Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Diagnostics in rehabilitation

General data

Course ID: 11-DWRZ-11-n
Erasmus code / ISCED: 05.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0119) Education, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Diagnostics in rehabilitation
Name in Polish: Diagnostyka w resocjalizacji
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups:
Course homepage: http://www.wse.amu.edu.pl
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Pedagogika (resocjalizacja)

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Ugruntowanie wiedzy dotyczącej diagnozowania w obszarze resocjalizacji

Dostarczenie wiedzy o istocie diagnozy resocjalizacyjnej i jej znaczeniu dla procesu readaptacji społecznej.

Przygotowanie do pracy diagnostycznej w warunkach izolacji penitencjarnej

Dostarczenie wiedzy o nowoczesnych koncepcjach diagnozowania i projektowania

Zapoznanie z nowymi metodami, technikami i narzędziami do diagnozowania resocjalizacyjnego

Year of studies (where relevant):

Year 1

Short description: (in Polish)

Diagnoza w resocjalizacji – założenia teoretyczne i metodologiczne.

Diagnozowanie penitencjarne – bariery i szanse. Znaczenie diagnozy dla procesu readaptacji społecznej.

Personel instytucji penitencjarnych wobec problemów diagnozowania. Etyka w pracy pedagoga-diagnosty w instytucjach penitencjarnych.

Szacowanie i zarządzanie ryzykiem jako podstawa oddziaływań resocjalizacyjnych i readaptacyjnych.

Nowe metody i narzędzia diagnozowania resocjalizacyjnego.

Full description: (in Polish)

Przedmiot ma za zadanie ugruntować i pogłębić wiedzę, umiejętności i kompetencje związane z realizacją zadań z obszaru diagnostyki resocjalizacyjnej. W ramach wykładów omawiane są zagadnienia związane z diagnozowaniem penitencjarnym, tak w kontekście krajowym, jak i zagranicznym, co służy porównaniu stosowanych rozwiązań oraz ocenie możliwości aplikacyjnych. Takie podejście pozwala podkreślenia konieczności myślenia o diagnozie jako o ważnym elemencie polityki kryminalnej. Rozważania uzupełniają prezentacje zagranicznych koncepcji i narzędzi diagnostycznych. W czasie kursu studenci zapoznają się lub utrwalają zagadnienia z obszaru etyki działań diagnostycznych.

Realizacji efektów kształcenia przypisanych do modułu zajmuje studentowi około 130 godzin.

Bibliography: (in Polish)

Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000.

Gulli B., Niewiadomska I., Wysocka-Pleczyk M., Białe plany w psychologii sądowej, Kraków 2010.

Kozaczuk F., Zagadnienia readaptacji społecznej skazanych, Rzeszów 2009.

Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Warszawa 2008.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2000.

Pytka L., Skala nieprzystosowania społecznego : podręcznik, Warszawa 1984.

Radochoński M., Osobowość antyspołeczna, Rzeszów 2009.

Radochoński M., Podstawy psychopatologii dla pedagogów, Rzeszów 2001.

Stanik J.M., Zastosowanie wybranych technik diagnostycznych w psychologicznej praktyce klinicznej i sądowej, Katowice 2006.

Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005.

Wojnarska A., Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Lublin 2010.

Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.

Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974.

Learning outcomes: (in Polish)

Operuje podstawowymi pojęciami, modelami i zasadami diagnozowania w obszarze pedagogiki resocjalizacyjnej.

Przedstawia istotę diagnozy resocjalizacyjnej w warunkach izolacji penitencjarnej.

Identyfikuje szanse i bariery pracy diagnostycznej w warunkach izolacji penitencjarnej. Adoptuje działania do zmieniających się warunków.

Przedstawia nowoczesne koncepcje diagnozowania i projektowania

Stosuje nowe metody, techniki i narzędzia adekwatnie do potrzeb diagnozowanego.

Działa zgodnie z zasadami etycznymi.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)