Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Developing teacher's workshop in educational therapy

General data

Course ID: 11-DTW-11-a
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Developing teacher's workshop in educational therapy
Name in Polish: Developing teacher's workshop in educational therapy
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
AMU-PIE offer, summer semester
AMU-PIE offer, winter semester
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: English
Major:

-

Module learning aims:

Introduce students to the issues as therapy, educational therapy, methods and techniques of therapeutic work, different teaching aids and materials, contact with parent and child.

Students will have the opportunity to get to know practical solutions and parts of the teacher’s workshop, as well as create their own ideas, exchange their experience and draw inspiration from each other. The summary of the course will be a combination of theoretical knowledge with practical action that gives a chance to gain competence in the field of real use of that in actual work with the child.


Course module conducted remotely (e-learning):

-

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

-

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) mini wykład

dyskusja

burza mózgów

praca w grupach

zajęcia warsztatowe

techniki aktywizujące

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Praca własna studenta – przygotowywanie do zajęć: 4

Praca własna studenta – czytanie wskazanej literatury: 4

Praca własna studenta – przygotowanie do projektu zaliczeniowego: 2


SUMA: 10h

Short description:

Introduce students to the issues as therapy, educational therapy, methods and techniques of therapeutic work, different teaching aids and materials, contact with parent and child.

Students will have the opportunity to get to know practical solutions and parts of the teacher’s workshop, as well as create their own ideas, exchange their experience and draw inspiration from each other. The summary of the course will be a combination of theoretical knowledge with practical action that gives a chance to gain competence in the field of real use of that in actual work with the child.

Full description:

Week 1: Theoretical introduction

Week 2: The role of lifelong learning and developing workshop in teacher’s profession

Week 3: Good contact with child and parents

Week 4: Methods and techniques of therapeutic work with children

Week 5: Teaching aids in therapeutic work

Week 6: I can do it on my own! – using theory in practice.

Week 7: Summary

Bibliography:

Polish-language literature:

Arteterapia w sztuce i edukacji, Eugeniusz Józefowski, Poznań, 2012.

Bajki terapeutyczne dla dzieci , Maria Molicka, Poznań 1999.

Bajki terapeutyczne. Cz. 2, Maria Molicka, Poznań 2003.

Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Maria Molicka, Poznań 2002.

Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych, Krystyna Grabałowska, Toruń 2005.

Dar dysleksji. Dlaczego niektórzy zdolni ludzie nie umieją czytać i jak mogą się nauczyć, Rondla D. Davis, Aldon M. Braun, Poznań 2001.

Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, pod red. Marii Deptuły, Bydgoszcz 2005.

Dziecko i sztuka: recepcja, edukacja, wsparcie, terapia; pod red. Mirosławy, Katowice 2003.

Edukacja terapeutyczna: Toruńska Szkoła Terapeutyczna - dziesięć lat doświadczeń, pod red. Jadwigi Jastrząb, Toruń 2002.

Gdy dziecko nie może się skupić , Jacques Thomas i Gilles Azzopardi, Warszawa 2007.

Integracja percepcyjno-motoryczna: teoria - diagnoza – terapia, Marta Bogdanowicz,Warszawa 2000.

Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny , pod red. Grażyna Kwaśniewska, Lublin 2007.

Jak przezwyciężać trudności w nauce : praca zbiorowa, pod red. Alicji Giermakowskiej i Anety Jałowieckiej, Kielce 2008.

Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej , Małgorzata Dąbrowska, Małgorzata Rozesłaniec, Toruń 2006.

Nagle wszystko rozumiem!: jak pomóc dziecku, aby się mogło lepiej uczyć: poradnik dla rodziców, Sigrid Leo, Kielce 2002.

Niezwykła terapia: techniki terapeutyczne Miltona H. Ericksona: strategiczna terapia krótkoterminowa, Jay Haley, Gdańsk 1999.

Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Helena Skibińska, Bydgoszcz 2001.

