Biografia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-BIOG-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biografia ogólna |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy na temat biograficznych koncepcji rozwoju człowieka Przekazanie wiedzy na temat normatywnych i nienormatywnych zdarzeń i zmian życiowych Przekazanie wiedzy na temat teoretycznych modeli zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi Przekazanie wiedzy na temat psychologicznych następstw krytycznych wydarzeń życiowych w biegu życia człowieka Przekazanie wiedzy na temat stylów i strategii radzenia sobie ze zmianami życiowymi (coping) Przekazanie wiedzy na temat możliwości zastosowania metody biograficznej w badaniach pedagogicznych Wyrobienie umiejętności diagnozowania krytycznych wydarzeń życiowych Wypracowanie umiejętności rozpoznawania symptomów przeżywania sytuacji trudnych i kryzysowych (przykłady najczęściej doświadczanych sytuacji) Wypracowanie umiejętności przeprowadzenia i zanalizowania tematycznego wywiadu biograficznego Rozwinięcie umiejętności zastosowania w praktyce podstawowych technik klinicznych- rozmowa, wywiad, obserwacja w pracy z osobami doświadczającymi kryzysów psychologicznych Uwrażliwienie na konieczność pomocy drugiemu człowiekowi |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | istnieje możliwość przeprowadzenia części zajęć w formie e-learningu |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu psychologii rozwoju człowieka |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | U osoby prowadzącej zajęcia podczas dyżurów dydaktycznych |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład, konwersatorium, dyskusja, praca w małych grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 45 godzin Przygotowanie do zajęć, czytanie literatury 15 godzin Opracowywanie zadań cząstkowych 10 godzin Przygotowanie do egzaminu pisemnego 10 godzin SUMA GODZIN 80 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 pkt Sumaryczne wskaźniki ilościowe a) Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich 45 godz.=1,5 ECTS b) Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym, takich jak zajęcia laboratoryjne i projektowe 35 godz.=1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom podejścia biograficznego zarówno w przestrzeni badawczej jak i interpretacyjnej. Głównym obszarem analiz, dociekań i dyskusji podczas zajęć jest znaczenie przełomowych wydarzeń w biegu życia człowieka. Szczegółowemu omówieniu podlegają wybrane krytyczne wydarzenia życiowe jak: rozwód, śmierć bliskich, choroba, urodzenie pierwszego dziecka. |
Pełny opis: |
Podstawy myślenia biograficznego w naukach społecznych Rodzaje zdarzeń życiowych i zmian w biografiach Modele zmagania się z krytycznymi zdarzeniami życiowymi Styl, strategia i proces radzenia sobie z KWŻ (coping) Zasady diagnozowania wydarzeń krytycznych: metoda biograficzna i jej techniki: rodzaje wywiadów biograficznych w praktyce psychologiczno-pedagogicznej Przykłady indywidualnych przypadków (biogramy, teksty kultury) doświadczających krytycznych wydarzeń życiowych Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Urodzenie pierwszego dziecka jako krytyczne wydarzenie życiowe Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Rozwód jako krytyczne wydarzenie życiowe dla małżonków i dzieci Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Śmierć bliskiej osoby (rodzaj i okoliczności) jako wydarzenie krytyczne dla osób osieroconych Historyczne i kulturowe podstawy przeżywania śmierci i żałoby - współczesne dylematy Zasady niesienia pomocy osobom zmagającym się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi |
Literatura: | |
Efekty uczenia się: |
Po zakończonych zajęciach student potrafi: Wyjaśniać istotę biograficznych koncepcji rozwoju człowieka Rozróżniać i objaśniać istotę normatywnych i nienormatywnych zdarzeń i zmian życiowych Rozumieć i objaśniać dynamikę procesu zmagania się z krytycznymi zdarzeniami życiowymi Dostrzegać i interpretować symptomy i skutki przeżywania krytycznych wydarzeń w życiu Analizować wybrane zdarzenia życiowe przy pomocy modeli zmagania się z krytycznymi zdarzeniami życiowymi Rozróżniać i objaśniać style, strategie i proces copingu Sporządzać wybrane narzędzia diagnostyczne (kwestionariusz wywiadu biograficznego) Interpretować sposoby i skutki zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi w analizie indywidualnego przypadku Dostrzegać konieczność doboru prawidłowych działań pomocowych diagnozowanemu zgodnie z zasadami etycznymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie konwersatorium na podstawie autorskiej analizy tematycznego wywiadu biograficznego Kryteria oceny: Ocenie podlega zarówno sposób przeprowadzenia wywiadu (na podstawie transkrypcji) jak i analiza i interpretacja dostarczonego materiału badawczego. Praca powinna być opatrzona spisem wykorzystanej literatury. Punktacja: Transkrypcja: 1-3 pkt Analiza: 1-6 pkt (kryteria krytyczności, zastosowanie modelu, uwzględnienie specyfiki zdarzenia po 2 pkt.) Interpretacja: 1-2 pkt Bibliografia: 1-2 pkt Oceny: 11-13 pkt bardzo dobry (5,0) 10 pkt dobry plus (4,5) 9-8 pkt dobry (4,0) 7 pkt dostateczny plus (3,5) 6 pkt dostateczny (3,0) Egzamin pisemny testowy. Kryteria oceny: 51% poprawnych odpowiedzi |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.