Dydaktyka ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-DDS32r |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka ogólna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu kształcenia a) opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej; b) gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela |
Pełny opis: |
Wykłady: Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia TK_01 Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna TK_02 Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa TK_03 Proces nauczania - uczenia się TK_04 System oświaty TK_05 Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne TK_06 Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz uzdolnień uczniów TK_07 Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia Ćwiczenia: Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia TK_03 Proces nauczania - uczenia się (cele, metody, zasady, formy organizacyjne oraz środki dydaktyczne) TK_04 System oświaty (m.in. programy nauczania oraz plany pracy dydaktycznej) TK_05 Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne (m.in. ład i dyscyplina w klasie) TK_07 Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia |
Literatura: |
Zalecana literatura Fisher R., Uczymy się uczyć, Warszawa 1999. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania, czynności nauczyciela, Warszawa 1993. Kupisiewicz C., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: wyjaśnia miejsce dydaktyki wśród innych dyscyplin naukowych charakteryzuje szkołę jako miejsce umożliwiające rozwój jednostki i społeczeństwa oraz rozumie procesy zachodzące w klasie szkolnej zna elementy procesu nauczania - uczenia się oraz zasady funkcjonowania systemu oświaty zaprojektuje działania edukacyjne w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień potrafi diagnozować, kontrolować i oceniać wyniki kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładowe pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Proszę wyznaczyć cele wskazanej lekcji. Proszę wymienić przykładowe słowne metody nauczania Kryteria oceniania wykłady: pisemny test na zaliczenie ćwiczenia: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie, wykonanie wskazanej pracy domowej 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.