Człowiek chory i z niepełnosprawnością w rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-DDS34r |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Człowiek chory i z niepełnosprawnością w rodzinie |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cel (cele) modułu kształcenia a) Przekazanie wiedzy wprowadzającej w zagadnienie dotyczące choroby i niepełnosprawności w rodzinie, b) Zapoznanie z nauczaniem Kościoła o godności ludzkiego życia, w tym osób chorych i niepełnosprawnych, c) Zapoznanie z działalnością instytucji, np. państwowych, non profit i kościelnych wspierających chorych i ich rodziny d) Kształtowanie postawy wrażliwości społecznej i solidarności międzyludzkiej wobec osób chorych i niepełnosprawnych oraz ich rodziny e) Nabycie umiejętności diagnozowania zjawisk społecznych związanych z niepełnosprawnością i chorobą f) Kształtowanie postawy służby wobec osób przewlekle chorych i niepełnosprawnych z którymi student będzie się spotykał |
Pełny opis: |
Wykłady: Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia TK_01 Podstawowe wiadomości o chorobach przewlekłych, niepełnosprawności oraz sytuacji rodzin TK_02 Nauczaniem Kościoła o godności każdego ludzkiego życia oraz osobach chorych, niepełnosprawnych i ludzi w podeszłym wieku TK_03 Różne podejście do choroby i niepełnosprawności - przyczyny, skutki, TK_04 Dziecko chore i niepełnosprawne w rodzinie - opieka rodzinna oraz pomoc rodzinie TK_05 Osoba dorosła chora i niepełnosprawna w rodzinie - opieka rodzinna oraz pomoc rodzinie TK_06 Osoby w podeszłym wieku chore i niepełnosprawne w rodzinie - opieka rodzinna oraz pomoc rodzinie Ćwiczenia: Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia TK_01 Człowiek niepełnosprawny - działalność instytucji państwowych, non profit, opieka duszpasterska TK_02 Człowieka chory w rodzinie - działalność instytucji państwowych, non profit, opieka duszpasterska TK_03 Ruch hospicyjny |
Literatura: |
Zalecana literatura Benedykt XVI, Encyklika "Deus Caritas est.", Watykan 2005. Jan Paweł II, List apostolski "Salvifici Doloris" Watykan 1984. Jan Paweł II, List do osób w podeszłym wieku, Watykan 1999. T. Dangel, Opieka paliatywna nad dzieckiem, Warszawa 2002. Pedagogika specjalna, Red. W. Dykcik, Poznań 2009. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Red. I. Obuchowska i inni, Warszawa 2008. M. Kalinowski, Towarzyszenie w cierpieniu. Posługa hospicyjna, Lublin 2002. Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, Red. J. Binnebesela, A. Janowicz, P. Krakowiak, A. Paczkowska, Gdańsk 2010 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Posiada podstawową wiedzę dotyczącą chorób przewlekłych, rodzajów niepełnosprawności, potrzeb oraz pielęgnacji osób chorych oraz z różnym stopniem niepełnosprawności, sytuacji rodziny, w której choruje osoba zna nauczanie Kościoła o godności każdego ludzkiego życia potrafi przedstawić i dostrzec różnorodne potrzeby chorych i niepełnosprawnych oraz ich rodzin potrafi rozeznać sytuację środowiska w której żyją osoby przewlekle chore oraz niepełnosprawne potrafi wskazać i zaprezentować pomoc, jaką świadczą osobom chorym, niepełnosprawnym i ich rodzinom instytucje państwowe, kościelne, non profit potrafi uzasadnić konieczność duchowo-religijnej opieki nad osobami przewlekle chorymi i ich bliskimi potrafi współpracować z duchownymi i świeckimi świadcząc pomoc chorym, niepełnosprawnymi i ich rodzinom |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładowe pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Osoba chora i niepełnosprawna w orędziach Jana Pawła II na Światowy Dzień Chorego (1992-2005 Przedstaw działalność hospicjum Palium w Poznaniu w ostatnich 2 latach. Kryteria oceniania wykłady: pisemne kolokwium ćwiczenia: przygotowanie do ćwiczeń - kolokwium, pisemne prace domowe, sprawdzenie znajomości treści zadanej lektury, aktywny udział w ćwiczeniach, 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.