(in Polish) Dydaktyka przedmiotowa - blok przedmiotów humanistycznych
General data
Course ID: | 11-G16-p |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dydaktyka przedmiotowa - blok przedmiotów humanistycznych |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module learning aims: | (in Polish) Student zdobywa wiedzę na temat zasad, teorii i praktyk właściwych dla dydaktyki przedmiotów humanistycznych; zna terminologię stosowaną w tym zakresie. Rozwija umiejętności integrowania wiedzy z psychologii, pedagogiki ogólnej, dydaktyki oraz z zakresu kultury języka polskiego, literatury, sztuki, kultury zorientowanej na zastosowania praktyczne w działalności edukacyjnej. Rozwija zdolności krytyczne i samokrytyczne, pracy w grupie, komunikacji w zespole. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, ćwiczenia. |
Short description: |
(in Polish) Omawiane są podstawy edukacji humanistycznej w dokumentach oświatowych i w empirii współczesnej szkoły. Tworzenie materiałów dydaktycznych do wykorzystania w pracy zawodowej nauczyciela. Kształtowanie postaw wobec pracy pedagogicznej oraz zawodu nauczyciela, tj. rozwijanie wrażliwości etycznej, empatii, refleksyjności i poczucia odpowiedzialności. |
Full description: |
(in Polish) - Dominanty kształcenia humanistycznego na wszystkich etapach kształcenia w świetle dokumentów oświatowych. - Kompetencje nauczyciela humanisty. Zasady kształcenia humanistycznego. - Cele czytania, techniki czytania, rodzaje czytania. Wyróżniki literatury dla dzieci i młodzieży. Bariery w odbiorze tekstów. Lektura w podstawie programowej. Motywowanie do lektury. - Koncepcje i sposoby kształtowania sprawności językowych i komunikacyjnych ucznia na różnych etapach nauczania.Błąd językowy. - Umiejętności tekstotwórcze uczniów na różnych etapach kształcenia (formy wypowiedzi pisemnych, twórcze pisanie. Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności (w tym egzaminy zewnętrzne), rola oceny szkolnej i jej komunikowanie, kryteria oceny wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Opis lekcji. Konspekt, scenariusz, projekt. Projektowanie ćwiczeń. - Poszukiwanie i stosowanie kontekstów podczas pracy z tekstem kultury (posługiwanie się wiedzą historycznoliteracką, korespondencją sztuk, biografią i filozofią). |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawa programowa www.men.gov.pl oraz dokumenty CKE, aktualne podręczniki. Bortnowski Stanisław, Zdziwienia polonistyczne, czyli o sztuce na lekcjach języka polskiego, Warszawa 2003. Chrząstowska Bożena, Polonistyka czy humanistyka?, [w:] Pedagogika w pokoju nauczycielskim, red. Krzysztof Kruszewski, WSiP, Warszawa 2000. Fisher Robert, Uczymy jak myśleć, przeł. K. Kruszewski, Warszawa 1999. Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, pod red. M. Kwiatkowskiej-Ratajczak, T.1, Poznań 2011. Konteksty polonistycznej edukacji, pod red. M. Kwiatkowskiej-Ratajczak, S. Wysłouch, Poznań 1998. Kultura – Język – Edukacja. Dialogi współczesności z tradycją, pod red. B. Gromadzkiej, D. Mrozek, J. Kaniewskiego, Poznań 2008. Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004. Uryga Zenon, Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1996 Wybrane artykuły z czasopism, np.: „Edukacja i Dialog”, „Guliwer”, „Polonistyka” (Czy literatura dla dzieci jest kontrowersyjna?"Polonistyka" 2004 nr 2; O literaturze dla dzieci i świecie dorosłych "Polonistyka" 2006 nr 2). |
Learning outcomes: |
(in Polish) 1.Omawia treść podstawowych dokumentów oświatowych i wykorzystuje je w praktyce, posługuje się terminologią stosowaną w dydaktyce przedmiotowej. 2.Wyjaśnia potrzebę rozwijania kompetencji czytelniczych, kulturowych i językowych dla kształtowania sfery wartości młodego człowieka; ocenia propozycje rozwiązań dydaktycznych. 3. Porównuje projekty lekcji uwzględniające pracę z tekstem kultury, świadomie wykorzystuje różne metody analizy i interpretacji; ustala odpowiedzi na pytania: po co uczyć? czego uczyć? jak uczyć? jak oceniać? w zakresie przedmiotów humanistycznych. 4. Zna i właściwie stosuje podstawową terminologię z zakresu poprawności językowej i kultury języka. Dostrzega różnice pomiędzy modelem teoretycznym a praktyką szkolną kształcenia językowego; dokonuje poprawy i redaguje recenzję pracy pisemnej ucznia. 5.Proponuje ćwiczenia do cyklu lekcji zgrupowanego wokół jednego motywu (zagadnienia), uwzględnia różne teksty kultury oraz poziom rozwoju ucznia. 6.Potrafi współpracować w zespole, planując i realizując wspólne projekty dydaktyczne. 7.Przygotowuje prezentację: (rozwijanie kompetencji kluczowych i kulturowych uczniów, integracja treści, wykorzystanie różnorodnych tekstów kultury). 8.Rozumie potrzebę stałego doskonalenia zawodowego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Studenci są oceniani na podstawie: - pracy na zajęciach; - pracy własnej w domu; - opracowania prezentacji (zagadnienie dotyczące obszaru nauk humanistycznych zorientowanych na zastosowanie praktyczne w edukacji) |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.