(in Polish) Praktyka pedagogiczna w oddziałach rewalidacyjno-wychowawczych dla osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
General data
Course ID: | 11-N20-p |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Praktyka pedagogiczna w oddziałach rewalidacyjno-wychowawczych dla osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Cycle of studies: | 3rd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której realizowana jest praktyka dyplomowa, w szczególności poznanie zasad realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz sposobu prowadzenia dokumentacji stworzenie warunków do samodzielnego podejmowania kontaktów interpersonalnych z: a) uczestnikami zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, b) pracownikami szkoły na terenie której zajęcia są realizowane wdrożenie do samodzielnej realizacji zadań diagnostycznych (diagnoza funkcjonalna) i edukacyjnych (konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego) samodzielne przeprowadzenie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wdrożenie do pracy w ramach zespołu specjalistów w danej placówce i jej otoczeniu przygotowanie do rozwiązywania dylematów etycznych w pracy pedagoga specjalnego pracującego z osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną wdrożenie do postępowania zgodnie z zasadami BHP i higieny pracy przygotowanie do skonstruowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) nie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) potwierdzona wiedza i umiejętności z przedmiotu metodyka opieki i rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną |
Information on where to find course materials: | (in Polish) na stronie internetowej Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM www.wse.amu.edu.pl; Internetowy System Aktów Prawnych |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) przedstawienie przez opiekuna z ramienia instytucji odpowiednich aktów prawnych i ich udostępnienie hospitowanie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych; samodzielne prowadzenie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, przygotowanie imprezy dla uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zespołowe konstruowanie diagnozy funkcjonalnej osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego modelowanie oraz umożliwienie inicjowania i współdziałania w zadaniach projektowych spotkanie z dyrektorem szkoły i psychologiem szkoły na terenie której organizowane są zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze modelowanie oraz analiza doświadczeń własnych |
Short description: |
(in Polish) Liczba godzin: 30 godzin. Miejsce praktyki: zespoły rewalidacyjno-wychowawcze dla osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w szkołach lub placówkach należących do systemu oświaty. |
Full description: |
(in Polish) hospitacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych prowadzenie zajęć w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych spotkanie z dyrektorem szkoły i zebranie informacji na temat: a) szkoły jako instytucji, b) nauczycieli, c) uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych spotkanie z psychologiem i zebranie informacji na temat: a) zakresu obowiązków wychowawcy oddziału rewalidacyjno-wychowawczego, b) sposobu prowadzenia dokumentacji uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, c) współpracy z domem rodzinnym uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych analiza dokumentacji: a) uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, b) zajęć rewalidacyjno-wychowawczych przygotowanie i przeprowadzenie imprezy dla uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych przygotowanie dokumentacji z praktyki dyplomowej |
Bibliography: |
(in Polish) • Cytowska, B. (2002). Realizacja obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, w: W. Dykcik, Cz. Kosakowski, J. Kuczyńska-Kwapisz (red.), Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób niepełnosprawnych. (s. 423-431). Olsztyn, Poznań, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział Poznań. • Orkisz, M., Piszczek, M., Smyczek A., Szwiec, J. (red.) (2000). Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. • ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1) z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: opisuje zadania, strukturę oraz zasady działania placówki, zasady organizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych aktywnie uczestniczy w podstawowych formach oddziaływań opiekuńczych, wychowawczych, edukacyjnych, kulturalnych i pomocowych. Jest inicjatorem tych działań samodzielnie projektuje na podstawie diagnozy i posiadanej wiedzy oddziaływania wobec uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych buduje poprawne relacje interpersonalne z uczestnikami zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz pracownikami szkoły stosuje nowoczesne i adekwatne do osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i sytuacji strategie postępowania odnosząc się do posiadanej wiedzy działa zgodnie z zaleceniami metodycznymi w sytuacjach typowych i nietypowych uwzględniając zasady bezpieczeństwa i higieny pracy współpracuje ze specjalistami w instytucji oraz w jej otoczeniu projektuje ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i osobistego działa zgodnie z zasadami etycznymi |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia praktyki przez studenta jest złożenie pełnej dokumentacji praktyki. W skład dokumentacji powinny wejść: - program każdego dnia praktyki zaznaczony w dzienniczku praktyk z podpisem nauczyciela, - cztery konspekty obserwowanych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, - uwagi studenta dotyczące realizowanych zadań. Każde z zadań praktyk (np. obserwacja zajęć, spotkanie z dyrektorem, wychowawcą, psychologiem) musi być potwierdzone przez odpowiedniego Pracownika Szkoły/Placówki. Odbycie całej praktyki potwierdza Dyrektor Szkoły/Placówki swoim podpisem i pieczęcią szkoły/placówki. Na ocenę końcową odbytych przez studenta praktyk wystawianą przez opiekuna praktyk na terenie szkoły/placówki składają się dwie oceny cząstkowe przyznawane studentowi za: • dokumentację (w tym m.in. poprawne napisanie konspektów, prowadzenie dziennika praktyk i dostarczenie ich w wyznaczonym terminie), • zaangażowanie w trakcie trwania praktyki, min. aktywne asystowanie nauczycielowi podczas prowadzonych przez niego zajęć). |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.