Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biograficzne ścieżki rozwoju - studia przypadków

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-BSR-3POW-pw-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biograficzne ścieżki rozwoju - studia przypadków
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

pedagogika opiekuńczo-wychowawcza

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

• Dostarczenie wiedzy na temat możliwości biograficznych rozwiązań indywidualnych

• Zapoznanie z nurtem narracyjnym w pedagogice i psychologii

• Wyposażenie studenta w umiejętność zbierania i analizowania danych w metodzie biograficznej i wykorzystania ich w procesie diagnostyczno-badawczym

• Rozwinięcie umiejętności analizy i interpretacji wytworów własnych osób badanych a także analizy narracji

• Doskonalenie własnego warsztatu badawczego

• Doskonalenie umiejętności interpersonalnych

• Pogłębienie refleksji nad własną ścieżką rozwoju


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

tak, w cyklu 2020/2021

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Potwierdzona wiedza z psychologii rozwoju człowieka, potwierdzony udział w zajęciach z przedmiotu: biografia ogólna

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

U osoby prowadzącej podczas dyżurów

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta:

Przygotowanie do zajęć 10

Czytanie wskazanej literatury 5

Przygotowanie prezentacji 15


SUMA GODZIN 60

LICZBA PUNKTÓW ECTS 2


Skrócony opis:

źródła danych w metodzie biograficznej

znaczenie teorii narracyjnych w pracy pedagogicznej

projektowanie własnego życia poprzez tworzenie opowieści autobiograficznych

uczenie się poprzez opowiadanie o życiu- wykorzystanie gry autobiograficznej D. Demetrio oraz autorskiej grupowej gry (auto)biograficznej

analiza indywidualnych przypadków z wykorzystaniem znanych koncepcji rozwojowych

Pełny opis:

źródła danych w metodzie biograficznej

znaczenie teorii narracyjnych w pracy pedagogicznej

projektowanie własnego życia poprzez tworzenie opowieści autobiograficznych

uczenie się poprzez opowiadanie o życiu- wykorzystanie gry autobiograficznej D. Demetrio oraz autorskiej grupowej gry (auto)biograficznej

analiza indywidualnych przypadków z wykorzystaniem znanych koncepcji rozwojowych

Literatura:

Alheit P., Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej” 3 (2011), s. 7-21.

Alheit P., Teoria biografii jako fundament pojęciowy uczenia się przez całe życie, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej” 4 (2015), s. 23-35.

Buhler, Ch. (1999). Bieg życia ludzkiego. Warszawa: PWN

Dubas, E. (2011). "Uczenie się z biografii Innych"-wprowadzenie, w: E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z biografii Innych", Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Dubas, E. (2011). Uczenie się z (własnej) biografii-wprowadzenie, w: E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Maruszewski, T. (2005). Pamięć autobiograficzna. Gdańsk: GWP

Trzebiński, J. (2002) Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP

Urbaniak-Zając, D. (2011). Biograficzna perspektywa badawcza, w: E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Efekty uczenia się:

Po zakończonych zajęciach student(ka) może:

-rozumieć znaczenie narracji biograficznych w konstruowaniu projektów życiowych

-skonstruować i przeprowadzić badania biograficzne

-dokonać analizy indywidualnych biografii z wykorzystaniem koncepcji rozwoju człowieka oraz procesu uczenia się z biografii

-podejmować autorefleksję nad własną ścieżką rozwoju

-zastosować zdobyte umiejętności w doskonaleniu zawodowym i samorozwoju

-aktywnie uczestniczyć w grupach profesjonalnych o charakterze ogólnorozwojowym

animować prace nad planowaniem rozwiązań biograficznych wśród uczestników grup ogólnorozwojowych

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): aktywny udział w zajęciach i poprawne przygotowanie prezentacji spełniającej wszystkie kryteria wskazane przez prowadzącego, poprawny styl prezentacji

dobry plus (+db; 4,5): aktywny udział w zajęciach i poprawne przygotowanie prezentacji spełniającej wszystkie kryteria wskazane przez prowadzącego, błędy w stylu prezentacji

dobry (db; 4,0): aktywny udział w zajęciach i poprawne przygotowanie prezentacji spełniającej większość kryteria wskazane przez prowadzącego, błędy w stylu prezentacji

dostateczny plus (+dst; 3,5): aktywny udział w zajęciach i przygotowanie prezentacji z błędami niewymagającymi poprawy, błędy w stylu prezentacji

dostateczny (dst; 3,0): aktywny udział w zajęciach i przygotowanie prezentacji z błędami wymagającymi poprawy, błędy w stylu prezentacji

niedostateczny (ndst; 2,0): brak aktywnego udziału w zajęciach, brak prezentacji

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Kuryś-Szyncel
Prowadzący grup: Karolina Kuryś-Szyncel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Kuryś-Szyncel
Prowadzący grup: Karolina Kuryś-Szyncel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Kuryś-Szyncel
Prowadzący grup: Karolina Kuryś-Szyncel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Kuryś-Szyncel
Prowadzący grup: Karolina Kuryś-Szyncel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)