Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Dydaktyka przedmiotowa - blok przedmiotów humanistycznych

General data

Course ID: 11-G16-p
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Dydaktyka przedmiotowa - blok przedmiotów humanistycznych
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module learning aims:

(in Polish) Student zdobywa wiedzę na temat zasad, teorii i praktyk właściwych dla dydaktyki przedmiotów humanistycznych; zna terminologię stosowaną w tym zakresie.

Rozwija umiejętności integrowania wiedzy z psychologii, pedagogiki ogólnej, dydaktyki oraz z zakresu kultury języka polskiego, literatury, sztuki, kultury zorientowanej na zastosowania praktyczne w działalności edukacyjnej.

Rozwija zdolności krytyczne i samokrytyczne, pracy w grupie, komunikacji w zespole.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, ćwiczenia.

Short description: (in Polish)

Omawiane są podstawy edukacji humanistycznej w dokumentach oświatowych i w empirii współczesnej szkoły.

Tworzenie materiałów dydaktycznych do wykorzystania w pracy zawodowej nauczyciela.

Kształtowanie postaw wobec pracy pedagogicznej oraz zawodu nauczyciela, tj. rozwijanie wrażliwości etycznej, empatii, refleksyjności i poczucia odpowiedzialności.

Full description: (in Polish)

- Dominanty kształcenia humanistycznego na wszystkich etapach kształcenia w świetle dokumentów oświatowych.

- Kompetencje nauczyciela humanisty. Zasady kształcenia humanistycznego.

- Cele czytania, techniki czytania, rodzaje czytania. Wyróżniki literatury dla dzieci i młodzieży. Bariery w odbiorze tekstów. Lektura w podstawie programowej. Motywowanie do lektury.

- Koncepcje i sposoby kształtowania sprawności językowych i komunikacyjnych ucznia na różnych etapach nauczania.Błąd językowy.

- Umiejętności tekstotwórcze uczniów na różnych etapach kształcenia (formy wypowiedzi pisemnych, twórcze pisanie. Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności (w tym egzaminy zewnętrzne), rola oceny szkolnej i jej komunikowanie, kryteria oceny wypowiedzi ustnych i pisemnych.

- Opis lekcji. Konspekt, scenariusz, projekt. Projektowanie ćwiczeń.

- Poszukiwanie i stosowanie kontekstów podczas pracy z tekstem kultury (posługiwanie się wiedzą historycznoliteracką, korespondencją sztuk, biografią i filozofią).

Bibliography: (in Polish)

Podstawa programowa www.men.gov.pl oraz dokumenty CKE, aktualne podręczniki.

Bortnowski Stanisław, Zdziwienia polonistyczne, czyli o sztuce na lekcjach języka polskiego, Warszawa 2003.

Chrząstowska Bożena, Polonistyka czy humanistyka?, [w:] Pedagogika w pokoju nauczycielskim, red. Krzysztof Kruszewski, WSiP, Warszawa 2000.

Fisher Robert, Uczymy jak myśleć, przeł. K. Kruszewski, Warszawa 1999.

Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, pod red. M. Kwiatkowskiej-Ratajczak, T.1, Poznań 2011.

Konteksty polonistycznej edukacji, pod red. M. Kwiatkowskiej-Ratajczak, S. Wysłouch, Poznań 1998.

Kultura – Język – Edukacja. Dialogi współczesności z tradycją, pod red.

B. Gromadzkiej, D. Mrozek, J. Kaniewskiego, Poznań 2008.

Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.

Uryga Zenon, Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1996

Wybrane artykuły z czasopism, np.: „Edukacja i Dialog”, „Guliwer”, „Polonistyka” (Czy literatura dla dzieci jest kontrowersyjna?"Polonistyka" 2004 nr 2; O literaturze dla dzieci i świecie dorosłych "Polonistyka" 2006 nr 2).

Learning outcomes: (in Polish)

1.Omawia treść podstawowych dokumentów oświatowych i wykorzystuje je w praktyce, posługuje się terminologią stosowaną w dydaktyce przedmiotowej.

2.Wyjaśnia potrzebę rozwijania kompetencji czytelniczych, kulturowych i językowych dla kształtowania sfery wartości młodego człowieka; ocenia propozycje rozwiązań dydaktycznych.

3. Porównuje projekty lekcji uwzględniające pracę z tekstem kultury, świadomie wykorzystuje różne metody analizy i interpretacji; ustala odpowiedzi na pytania: po co uczyć? czego uczyć? jak uczyć? jak oceniać? w zakresie przedmiotów humanistycznych.

4. Zna i właściwie stosuje podstawową terminologię z zakresu poprawności językowej i kultury języka. Dostrzega różnice pomiędzy modelem teoretycznym a praktyką szkolną kształcenia językowego; dokonuje poprawy i redaguje recenzję pracy pisemnej ucznia.

5.Proponuje ćwiczenia do cyklu lekcji zgrupowanego wokół jednego motywu (zagadnienia), uwzględnia różne teksty kultury oraz poziom rozwoju ucznia.

6.Potrafi współpracować w zespole, planując i realizując wspólne projekty dydaktyczne.

7.Przygotowuje prezentację: (rozwijanie kompetencji kluczowych i kulturowych uczniów, integracja treści, wykorzystanie różnorodnych tekstów kultury).

8.Rozumie potrzebę stałego doskonalenia zawodowego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Studenci są oceniani na podstawie:

- pracy na zajęciach;

- pracy własnej w domu;

- opracowania prezentacji (zagadnienie dotyczące obszaru nauk humanistycznych zorientowanych na zastosowanie praktyczne w edukacji)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)