Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Doradztwo w problemach edukacyjnych z elementami terapii pedagogicznej

General data

Course ID: 11-M17-p
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Doradztwo w problemach edukacyjnych z elementami terapii pedagogicznej
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) Pomoc psychopedagogiczna i coaching w edukacji

Module learning aims:

(in Polish) Wyposażenie studentów w wiedzę na temat zagadnień związanych z terapią i pomocą psychologiczno –pedagogiczną: pojęciem terapii i procesem diagnozowania, rodzajami i celami terapii oraz wybranymi technikami

Rozwijanie wiedzy na temat współczesnych podejść w profesjonalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wskazywanie implikacji dla praktyki, zwłaszcza w zakresie poradnictwa i coachingu

Ćwiczenie umiejętności formułowania celów terapii i dobierania odpowiednich technik, w tym uwzględniania specyfiki pomocy w coachingu

Rozwijanie umiejętności sporządzania studium indywidualnego przypadku

Pobudzanie do refleksji nad etycznymi dylematami związanymi z poszukiwaniem rozwiązań pomocowych

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) nie

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) określone podczas rekrutacji

Information on where to find course materials:

(in Polish) Czytelnia, biblioteka UAM, zasoby internetowe, wykładowca udostępnia wybrane artykuły, teksty źródłowe

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące, gry dydaktyczne, warsztat

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przygotowanie słuchacza do organizowania pomocy psychopedagogicznej, w tym poradnictwa adresowanego do osób znajdujących się w sytuacjach trudnych, kryzysowych, zmagających się z różnymi problemami edukacyjnymi i życiowymi oraz coachingu rozumianego jako metoda pracy z jednostką (lub grupą) służąca zoptymalizowaniu ich funkcjonowania.

Full description: (in Polish)

Podstawowe pojęcia z obszaru psychopatologii rozwojowej;

koncepcje rozwoju zaburzeń wieku dziecięcego

wybrane problemy w rozwoju i zachowaniu

elementy psychopatologii rozwojowej

analiza i interpretacja problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych

ujęcia teoretyczne w analizie motywów, diagnozie i prognozie sytuacji oraz konstruowaniu strategii działań w odniesieniu do zaburzeń rozwojowych

środowiska wychowawcze, ich specyfika i procesy w nich zachodzące

Bibliography: (in Polish)

Carson,R., Butcher,J.,Meka,S. (2005).Psychologia zaburzeń ,t.II.,Gdańsk:GWP

Hillenbrand C, (2007), Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk, GWP

Kendall, P. (2004).Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk :GWP

Kendall, P. (2010). Terapia zaburzeń dzieci i młodzieży, Kraków: W-ctwo UJ

Józefik ,B.Anoreksja i bulimia psychiczna.(1999)Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Psychiatria dzieci i młodzieży, I.Namysłowska (red) (2005). Warszawa:PZWL

Seligman, M., Walker,E., Rosenham,D.(2003).Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka

Obuchowska,I.(2005),Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży- wybrane zagadnienia w: Sęk,H.- red.,Psychologia kliniczna,t.II.,Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Kołakowski. A., Wolańczyk. T.,Pisula.A.,Skotnicka M.,Bryńska.A, (2007), ADHD- zespół nadpobudliwości psychoruchowej, Gdańsk :GWP

Learning outcomes: (in Polish)

słuchacz potrafi:

definiować i wyjaśniać podstawowe pojęcia z obszaru psychopatologii rozwojowej

charakteryzować podstawowe koncepcje rozwoju zaburzeń wieku dziecięcego

charakteryzować wybrane problemy w rozwoju i zachowaniu

wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychopatologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych

wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychopatologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych

posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do zaburzeń rozwojowych

zademonstrować podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących

aktywnie uczestniczyć w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w dziedzinie zaburzeń rozwojowych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przygotowanie w zespołach analizy problemu dziecka oraz systemowego modelu wsparcia.

Practical placement: (in Polish)

-

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)