Profilaktyka na co dzień : jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Aleksandra Karasowska, Warszawa 2006.

Równe szanse: zajęcia terapeutyczno-edukacyjne dla dzieci w wieku 9-11 lat z rodzin dysfunkcyjnych, Maria Piszczek, Warszawa 2001.

Skarbiec nauczyciela-terapeuty: (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej) czyli Od programu do realizacji - propozycje rozwiązań pracy terapeutycznej prowadzonej z dziećmi w wieku przedszkolnym o specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych, Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska, Kraków 2006.

Sztuka jako wsparcie rozwoju, red. Wiesława A. Sacher, Mirosława Knapik, Bielsko-Biała 2007.

Terapia dzieci i młodzieży : metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, pod red. nauk. Iwony Dąbrowskiej-Jabłońskiej, Kraków 2006.

Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Janina Stadnicka, Warszawa 1998.

Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce, red. nauk. Antoni Balejko, Monika Zińczuk, Białystok 2006.

Terapia pedagogiczna: przewodnik bibliograficzny, oprac. Marta Bogdanowicz, Gdańsk 2005.

Terapia pedagogiczna: scenariusze zajęć, pod red. Violetty Florkiewicz, Łódź 2005.

Terapia pedagogiczna. T. 1, Wybrane zagadnienia, red. nauk. Ewa Małgorzata Skorek, Kraków 2004.

Terapia pedagogiczna. T. 1, Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci, pod red. nauk. Ewa Małgorzata Skorek, Kraków 2005.

Terapia pedagogiczna. T. 2, Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć, red. nauk. Ewa Małgorzata Skorek, Kraków 2005.

Terapia sztuką w edukacji, red. nauk. Lidia Kataryńczuk-Mania, Juliusz Karcz, Zielona Góra 2004.

Terapia zabawą, terapia przez sztukę: (wybrane zagadnienia i metody), Maria Piszczek, Warszawa 2002.

Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju: interdyscyplinarne problemy, pod red. Joanny Kruk-Lasockiej i Małgorzaty Sekułowicz, Wrocław 2004.

Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka, Barbara Kaja, Bydgoszcz 2001.

English-language literature:

A Guide for Beginning Elementary Teachers: Getting Hired and Staying Inspired, Donna M. Donoghue2005.

Effective Teaching, Richard Dunne, Ted Wragg, 1994.

Effects of Learning-Style Teaching on Elementary Students' Behaviors, Achievement, and Attitudes, Oberer 2003.

How Children Succeed: Grit, Curiosity, and the Hidden Power of Character Paperback, Paul Tough, 2013.

Music Therapy Education and Training: From Theory to Practice, Karen D. Goodman, 2011.

Music Therapy Groupwork with Special Needs Children: The Evolving Process 1st Edition, Karen D. Goodman, 2007.

Personal Mentoring & Planning Guide for Creating the Environment to Maximize Student Learning, 2009.

Poor Students, Rich Teaching: Mindsets for Change, Eric Jensen.

Primary Teaching Skills, E. C. Wragg, 1993.

Teaching Outside the Box: How to Grab Your Students By Their Brains, LouAnne Johnson, 2005.

Teaching Reading: Effective Schools, Accomplished Teachers, Barbara M. Taylor, P. David, 2002.

The Analysis of the Emotional Intelligence Skills and Potential Problem Areas of Elementary Educators, Kaufhold, John A.; Johnson, 2005.

The Child With Special Needs: Encouraging Intellectual and Emotional Growth, Stanley I. Greenspan, Serena Wieder, Robin Simons, 1998.

Assessment methods and assessment criteria:

final task

A/5 EXCELLENT - outstanding performance

B/4+ VERY GOOD - above the average standard with only minor errors

C/4 GOOD - generally sound work with some minor errors

D/3+ SATISFACTORY - fair but with a number of notable errors

E/3 SUFFICIENT - fair but with significant shortcomings

F/2 FAIL

Practical placement:

-

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)