Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Człowiek chory i z niepełnosprawnością w rodzinie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-DDS34r
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Człowiek chory i z niepełnosprawnością w rodzinie
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cel (cele) modułu kształcenia

a) Przekazanie wiedzy wprowadzającej w zagadnienie dotyczące choroby i niepełnosprawności w rodzinie,

b) Zapoznanie z nauczaniem Kościoła o godności ludzkiego życia, w tym osób chorych i niepełnosprawnych,

c) Zapoznanie z działalnością instytucji, np. państwowych, non profit i kościelnych wspierających chorych i ich rodziny

d) Kształtowanie postawy wrażliwości społecznej i solidarności międzyludzkiej wobec osób chorych i niepełnosprawnych oraz ich rodziny

e) Nabycie umiejętności diagnozowania zjawisk społecznych związanych z niepełnosprawnością i chorobą

f) Kształtowanie postawy służby wobec osób przewlekle chorych i niepełnosprawnych z którymi student będzie się spotykał

Pełny opis:

Wykłady:

Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia

TK_01 Podstawowe wiadomości o chorobach przewlekłych, niepełnosprawności oraz sytuacji rodzin

TK_02 Nauczaniem Kościoła o godności każdego ludzkiego życia oraz osobach chorych, niepełnosprawnych i ludzi w podeszłym wieku

TK_03 Różne podejście do choroby i niepełnosprawności - przyczyny, skutki,

TK_04 Dziecko chore i niepełnosprawne w rodzinie - opieka rodzinna oraz pomoc rodzinie

TK_05 Osoba dorosła chora i niepełnosprawna w rodzinie - opieka rodzinna oraz pomoc rodzinie

TK_06 Osoby w podeszłym wieku chore i niepełnosprawne w rodzinie - opieka rodzinna oraz pomoc rodzinie

Ćwiczenia:

Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia

TK_01 Człowiek niepełnosprawny - działalność instytucji państwowych, non profit, opieka duszpasterska

TK_02 Człowieka chory w rodzinie - działalność instytucji państwowych, non profit, opieka duszpasterska

TK_03 Ruch hospicyjny

Literatura:

Zalecana literatura

 Benedykt XVI, Encyklika "Deus Caritas est.", Watykan 2005.

 Jan Paweł II, List apostolski "Salvifici Doloris" Watykan 1984.

 Jan Paweł II, List do osób w podeszłym wieku, Watykan 1999.

 T. Dangel, Opieka paliatywna nad dzieckiem, Warszawa 2002.

 Pedagogika specjalna, Red. W. Dykcik, Poznań 2009.

 Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Red. I. Obuchowska i inni, Warszawa 2008.

 M. Kalinowski, Towarzyszenie w cierpieniu. Posługa hospicyjna, Lublin 2002.

 Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, Red. J. Binnebesela, A. Janowicz, P. Krakowiak, A. Paczkowska, Gdańsk 2010

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Posiada podstawową wiedzę dotyczącą chorób przewlekłych, rodzajów niepełnosprawności, potrzeb oraz pielęgnacji osób chorych oraz z różnym stopniem niepełnosprawności, sytuacji rodziny, w której choruje osoba

zna nauczanie Kościoła o godności każdego ludzkiego życia

potrafi przedstawić i dostrzec różnorodne potrzeby chorych i niepełnosprawnych oraz ich rodzin

potrafi rozeznać sytuację środowiska w której żyją osoby przewlekle chore oraz niepełnosprawne

potrafi wskazać i zaprezentować pomoc, jaką świadczą osobom chorym, niepełnosprawnym i ich rodzinom instytucje państwowe, kościelne, non profit

potrafi uzasadnić konieczność duchowo-religijnej opieki nad osobami przewlekle chorymi i ich bliskimi

potrafi współpracować z duchownymi i świeckimi świadcząc pomoc chorym, niepełnosprawnymi i ich rodzinom

Metody i kryteria oceniania:

Przykładowe pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

Osoba chora i niepełnosprawna w orędziach Jana Pawła II na Światowy Dzień Chorego (1992-2005

Przedstaw działalność hospicjum Palium w Poznaniu w ostatnich 2 latach.

Kryteria oceniania

wykłady: pisemne kolokwium

ćwiczenia: przygotowanie do ćwiczeń - kolokwium, pisemne prace domowe, sprawdzenie znajomości treści zadanej lektury, aktywny udział w ćwiczeniach,

 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)