2013

B. F. Skinner, Behawioryzm, przekł. Piotr Skawiński, Gdańsk 2013.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Zna kilka wybranych psychologicznych koncepcji osoby ludzkiej

Zna filozoficzne podstawy wybranych teorii psychologicznych

Potrafi dostrzegać wpływ założeń filozoficznych na teorie i metody psychologiczne

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Przemysław Strzyżyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Przemysław Strzyżyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Przemysław Zgórecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)