Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) „Kim-że jest człowiek…”. Biblijna antropologia a cywilizacja Europy

General data

Course ID: 12-DDS68-12
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: „Kim-że jest człowiek…”. Biblijna antropologia a cywilizacja Europy
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Cele modułu kształcenia

a) Zapoznanie z ogólnymi pojęciami dotyczącymi religii i kultury oraz natury ludzkiej.

b) Wyrobienie wrażliwości na specyfikę koncepcji człowieczeństwa w cywilizacji łacińskiej i jej związku z tradycją biblijną.

c) Wykształcenie zdolności rozumienia świadomości osobowej, społecznej i religijnej człowieka i wspólnot ludzkich.

d) Wykształcenie zdolności do właściwej oceny ludzkich postaw wobec problemów egzystencjalnych i kulturowych.

e) Przygotowanie do właściwego rozeznania misji i powołania człowieka, jako podstawy dialogu kulturowego i międzyosobowego we współczesnej cywilizacji.

Full description: (in Polish)

Opis treści kształcenia

wprowadzenie w zagadnienie

funkcja kultury jako wyrazu ludzkiej natury

kultura i religia – współzależność, komponenty i atrybuty

zasady relacji osobowych w świetle antropologii biblijnej

człowieczeństwo w doświadczeniu egzystencjalnym

człowieczeństwo w doświadczeniu kulturowym

człowieczeństwo w doświadczeniu religijnym

wyzwania współczesnej cywilizacji

możliwe odpowiedzi na te wyzwania

rola Kościoła w życiu osób i wspólnot

rola Kościoła w dyskursie cywilizacji

działanie w kierunku tworzenia wspólnoty

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura

Człowiek i jego świat na przełomie XX/XXI wieku : materiały pokonferencyjne z Sesji w Instytucie Filologii Obcych WSP w Częstochowie / pod red. Ireneusza Mariana Świtały ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie. Częstochowa : Wydawnictwo WSP, 1998.

Marian Filipiak, Biblia jako tekst religijny i kulturowy. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej , 1993

Grzegorz Górny, Jednostki specjalne : niezwykłe wywiady z frontu wojny o duszę świata, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne 2012

Grzegorz Górny, Demon Południa, "Fronda", 2007

Grzegorz Górny, Anioł Północy, "Fronda"; AA, 2010

Włodzimierz Pawluczuk, Sposób bycia jako rodzaj wiary, Uniwersytet Jagielloński, 1991

Aleksander Posacki w rozmowie z Grzegorzem Górnym, Kuszenie dotyczy każdego, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne 2012

Anna Świderkówna, Biblia a człowiek współczesny, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak 2005

Kazimierz Trojan, Potrzeby psychiczne i wartości oraz ich implikacje religijne, Wydawnictwo WAM (Kraków) 2007

Bogusław Widła, Głos z wichru : czy świat wymknął się spod kontroli Boga?, Wydawnictwo Księży Marianów 2002

Michał Wojciechowski. Biblijny pogląd na świat : Bóg, człowiek, etyka, Edycja Świętego Pawła, cop. 2009

www.pch24.pl

http://www.stacja7.pl/

Polonia Christiana (dwumiesięcznik)

Fronda Lux (kwartalnik)

FRONDA Miesięcznik Grzegorza Górnego (miesięcznik)

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Zna pojęcia dotyczące antropologii i kultury

rozumie sens komunikacji międzyosobowej

rozumie sens komunikacji kulturowej

rozróżnia formy symboli jako formy komunikacji międzyludzkiej

ocenia i modyfikuje pod kątem sensu różne aspekty współczesności

posługuje się efektywnie zdolnością oceny zjawisk kulturowych

przygotowany do współdziałania z innymi osobami i grupami

kwalifikuje na postawie źródłowych opracowań znaczenie koncepcji osoby i wspólnoty

korzysta z Tradycji do tworzenia więzi społecznych i religijnych

dąży do poszerzania pola zainteresowań

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

Przedstawić podstawową problematykę (terminy, ich pochodzenie, dyskurs światopoglądowy)

Przedstawić znaczenie kultury jako formy komunikacji wewnątrz społeczności

Przedstawić znaczenie biblijnej antropologii dla rozumienia odpowiedzialności człowieka

Kryteria oceniania

wykłady: aktywne uczestnictwo w zajęciach, egzamin ustny lub praca pisemna

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)