Diagnostics in rehabilitation
General data
Course ID: | 11-DWRZ-11-n |
Erasmus code / ISCED: |
05.9
|
Course title: | Diagnostics in rehabilitation |
Name in Polish: | Diagnostyka w resocjalizacji |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: | |
Course homepage: | http://www.wse.amu.edu.pl |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Pedagogika (resocjalizacja) |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Ugruntowanie wiedzy dotyczącej diagnozowania w obszarze resocjalizacji Dostarczenie wiedzy o istocie diagnozy resocjalizacyjnej i jej znaczeniu dla procesu readaptacji społecznej. Przygotowanie do pracy diagnostycznej w warunkach izolacji penitencjarnej Dostarczenie wiedzy o nowoczesnych koncepcjach diagnozowania i projektowania Zapoznanie z nowymi metodami, technikami i narzędziami do diagnozowania resocjalizacyjnego |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Short description: |
(in Polish) Diagnoza w resocjalizacji – założenia teoretyczne i metodologiczne. Diagnozowanie penitencjarne – bariery i szanse. Znaczenie diagnozy dla procesu readaptacji społecznej. Personel instytucji penitencjarnych wobec problemów diagnozowania. Etyka w pracy pedagoga-diagnosty w instytucjach penitencjarnych. Szacowanie i zarządzanie ryzykiem jako podstawa oddziaływań resocjalizacyjnych i readaptacyjnych. Nowe metody i narzędzia diagnozowania resocjalizacyjnego. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot ma za zadanie ugruntować i pogłębić wiedzę, umiejętności i kompetencje związane z realizacją zadań z obszaru diagnostyki resocjalizacyjnej. W ramach wykładów omawiane są zagadnienia związane z diagnozowaniem penitencjarnym, tak w kontekście krajowym, jak i zagranicznym, co służy porównaniu stosowanych rozwiązań oraz ocenie możliwości aplikacyjnych. Takie podejście pozwala podkreślenia konieczności myślenia o diagnozie jako o ważnym elemencie polityki kryminalnej. Rozważania uzupełniają prezentacje zagranicznych koncepcji i narzędzi diagnostycznych. W czasie kursu studenci zapoznają się lub utrwalają zagadnienia z obszaru etyki działań diagnostycznych. Realizacji efektów kształcenia przypisanych do modułu zajmuje studentowi około 130 godzin. |
Bibliography: |
(in Polish) Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000. Gulli B., Niewiadomska I., Wysocka-Pleczyk M., Białe plany w psychologii sądowej, Kraków 2010. Kozaczuk F., Zagadnienia readaptacji społecznej skazanych, Rzeszów 2009. Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Warszawa 2008. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2000. Pytka L., Skala nieprzystosowania społecznego : podręcznik, Warszawa 1984. Radochoński M., Osobowość antyspołeczna, Rzeszów 2009. Radochoński M., Podstawy psychopatologii dla pedagogów, Rzeszów 2001. Stanik J.M., Zastosowanie wybranych technik diagnostycznych w psychologicznej praktyce klinicznej i sądowej, Katowice 2006. Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005. Wojnarska A., Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Lublin 2010. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Operuje podstawowymi pojęciami, modelami i zasadami diagnozowania w obszarze pedagogiki resocjalizacyjnej. Przedstawia istotę diagnozy resocjalizacyjnej w warunkach izolacji penitencjarnej. Identyfikuje szanse i bariery pracy diagnostycznej w warunkach izolacji penitencjarnej. Adoptuje działania do zmieniających się warunków. Przedstawia nowoczesne koncepcje diagnozowania i projektowania Stosuje nowe metody, techniki i narzędzia adekwatnie do potrzeb diagnozowanego. Działa zgodnie z zasadami etycznymi. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.