Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Diagnosis in prevention and assitance programs

General data

Course ID: 11-DP-11-s
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Diagnosis in prevention and assitance programs
Name in Polish: Diagnostyka w procesach profilaktyczno - pomocowych
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups:
Course homepage: http://www.metodologia.amu.edu.pl
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Pedagogika - profilaktyka i interwencja kryzysowa

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

The aim of the course is to discuss the problems of the diagnosis and its use in the prevention and crisis intervention.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Course module conducted remotely (e-learning):

-

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

-

Information on where to find course materials:

www.metodologia.amu.edu.pl

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

talk, audiovisual methods, group work, brainstorming, working with text

Short description:

The aim of the course is to discuss the problems of diagnosis prevention and crisis intervention.

Full description:

402/5000

The aim of the course is to discuss the problems of diagnosis prevention and crisis intervention. Will address issues contact diagnostics - Running conditions of the diagnostic process, as well as techniques and projective tests. In addition, they will also be discussed ways of measuring social relations in the group and the practical application of diagnosis in targeting processes preventive aid.

Bibliography:

Podstawowa:

- „Standard interwencji kryzysowej” (J. Grodecka, R. Kałucka, K. Sarzała, A. Żukiewicz), raport Standardy w Pomocy

- „Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przebiegu procesu diagnostycznego” (rozdział nr 3) [w:] E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, 2008.

- „Techniki projekcyjne w psychopedagogicznym diagnozowaniu sytuacji rodzinnej i szkolnej” (rozdział 11) [w:] Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, E. Jarosz, E. Wysocka, 2006.

- Załącznik nr 4 pt. „Wybrane testy projekcyjne” [w:] Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, E. Jarosz, E. Wysocka, 2006.

- „Metoda socjometryczna” (rozdział VI) [w:] Metody badań pedagogicznych, M. Łobocki, 2007.

UZUPEŁNIAJĄCA:

Antoniak P., Syndrom ofiary, „Niebieska Linia” 2007.

Banach-Gutierrez J., Prawa pokrzywdzonego — normy europejskie a uregulowania krajowe (w:) Pozycja ofiary w procesie karnym — standardy europejskie a prawo krajowe, T. Cielecki, J.B. Banach-Gutierrez, A. Suchorska (red.), 2008, s. 50–60.

Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, 2001.

Baumann U., Ofiara przestępstwa w doniesieniach prasowych (w:) Postępy Kryminalistyki, t. 13, B. Hołyst (red.), 2003, s. 80–88.

BEISERT M.: Rozwód - proces radzenia sobie z kryzysem, 2000

JABŁOŃSKA E.: "Dorosłe dzieci alkoholików" // Wychowanie na co Dzień. - 1998, nr 10/11, s. 40-41

JAMES R. K., GILLIAND B.E, Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię, 2006.

Jarosz E, Wysocka. E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, 2006.

Kądziela K., Maresz M. (oprac.), Powiem ci co zrobić. Poradnik dla ofiar przemocy w rodzinie, 1995.

KUCIŃSKA M.: Dorosłe dzieci alkoholików : kim są // Charaktery. - 2002, nr 8, s. 42-43

KUCIŃSKA M.: Gdy rodzic pije // Charaktery. - 2002, nr 9, s. 39-40

LIPCZYŃSKI Andrzej: Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, 2007.

Lis-Turlejska M., Stres traumatyczny. Występowanie. Następstwa. Terapia, 2002.

LOWE G., FOXCROFF D., SIBLEY D.: Picie młodzieży a style życia w rodzinie / przeł. Anna Tabaczyńska, 2000.

Łobocki M., Metody badań pedagogicznych, 2007.

ŁUCZAK E., PRZYBYSZ M.: Rodzina alkoholowa a rozwój i wychowanie dzieci // Opieka Wychowanie Terapia. - 2002, nr 2, s. 18-22

MATYJAS Bożena : Pomoc i wsparcie rodziny w sytuacji kryzysu // W: Rodzina jako środowisko pracy socjalnej : teoria i praktyka / red. Bożena Matyjas, Jolanta Biała, 2007.

ROBINSON B.: Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików, 1998.

RZESOŚ Karolina: Interwencja w kryzysie - z doświadczeń ośrodka interwencji kryzysowej dla ofiar przemocy // W: Od systemu terapeutycznego do interwencji / red. Łukasz Kaczmarek i in., 2006.

SALAÜN P. : Żyjący w separacji, rozwiedzieni : odnaleźć nadzieję, 1997.

Tyszka Z. (red.) WSPÓŁCZESNE rodziny polskie - ich stan i kierunek przemian : praca zbiorowa 2001.

Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, 2008.

Zimoch S., Prawa i obowiązki osoby pokrzywdzonej przestępstwem, 1987.

ZUBRZYCKA E.: Narzeczeństwo, małżeństwo, rodzina, rozwód, 1993 .

Learning outcomes:

Student can accurately indicate a diagnosis of the phenomenon (the course, characteristics, associated symptoms of psychological, social, somatic and so on.

Then, the student sets out a hierarchy of problems (answers to questions):

- That the problem should be solved in the first place?

- Which problems require the most attention?

- Which problems can be solved immediately?

- What factors might inhibit the process of solving problems?

As a result, the student can also indicate specific forms of assistance:

- Psychological,

- Medical,

- Legal,

- Organizational etc.

Assessment methods and assessment criteria:

talk, audiovisual methods, group work, brainstorming, working with text

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)