Coaching rozwoju profesjonalnego pedagoga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-CRP-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Coaching rozwoju profesjonalnego pedagoga |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z wybranymi teoretycznymi i warsztatowymi aspektami jednego z rodzajów coachingu – coachingu rozwoju zawodowego (coachingu kariery) na przykładzie rozwoju zawodowego pedagoga. W szczególności cele obejmują: |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) The aim of the course is to acquaint students with personal development coaching educator |
Pełny opis: |
W zakresie wiedzy: • uzyskanie wiedzy o specyfice coachingu rozwoju zawodowego, w tym podstawowych obszarach i możliwościach stosowania tej formy oddziaływania; • uzyskanie wiedzy o możliwościach praktycznej aplikacji coachingu kariery w obszarze rozwoju zawodowego pedagoga; W zakresie umiejętności: • kształtowanie umiejętności wprowadzania elementów coachingowych w obszarze planowania kariery, w tym zdobycie umiejętności konstruowania celów dla skutecznego kształtowania pozytywnej przyszłości zawodowej – własnej i innych; • kształtowanie umiejętności definiowania osobistych zasobów, które mogą być pomocne w kształtowaniu przyszłości zawodowej; • pogłębienie umiejętności aktywnego słuchania, zadawania pytań coachingowych, parafrazowania, pracy ciszą; • kształtowanie umiejętności stosowania wybranych narzędzi coachingowych; • doskonalenie umiejętności pracy grupowej; W zakresie kompetencji społecznych: • kształtowanie postawy świadomej i odpowiedzialnej w zakresie stosowania narzędzi coachingowych; • kształtowanie świadomości nierozłączności procesu uczenia się i rozwoju z procesem budowania kariery. |
Literatura: |
Podstawowa: Budzińska G., Klimka M., Coaching w procesie uczenia się przez całe życie, CLLL 2012 [http://www.adam-europe.eu/prj/6832/prd/8/5/POLSKA%20Coaching%20for%20Career%20Learning.pdf] Rogers J., Coaching. Podstawy umiejętności, Gdańsk 2009. Stoltzfus T., Sztuka zadawania pytań w coachingu. Jak opanować najważniejsza umiejętność coacha? Wrocław 2012. Thorpe S., Clifford J., Podręcznik coachingu, Poznań 2011. Uzupełniająca: Marciniak Ł., Rogala-Marciniak S., Coaching. Zbiór narzędzi wspierania rozwoju, Warszawa 2012. Sidor-Rządkowska M. (red.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, Kraków 2009. Śniegocka A. Coaching kariery. Jak w końcu zdobyć dobrą pracę i zacząć dobrze zarabiać, Gliwice 2012. http://coaching.focus.pl/ http://encyklopediacoachingu.pl/index.php www.careerlearning.eu |
Efekty uczenia się: |
Zaprezentować uporządkowaną wiedzę o specyfice coachingu rozwoju zawodowego (coachingu kariery), w tym podstawowych obszarach i możliwościach stosowania tej formy oddziaływania. Wskazać możliwości praktycznej aplikacji coachingu rozwoju zawodowego w obszarze edukacji, w szczególności w odniesieniu do rozwoju zawodowego pedagogów. Adekwatnie stosować wybrane narzędzia coachingowe przydatne w obszarze rozwoju zawodowego. Doceniać znaczenie coachingu w procesie uczenia się przez całe życie. Pracować warsztatowo w grupie i przyjmować wspólne cele działania. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena aktywności na zajęciach ocena ćwiczeń praktycznych, aktywizujących studenta ocena realizacji grupowych zadań problemowych Kryteria oceniania 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.