Dogmatic Aspects of the Sacrament of Reconciliation
General data
Course ID: | 12-102TD-18 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Dogmatic Aspects of the Sacrament of Reconciliation |
Name in Polish: | Dogmatyczne aspekty sakramentu pojednania |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Cele modułu kształcenia a/ zapoznanie z historycznym rozwojem dogmatu dotyczącego sakramentu pojednania i pokuty, ze szczególnym uwzględnieniem adhortacji apostolskiej Jana Pawła II «Reconciliatio et paenitentia», b/ wyrobienie umiejętności interpretacji tekstów biblijnych, patrystycznych oraz doktrynalnych orzeczeń Kościoła, c/ rozwinięcie zdolności wspólnej pracy i dyskusji nad tekstem teologicznym, d/ uwrażliwienie na egzystencjalne znaczenie sakramentologii, e/ pogłębienie umiejętności pisania opracowań naukowych i korzystania ze źródeł bibliograficznych. |
Full description: |
(in Polish) Opis treści kształcenia Ewolucja nazwy sakramentu pojednania po Soborze Watykańskim II: Ordo Penitentiae Powstanie i znaczenie dokumentu «Reconciliatio et paenitentia» Biblijne podstawy sakramentu pojednania i pokuty (przypowieść o pojednaniu) Pojednanie: Inicjatywa Boga i posługa Kościoła Chrystus – Sprawca pojednania Kościół niosący pojednanie i pojednany. Wielki sakrament pojednania Refleksja parenetyczna: drogi pojednania. Sakramenty |
Bibliography: |
(in Polish) 5. Zalecana literatura Ordo Paenitentiae. Jan Paweł II, Adhortacja „Reconciliatio et Paenitentia” (1984). G. Koch, Zbawienie przez sakramenty, Kraków 1999, 242-281. W. Świerzawski, Pokuta i pojednanie, Wrocław 1984. B. Testa, Sakramenty Kościoła, Poznań 1998, 223-257 A. Grün, Spowiedź, Kraków 2004. A. Marcol, Pokuta i sakrament pokuty, Opole 1992. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu studnet: - ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej - zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia - rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym - ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu teologicznego - ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje - człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem - posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania - zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym - potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów - ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności - rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym - ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego i sakramentów - potrafi podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania duszpasterskie Kościoła katolickiego - potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać ją i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym, zwłaszcza przez posługę duszpasterską w Kościele katolickim - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z pracą duszpasterską |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.