(in Polish) „Kim-że jest człowiek…”. Biblijna antropologia a cywilizacja Europy
General data
Course ID: | 12-DDS68-12 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | „Kim-że jest człowiek…”. Biblijna antropologia a cywilizacja Europy |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Cele modułu kształcenia a) Zapoznanie z ogólnymi pojęciami dotyczącymi religii i kultury oraz natury ludzkiej. b) Wyrobienie wrażliwości na specyfikę koncepcji człowieczeństwa w cywilizacji łacińskiej i jej związku z tradycją biblijną. c) Wykształcenie zdolności rozumienia świadomości osobowej, społecznej i religijnej człowieka i wspólnot ludzkich. d) Wykształcenie zdolności do właściwej oceny ludzkich postaw wobec problemów egzystencjalnych i kulturowych. e) Przygotowanie do właściwego rozeznania misji i powołania człowieka, jako podstawy dialogu kulturowego i międzyosobowego we współczesnej cywilizacji. |
Full description: |
(in Polish) Opis treści kształcenia wprowadzenie w zagadnienie funkcja kultury jako wyrazu ludzkiej natury kultura i religia – współzależność, komponenty i atrybuty zasady relacji osobowych w świetle antropologii biblijnej człowieczeństwo w doświadczeniu egzystencjalnym człowieczeństwo w doświadczeniu kulturowym człowieczeństwo w doświadczeniu religijnym wyzwania współczesnej cywilizacji możliwe odpowiedzi na te wyzwania rola Kościoła w życiu osób i wspólnot rola Kościoła w dyskursie cywilizacji działanie w kierunku tworzenia wspólnoty |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura Człowiek i jego świat na przełomie XX/XXI wieku : materiały pokonferencyjne z Sesji w Instytucie Filologii Obcych WSP w Częstochowie / pod red. Ireneusza Mariana Świtały ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie. Częstochowa : Wydawnictwo WSP, 1998. Marian Filipiak, Biblia jako tekst religijny i kulturowy. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej , 1993 Grzegorz Górny, Jednostki specjalne : niezwykłe wywiady z frontu wojny o duszę świata, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne 2012 Grzegorz Górny, Demon Południa, "Fronda", 2007 Grzegorz Górny, Anioł Północy, "Fronda"; AA, 2010 Włodzimierz Pawluczuk, Sposób bycia jako rodzaj wiary, Uniwersytet Jagielloński, 1991 Aleksander Posacki w rozmowie z Grzegorzem Górnym, Kuszenie dotyczy każdego, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne 2012 Anna Świderkówna, Biblia a człowiek współczesny, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak 2005 Kazimierz Trojan, Potrzeby psychiczne i wartości oraz ich implikacje religijne, Wydawnictwo WAM (Kraków) 2007 Bogusław Widła, Głos z wichru : czy świat wymknął się spod kontroli Boga?, Wydawnictwo Księży Marianów 2002 Michał Wojciechowski. Biblijny pogląd na świat : Bóg, człowiek, etyka, Edycja Świętego Pawła, cop. 2009 www.pch24.pl http://www.stacja7.pl/ Polonia Christiana (dwumiesięcznik) Fronda Lux (kwartalnik) FRONDA Miesięcznik Grzegorza Górnego (miesięcznik) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Zna pojęcia dotyczące antropologii i kultury rozumie sens komunikacji międzyosobowej rozumie sens komunikacji kulturowej rozróżnia formy symboli jako formy komunikacji międzyludzkiej ocenia i modyfikuje pod kątem sensu różne aspekty współczesności posługuje się efektywnie zdolnością oceny zjawisk kulturowych przygotowany do współdziałania z innymi osobami i grupami kwalifikuje na postawie źródłowych opracowań znaczenie koncepcji osoby i wspólnoty korzysta z Tradycji do tworzenia więzi społecznych i religijnych dąży do poszerzania pola zainteresowań |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Przedstawić podstawową problematykę (terminy, ich pochodzenie, dyskurs światopoglądowy) Przedstawić znaczenie kultury jako formy komunikacji wewnątrz społeczności Przedstawić znaczenie biblijnej antropologii dla rozumienia odpowiedzialności człowieka Kryteria oceniania wykłady: aktywne uczestnictwo w zajęciach, egzamin ustny lub praca pisemna 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.