(in Polish) Metody aktywizujące w pracy z dzieckiem ze SPE
General data
Course ID: | 11-F28-p |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Metody aktywizujące w pracy z dzieckiem ze SPE |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Studia podyplomowe Terapia Pedagogiczna rok 02 semestr 03 |
Module learning aims: | (in Polish) Słuchacz zna metody aktywizujące, potrafi je wymienić i scharakteryzować Słuchacz umie wskazać wady i zalety pracy w oparciu o metody aktywizujące Słuchacz potrafi dobrać odpowiednie metody aktywizujące w zależności od specyficznych potrzeb edukacyjnych dziecka Słuchacz potrafi napisać scenariusz zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) zajęcia stacjonarne - z uwagi na niewielką liczbę godzin:5 godzin wykładowych i 5 godzin ćwiczeń i praktyczny wymiar ćwiczeń e - learningu nie przewiduje się |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) wstępna wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki, pedagogiki specjalnej, znajomość problematyki pracy z dzieckiem ze SPE |
Information on where to find course materials: | (in Polish) materiał przekazywany w trakcie zajęć |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) wykład, ćwiczenia praktyczne - metody aktywizujące |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 1 - aktywny udział słuchacza podczas prowadzonych zajęć, przygotowanie na ćwiczenia |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z możliwościami wykorzystania metod aktywizujących w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych etapach edukacji. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia wymagają dużej aktywności, w trakcie ich trwania słuchacze mają wykonują szereg zadań związanych z metodami aktywizującymi ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz zapoznają się i ćwiczą różne sposoby notowania - linearne i nielinearne, mnemotechniki, podstawowe ćwiczenia z wykorzystaniem technik szybkiego czytania, oraz ćwiczą praktyczne wykorzystanie metod aktywizujących dzieci młodsze w tym szyfry, rebusy, zabawy integracyjne. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Bernacka D. (2001), Od słowa do działania, WA „Żak”, Warszawa; 2. Bryła R. (2000) Wybrane metody aktywizujące i ich zastosowanie w praktyce szkolnej, w Edukacja 2000, nr 3 s.103-110; 3. Budnik E., Moszyńska A., Owczarska B.(2000), Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce; 4. Gruszczyk-Kolczynska E., Zielińska E., Dobosz K. (1996) Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, WSip, Warszawa; 5. Kędracka-Feldman E. (1999) Aktywizować? Ależ to całkiem proste: wybrane metody i techniki aktywizacji uczniów, Wyd. 2 CODN, Warszawa; 6. Krzyżewska J. (2000), Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Wydawnictwo J. Krzyżewska, Suwałki; 7. Pankowska K. (1997), Edukacja przez dramę, WSiP, Warszawa; 8. Pankowska K. (2000), Pedagogika dramy: teoria i praktyka, WA „Żak”, Warszawa; 9. Press H.J. (1997), Przez zabawę do nauki obserwacji i doświadczenia, Wyd. „Marba Crown”, Warszawa; 10. Rau K., Ziętkiewicz E.(2000 )Jak aktywizować uczniów: „burza mózgów” i inne techniki w edukacji, OW G&P, Poznań; 11. Reid JA., Forrestal P., Cook J.(1996), Uczenie się w małych grupach w klasie, WSiP, Warszawa; 12. Szymańsk M.S. (2000), O metodzie projektów: z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, WA „Żak”, warszawa; |
Learning outcomes: |
(in Polish) K-W-12 ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych, w szczególności w zakresie terapii pedagogicznej K_W- 15 ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach K_U-02potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki a w szczególności w zakresie terapii pedagogicznej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, profilaktycznych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych K_U-05posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi K_K-02 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę, w szczególności w zakresie terapii pedagogicznej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) aktywny udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.