Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Praktyka pedagogiczna w oddziałach rewalidacyjno-wychowawczych dla osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

General data

Course ID: 11-N20-p
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Praktyka pedagogiczna w oddziałach rewalidacyjno-wychowawczych dla osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną

Cycle of studies:

3rd cycle

Module learning aims:

(in Polish) zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której realizowana jest praktyka dyplomowa,

w szczególności poznanie zasad realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla osób

z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz sposobu prowadzenia dokumentacji

stworzenie warunków do samodzielnego podejmowania kontaktów interpersonalnych z: a) uczestnikami zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, b) pracownikami szkoły na terenie której zajęcia są realizowane

wdrożenie do samodzielnej realizacji zadań diagnostycznych (diagnoza funkcjonalna)

i edukacyjnych (konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego)

samodzielne przeprowadzenie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

wdrożenie do pracy w ramach zespołu specjalistów w danej placówce i jej otoczeniu

przygotowanie do rozwiązywania dylematów etycznych w pracy pedagoga specjalnego pracującego z osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

wdrożenie do postępowania zgodnie z zasadami BHP i higieny pracy

przygotowanie do skonstruowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego


Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) nie

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) potwierdzona wiedza i umiejętności z przedmiotu metodyka opieki

i rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną


Information on where to find course materials:

(in Polish) na stronie internetowej Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM www.wse.amu.edu.pl; Internetowy System Aktów Prawnych

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) przedstawienie przez opiekuna z ramienia instytucji odpowiednich aktów prawnych i ich udostępnienie

hospitowanie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych; samodzielne prowadzenie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, przygotowanie imprezy dla uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

zespołowe konstruowanie diagnozy funkcjonalnej osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego

modelowanie oraz umożliwienie inicjowania i współdziałania w zadaniach projektowych

spotkanie z dyrektorem szkoły i psychologiem szkoły na terenie której organizowane są zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze

modelowanie oraz analiza doświadczeń własnych

Short description: (in Polish)

Liczba godzin: 30 godzin.

Miejsce praktyki: zespoły rewalidacyjno-wychowawcze dla osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w szkołach lub placówkach należących do systemu oświaty.

Full description: (in Polish)

hospitacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

prowadzenie zajęć w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych

spotkanie z dyrektorem szkoły i zebranie informacji na temat: a) szkoły jako instytucji, b) nauczycieli, c) uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

spotkanie z psychologiem i zebranie informacji na temat: a) zakresu obowiązków wychowawcy oddziału rewalidacyjno-wychowawczego, b) sposobu prowadzenia dokumentacji uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, c) współpracy z domem rodzinnym uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

analiza dokumentacji: a) uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, b) zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

przygotowanie i przeprowadzenie imprezy dla uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

przygotowanie dokumentacji z praktyki dyplomowej

Bibliography: (in Polish)

• Cytowska, B. (2002). Realizacja obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, w: W. Dykcik, Cz. Kosakowski, J. Kuczyńska-Kwapisz (red.), Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób niepełnosprawnych. (s. 423-431). Olsztyn, Poznań, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział Poznań.

• Orkisz, M., Piszczek, M., Smyczek A., Szwiec, J. (red.) (2000). Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.

• ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)

z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

opisuje zadania, strukturę oraz zasady działania placówki, zasady organizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

aktywnie uczestniczy w podstawowych formach oddziaływań opiekuńczych, wychowawczych, edukacyjnych, kulturalnych i pomocowych. Jest inicjatorem tych działań

samodzielnie projektuje na podstawie diagnozy i posiadanej wiedzy oddziaływania wobec uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

buduje poprawne relacje interpersonalne z uczestnikami zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz pracownikami szkoły

stosuje nowoczesne i adekwatne do osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i sytuacji strategie postępowania odnosząc się do posiadanej wiedzy

działa zgodnie z zaleceniami metodycznymi w sytuacjach typowych i nietypowych uwzględniając zasady bezpieczeństwa i higieny pracy

współpracuje ze specjalistami w instytucji oraz w jej otoczeniu

projektuje ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i osobistego

działa zgodnie z zasadami etycznymi

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia praktyki przez studenta jest złożenie pełnej dokumentacji praktyki. W skład dokumentacji powinny wejść:

- program każdego dnia praktyki zaznaczony w dzienniczku praktyk z podpisem nauczyciela,

- cztery konspekty obserwowanych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,

- uwagi studenta dotyczące realizowanych zadań.

Każde z zadań praktyk (np. obserwacja zajęć, spotkanie z dyrektorem, wychowawcą, psychologiem) musi być potwierdzone przez odpowiedniego Pracownika Szkoły/Placówki.

Odbycie całej praktyki potwierdza Dyrektor Szkoły/Placówki swoim podpisem i pieczęcią szkoły/placówki.

Na ocenę końcową odbytych przez studenta praktyk wystawianą przez opiekuna praktyk na terenie szkoły/placówki składają się dwie oceny cząstkowe przyznawane studentowi za:

• dokumentację (w tym m.in. poprawne napisanie konspektów, prowadzenie dziennika praktyk i dostarczenie ich w wyznaczonym terminie),

• zaangażowanie w trakcie trwania praktyki, min. aktywne asystowanie nauczycielowi podczas prowadzonych przez niego zajęć).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)