Biograficzne ścieżki rozwoju - studia przypadków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-BSR-3POW-pw-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biograficzne ścieżki rozwoju - studia przypadków |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | pedagogika opiekuńczo-wychowawcza |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | • Dostarczenie wiedzy na temat możliwości biograficznych rozwiązań indywidualnych • Zapoznanie z nurtem narracyjnym w pedagogice i psychologii • Wyposażenie studenta w umiejętność zbierania i analizowania danych w metodzie biograficznej i wykorzystania ich w procesie diagnostyczno-badawczym • Rozwinięcie umiejętności analizy i interpretacji wytworów własnych osób badanych a także analizy narracji • Doskonalenie własnego warsztatu badawczego • Doskonalenie umiejętności interpersonalnych • Pogłębienie refleksji nad własną ścieżką rozwoju |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | tak, w cyklu 2020/2021 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzona wiedza z psychologii rozwoju człowieka, potwierdzony udział w zajęciach z przedmiotu: biografia ogólna |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | U osoby prowadzącej podczas dyżurów |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta: Przygotowanie do zajęć 10 Czytanie wskazanej literatury 5 Przygotowanie prezentacji 15 SUMA GODZIN 60 LICZBA PUNKTÓW ECTS 2 |
Skrócony opis: |
źródła danych w metodzie biograficznej znaczenie teorii narracyjnych w pracy pedagogicznej projektowanie własnego życia poprzez tworzenie opowieści autobiograficznych uczenie się poprzez opowiadanie o życiu- wykorzystanie gry autobiograficznej D. Demetrio oraz autorskiej grupowej gry (auto)biograficznej analiza indywidualnych przypadków z wykorzystaniem znanych koncepcji rozwojowych |
Pełny opis: |
źródła danych w metodzie biograficznej znaczenie teorii narracyjnych w pracy pedagogicznej projektowanie własnego życia poprzez tworzenie opowieści autobiograficznych uczenie się poprzez opowiadanie o życiu- wykorzystanie gry autobiograficznej D. Demetrio oraz autorskiej grupowej gry (auto)biograficznej analiza indywidualnych przypadków z wykorzystaniem znanych koncepcji rozwojowych |
Literatura: |
Alheit P., Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej” 3 (2011), s. 7-21. Alheit P., Teoria biografii jako fundament pojęciowy uczenia się przez całe życie, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej” 4 (2015), s. 23-35. Buhler, Ch. (1999). Bieg życia ludzkiego. Warszawa: PWN Dubas, E. (2011). "Uczenie się z biografii Innych"-wprowadzenie, w: E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z biografii Innych", Łódź: Wydawnictwo UŁ. Dubas, E. (2011). Uczenie się z (własnej) biografii-wprowadzenie, w: E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Łódź: Wydawnictwo UŁ. Maruszewski, T. (2005). Pamięć autobiograficzna. Gdańsk: GWP Trzebiński, J. (2002) Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP Urbaniak-Zając, D. (2011). Biograficzna perspektywa badawcza, w: E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Łódź: Wydawnictwo UŁ. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończonych zajęciach student(ka) może: -rozumieć znaczenie narracji biograficznych w konstruowaniu projektów życiowych -skonstruować i przeprowadzić badania biograficzne -dokonać analizy indywidualnych biografii z wykorzystaniem koncepcji rozwoju człowieka oraz procesu uczenia się z biografii -podejmować autorefleksję nad własną ścieżką rozwoju -zastosować zdobyte umiejętności w doskonaleniu zawodowym i samorozwoju -aktywnie uczestniczyć w grupach profesjonalnych o charakterze ogólnorozwojowym animować prace nad planowaniem rozwiązań biograficznych wśród uczestników grup ogólnorozwojowych |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): aktywny udział w zajęciach i poprawne przygotowanie prezentacji spełniającej wszystkie kryteria wskazane przez prowadzącego, poprawny styl prezentacji dobry plus (+db; 4,5): aktywny udział w zajęciach i poprawne przygotowanie prezentacji spełniającej wszystkie kryteria wskazane przez prowadzącego, błędy w stylu prezentacji dobry (db; 4,0): aktywny udział w zajęciach i poprawne przygotowanie prezentacji spełniającej większość kryteria wskazane przez prowadzącego, błędy w stylu prezentacji dostateczny plus (+dst; 3,5): aktywny udział w zajęciach i przygotowanie prezentacji z błędami niewymagającymi poprawy, błędy w stylu prezentacji dostateczny (dst; 3,0): aktywny udział w zajęciach i przygotowanie prezentacji z błędami wymagającymi poprawy, błędy w stylu prezentacji niedostateczny (ndst; 2,0): brak aktywnego udziału w zajęciach, brak prezentacji |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Kuryś-Szyncel | |
Prowadzący grup: | Karolina Kuryś-Szyncel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Kuryś-Szyncel | |
Prowadzący grup: | Karolina Kuryś-Szyncel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Kuryś-Szyncel | |
Prowadzący grup: | Karolina Kuryś-Szyncel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Kuryś-Szyncel | |
Prowadzący grup: | Karolina Kuryś-Szyncel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.