Diagnostics in rehabilitation
General data
Course ID: | 11-DWR-11-s |
Erasmus code / ISCED: |
05.9
|
Course title: | Diagnostics in rehabilitation |
Name in Polish: | Diagnostyka w resocjalizacji |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: | |
Course homepage: | http://www.wse.amu.du.pl |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | Education |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | Consolidating the knowledge concerning diagnosing the rehabilitation in area Delivering the knowledge about the being to meaning the rehabilitation diagnosis and it for the process of social readaptation. Preparing to the diagnostic work in conditions of the prison isolation Providing evaluating the knowledge about modern conceptions and designing Acquainting with new methods, techniques and tools for rehabilitation diagnosing |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Short description: |
Diagnosis in the rehabilitation theoretical and methodological assumptions. Prison diagnosing barriers and chances. Meaning the diagnosis for the process of the social readaptation. Staff of prison institutions towards diagnosing problems. Ethics in the work of the teacher-diagnostician at prison institutions. Assessing and managing the risk as the base of rehabilitation influences and readaptacyjnych. New methods and tools of rehabilitation diagnosing. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot ma za zadanie ugruntować i pogłębić wiedzę, umiejętności i kompetencje związane z realizacją zadań z obszaru diagnostyki resocjalizacyjnej. W ramach wykładów omawiane są zagadnienia związane z diagnozowaniem penitencjarnym, tak w kontekście krajowym, jak i zagranicznym, co służy porównaniu stosowanych rozwiązań oraz ocenie możliwości aplikacyjnych. Takie podejście pozwala podkreślenia konieczności myślenia o diagnozie jako o ważnym elemencie polityki kryminalnej. Rozważania uzupełniają prezentacje zagranicznych koncepcji i narzędzi diagnostycznych. W czasie kursu studenci zapoznają się lub utrwalają zagadnienia z obszaru etyki działań diagnostycznych. Realizacji efektów kształcenia przypisanych do modułu zajmuje studentowi około 130 godzin. |
Bibliography: |
Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000. Gulli B., Niewiadomska I., Wysocka-Pleczyk M., Białe plany w psychologii sądowej, Kraków 2010. Kozaczuk F., Zagadnienia readaptacji społecznej skazanych, Rzeszów 2009. Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Warszawa 2008. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2000. Pytka L., Skala nieprzystosowania społecznego : podręcznik, Warszawa 1984. Radochoński M., Osobowość antyspołeczna, Rzeszów 2009. Radochoński M., Podstawy psychopatologii dla pedagogów, Rzeszów 2001. Stanik J.M., Zastosowanie wybranych technik diagnostycznych w psychologicznej praktyce klinicznej i sądowej, Katowice 2006. Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005. Wojnarska A., Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Lublin 2010. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974. |
Learning outcomes: |
Student is using basic notions, models and principles of evaluating rehabilitation pedagogy in area. Student is introducing the essence of the rehabilitation diagnosis in conditions to the prison isolation. Student is identifying chances and barriers of the diagnostic work in conditions of the prison isolation. He is adopting action to changing conditions. Student is describing diagnosing by modern conceptions and designing Student is applying new methods, techniques and tools appropriately to needs diagnosed. He is acting in harmony with ethical principles. |
Assessment methods and assessment criteria: |
5.0 - the outstanding knowledge, abilities and personal and social competence 4.5 - the very good knowledge, abilities and personal and social competence 4.0 - the good knowledge, abilities and personal and social competence 3.5 - the satisfying wisdom, abilities and personal and social competence, but with considerable shortcomings 3.0 - the satisfying wisdom, abilities and personal and social competence, but with frequent mistakes 2.0 - the unsatisfying knowledge, abilities and personal and social competence |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.