Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Dogmatic Aspects of the Sacrament of Reconciliation

General data

Course ID: 12-102TD-18
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Dogmatic Aspects of the Sacrament of Reconciliation
Name in Polish: Dogmatyczne aspekty sakramentu pojednania
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Cele modułu kształcenia

a/ zapoznanie z historycznym rozwojem dogmatu dotyczącego sakramentu pojednania i pokuty, ze szczególnym uwzględnieniem adhortacji apostolskiej Jana Pawła II «Reconciliatio et paenitentia»,

b/ wyrobienie umiejętności interpretacji tekstów biblijnych, patrystycznych oraz doktrynalnych orzeczeń Kościoła,

c/ rozwinięcie zdolności wspólnej pracy i dyskusji nad tekstem teologicznym,

d/ uwrażliwienie na egzystencjalne znaczenie sakramentologii,

e/ pogłębienie umiejętności pisania opracowań naukowych i korzystania ze źródeł bibliograficznych.

Full description: (in Polish)

Opis treści kształcenia

Ewolucja nazwy sakramentu pojednania po Soborze Watykańskim II: Ordo Penitentiae

Powstanie i znaczenie dokumentu «Reconciliatio et paenitentia»

Biblijne podstawy sakramentu pojednania i pokuty (przypowieść o pojednaniu)

Pojednanie: Inicjatywa Boga i posługa Kościoła

Chrystus – Sprawca pojednania

Kościół niosący pojednanie i pojednany. Wielki sakrament pojednania

Refleksja parenetyczna: drogi pojednania. Sakramenty

Bibliography: (in Polish)

5. Zalecana literatura

Ordo Paenitentiae.

Jan Paweł II, Adhortacja „Reconciliatio et Paenitentia” (1984).

G. Koch, Zbawienie przez sakramenty, Kraków 1999, 242-281.

W. Świerzawski, Pokuta i pojednanie, Wrocław 1984.

B. Testa, Sakramenty Kościoła, Poznań 1998, 223-257

A. Grün, Spowiedź, Kraków 2004.

A. Marcol, Pokuta i sakrament pokuty, Opole 1992.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu przedmiotu studnet:

- ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej

- zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia

- rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym

- ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu teologicznego

- ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje - człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem

- posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych

- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania - zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową

- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym

- potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów

- ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności

- rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny

identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym

- ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego i sakramentów

- potrafi podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania duszpasterskie Kościoła katolickiego

- potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać ją i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym, zwłaszcza przez posługę duszpasterską w Kościele katolickim

- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z pracą duszpasterską

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)