Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Coaching rozwoju profesjonalnego pedagoga

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-CRP-11-s
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Coaching rozwoju profesjonalnego pedagoga
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

pedagogika

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Celem modułu jest zapoznanie studentów z wybranymi teoretycznymi i warsztatowymi aspektami jednego z rodzajów coachingu – coachingu rozwoju zawodowego (coachingu kariery) na przykładzie rozwoju zawodowego pedagoga. W szczególności cele obejmują:


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The aim of the course is to acquaint students with personal development coaching educator

Pełny opis:

W zakresie wiedzy:

• uzyskanie wiedzy o specyfice coachingu rozwoju zawodowego, w tym podstawowych obszarach i możliwościach stosowania tej formy oddziaływania;

• uzyskanie wiedzy o możliwościach praktycznej aplikacji coachingu kariery w obszarze rozwoju zawodowego pedagoga;

W zakresie umiejętności:

• kształtowanie umiejętności wprowadzania elementów coachingowych w obszarze planowania kariery, w tym zdobycie umiejętności konstruowania celów dla skutecznego kształtowania pozytywnej przyszłości zawodowej – własnej i innych;

• kształtowanie umiejętności definiowania osobistych zasobów, które mogą być pomocne w kształtowaniu przyszłości zawodowej;

• pogłębienie umiejętności aktywnego słuchania, zadawania pytań coachingowych, parafrazowania, pracy ciszą;

• kształtowanie umiejętności stosowania wybranych narzędzi coachingowych;

• doskonalenie umiejętności pracy grupowej;

W zakresie kompetencji społecznych:

• kształtowanie postawy świadomej i odpowiedzialnej w zakresie stosowania narzędzi coachingowych;

• kształtowanie świadomości nierozłączności procesu uczenia się i rozwoju z procesem budowania kariery.

Literatura:

Podstawowa:

Budzińska G., Klimka M., Coaching w procesie uczenia się przez całe życie, CLLL 2012 [http://www.adam-europe.eu/prj/6832/prd/8/5/POLSKA%20Coaching%20for%20Career%20Learning.pdf]

Rogers J., Coaching. Podstawy umiejętności, Gdańsk 2009.

Stoltzfus T., Sztuka zadawania pytań w coachingu. Jak opanować najważniejsza umiejętność coacha? Wrocław 2012.

Thorpe S., Clifford J., Podręcznik coachingu, Poznań 2011.

Uzupełniająca:

Marciniak Ł., Rogala-Marciniak S., Coaching. Zbiór narzędzi wspierania rozwoju, Warszawa 2012.

Sidor-Rządkowska M. (red.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, Kraków 2009.

Śniegocka A. Coaching kariery. Jak w końcu zdobyć dobrą pracę i zacząć dobrze zarabiać, Gliwice 2012.

http://coaching.focus.pl/

http://encyklopediacoachingu.pl/index.php

www.careerlearning.eu

Efekty uczenia się:

Zaprezentować uporządkowaną wiedzę o specyfice coachingu rozwoju zawodowego (coachingu kariery), w tym podstawowych obszarach i możliwościach stosowania tej formy oddziaływania.

Wskazać możliwości praktycznej aplikacji coachingu rozwoju zawodowego w obszarze edukacji, w szczególności w odniesieniu do rozwoju zawodowego pedagogów.

Adekwatnie stosować wybrane narzędzia coachingowe przydatne w obszarze rozwoju zawodowego.

Doceniać znaczenie coachingu w procesie uczenia się przez całe życie.

Pracować warsztatowo w grupie i przyjmować wspólne cele działania.

Metody i kryteria oceniania:

ocena aktywności na zajęciach

ocena ćwiczeń praktycznych, aktywizujących studenta

ocena realizacji grupowych zadań problemowych

Kryteria oceniania

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)