Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Metody aktywizujące w pracy z dzieckiem ze SPE

General data

Course ID: 11-F28-p
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Metody aktywizujące w pracy z dzieckiem ze SPE
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Studia podyplomowe Terapia Pedagogiczna rok 02 semestr 03

Module learning aims:

(in Polish) Słuchacz zna metody aktywizujące, potrafi je wymienić i scharakteryzować

Słuchacz umie wskazać wady i zalety pracy w oparciu o metody aktywizujące



Słuchacz potrafi dobrać odpowiednie metody aktywizujące w zależności od specyficznych potrzeb edukacyjnych dziecka


Słuchacz potrafi napisać scenariusz zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących


Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) zajęcia stacjonarne - z uwagi na niewielką liczbę godzin:5 godzin wykładowych i 5 godzin ćwiczeń i praktyczny wymiar ćwiczeń e - learningu nie przewiduje się

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) wstępna wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki, pedagogiki specjalnej, znajomość problematyki pracy z dzieckiem ze SPE

Information on where to find course materials:

(in Polish) materiał przekazywany w trakcie zajęć

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) wykład, ćwiczenia praktyczne - metody aktywizujące

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 1 - aktywny udział słuchacza podczas prowadzonych zajęć, przygotowanie na ćwiczenia

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z możliwościami wykorzystania metod aktywizujących w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych etapach edukacji.

Full description: (in Polish)

Zajęcia wymagają dużej aktywności, w trakcie ich trwania słuchacze mają wykonują szereg zadań związanych z metodami aktywizującymi ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz zapoznają się i ćwiczą różne sposoby notowania - linearne i nielinearne, mnemotechniki, podstawowe ćwiczenia z wykorzystaniem technik szybkiego czytania, oraz ćwiczą praktyczne wykorzystanie metod aktywizujących dzieci młodsze w tym szyfry, rebusy, zabawy integracyjne.

Bibliography: (in Polish)

1. Bernacka D. (2001), Od słowa do działania, WA „Żak”, Warszawa;

2. Bryła R. (2000) Wybrane metody aktywizujące i ich zastosowanie w praktyce szkolnej, w Edukacja 2000, nr 3 s.103-110;

3. Budnik E., Moszyńska A., Owczarska B.(2000), Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce;

4. Gruszczyk-Kolczynska E., Zielińska E., Dobosz K. (1996) Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, WSip, Warszawa;

5. Kędracka-Feldman E. (1999) Aktywizować? Ależ to całkiem proste: wybrane metody i techniki aktywizacji uczniów, Wyd. 2 CODN, Warszawa;

6. Krzyżewska J. (2000), Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Wydawnictwo J. Krzyżewska, Suwałki;

7. Pankowska K. (1997), Edukacja przez dramę, WSiP, Warszawa;

8. Pankowska K. (2000), Pedagogika dramy: teoria i praktyka, WA „Żak”, Warszawa;

9. Press H.J. (1997), Przez zabawę do nauki obserwacji i doświadczenia, Wyd. „Marba Crown”, Warszawa;

10. Rau K., Ziętkiewicz E.(2000 )Jak aktywizować uczniów: „burza mózgów” i inne techniki w edukacji, OW G&P, Poznań;

11. Reid JA., Forrestal P., Cook J.(1996), Uczenie się w małych grupach w klasie, WSiP, Warszawa;

12. Szymańsk M.S. (2000), O metodzie projektów: z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, WA „Żak”, warszawa;

Learning outcomes: (in Polish)

K-W-12 ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych, w szczególności w zakresie terapii pedagogicznej

K_W- 15 ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach

K_U-02potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki a w szczególności w zakresie terapii pedagogicznej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, profilaktycznych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych

K_U-05posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi

K_K-02 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę, w szczególności w zakresie terapii pedagogicznej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

aktywny udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)