Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Diagnostics in rehabilitation

General data

Course ID: 11-DWR-11-s
Erasmus code / ISCED: 05.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0119) Education, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Diagnostics in rehabilitation
Name in Polish: Diagnostyka w resocjalizacji
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups:
Course homepage: http://www.wse.amu.du.pl
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

Education

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

Consolidating the knowledge concerning diagnosing the rehabilitation in area

Delivering the knowledge about the being to meaning the rehabilitation diagnosis and it for the process of social readaptation.

Preparing to the diagnostic work in conditions of the prison isolation

Providing evaluating the knowledge about modern conceptions and designing

Acquainting with new methods, techniques and tools for rehabilitation diagnosing

Year of studies (where relevant):

Year 1

Short description:

Diagnosis in the rehabilitation  theoretical and methodological assumptions.

Prison diagnosing  barriers and chances. Meaning the diagnosis for the process of the social readaptation.

Staff of prison institutions towards diagnosing problems. Ethics in the work of the teacher-diagnostician at prison institutions.

Assessing and managing the risk as the base of rehabilitation influences and readaptacyjnych.

New methods and tools of rehabilitation diagnosing.

Full description: (in Polish)

Przedmiot ma za zadanie ugruntować i pogłębić wiedzę, umiejętności i kompetencje związane z realizacją zadań z obszaru diagnostyki resocjalizacyjnej. W ramach wykładów omawiane są zagadnienia związane z diagnozowaniem penitencjarnym, tak w kontekście krajowym, jak i zagranicznym, co służy porównaniu stosowanych rozwiązań oraz ocenie możliwości aplikacyjnych. Takie podejście pozwala podkreślenia konieczności myślenia o diagnozie jako o ważnym elemencie polityki kryminalnej. Rozważania uzupełniają prezentacje zagranicznych koncepcji i narzędzi diagnostycznych. W czasie kursu studenci zapoznają się lub utrwalają zagadnienia z obszaru etyki działań diagnostycznych.

Realizacji efektów kształcenia przypisanych do modułu zajmuje studentowi około 130 godzin.

Bibliography:

Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000.

Gulli B., Niewiadomska I., Wysocka-Pleczyk M., Białe plany w psychologii sądowej, Kraków 2010.

Kozaczuk F., Zagadnienia readaptacji społecznej skazanych, Rzeszów 2009.

Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Warszawa 2008.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2000.

Pytka L., Skala nieprzystosowania społecznego : podręcznik, Warszawa 1984.

Radochoński M., Osobowość antyspołeczna, Rzeszów 2009.

Radochoński M., Podstawy psychopatologii dla pedagogów, Rzeszów 2001.

Stanik J.M., Zastosowanie wybranych technik diagnostycznych w psychologicznej praktyce klinicznej i sądowej, Katowice 2006.

Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005.

Wojnarska A., Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Lublin 2010.

Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.

Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974.

Learning outcomes:

Student is using basic notions, models and principles of evaluating rehabilitation pedagogy in area.

Student is introducing the essence of the rehabilitation diagnosis in conditions to the prison isolation.

Student is identifying chances and barriers of the diagnostic work in conditions of the prison isolation. He is adopting action to changing conditions.

Student is describing diagnosing by modern conceptions and designing

Student is applying new methods, techniques and tools appropriately to needs diagnosed.

He is acting in harmony with ethical principles.

Assessment methods and assessment criteria:

5.0 - the outstanding knowledge, abilities and personal and social competence

4.5 - the very good knowledge, abilities and personal and social competence

4.0 - the good knowledge, abilities and personal and social competence

3.5 - the satisfying wisdom, abilities and personal and social competence, but with considerable shortcomings

3.0 - the satisfying wisdom, abilities and personal and social competence, but with frequent mistakes

2.0 - the unsatisfying knowledge, abilities and personal and social competence

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)