Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biografia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-BIOG-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biografia ogólna
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Przekazanie wiedzy na temat biograficznych koncepcji rozwoju człowieka

Przekazanie wiedzy na temat normatywnych i nienormatywnych zdarzeń i zmian życiowych

Przekazanie wiedzy na temat teoretycznych modeli zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi

Przekazanie wiedzy na temat psychologicznych następstw krytycznych wydarzeń życiowych w biegu życia człowieka

Przekazanie wiedzy na temat stylów i strategii radzenia sobie ze zmianami życiowymi (coping)

Przekazanie wiedzy na temat możliwości zastosowania metody biograficznej w badaniach pedagogicznych

Wyrobienie umiejętności diagnozowania krytycznych wydarzeń życiowych

Wypracowanie umiejętności rozpoznawania symptomów przeżywania sytuacji trudnych i kryzysowych (przykłady najczęściej doświadczanych sytuacji)

Wypracowanie umiejętności przeprowadzenia i zanalizowania tematycznego wywiadu biograficznego

Rozwinięcie umiejętności zastosowania w praktyce podstawowych technik klinicznych- rozmowa, wywiad, obserwacja w pracy z osobami doświadczającymi kryzysów psychologicznych

Uwrażliwienie na konieczność pomocy drugiemu człowiekowi


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

istnieje możliwość przeprowadzenia części zajęć w formie e-learningu

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu psychologii rozwoju człowieka

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

U osoby prowadzącej zajęcia podczas dyżurów dydaktycznych

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład, konwersatorium, dyskusja, praca w małych grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 45 godzin

Przygotowanie do zajęć, czytanie literatury 15 godzin

Opracowywanie zadań cząstkowych 10 godzin

Przygotowanie do egzaminu pisemnego 10 godzin

SUMA GODZIN 80

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 pkt

Sumaryczne wskaźniki ilościowe

a) Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich

45 godz.=1,5 ECTS

b) Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym, takich jak zajęcia laboratoryjne i projektowe

35 godz.=1,5 ECTS


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom podejścia biograficznego zarówno w przestrzeni badawczej jak i interpretacyjnej. Głównym obszarem analiz, dociekań i dyskusji podczas zajęć jest znaczenie przełomowych wydarzeń w biegu życia człowieka. Szczegółowemu omówieniu podlegają wybrane krytyczne wydarzenia życiowe jak: rozwód, śmierć bliskich, choroba, urodzenie pierwszego dziecka.

Pełny opis:

Podstawy myślenia biograficznego w naukach społecznych

Rodzaje zdarzeń życiowych i zmian w biografiach

Modele zmagania się z krytycznymi zdarzeniami życiowymi

Styl, strategia i proces radzenia sobie z KWŻ (coping)

Zasady diagnozowania wydarzeń krytycznych: metoda biograficzna i jej techniki: rodzaje wywiadów biograficznych w praktyce psychologiczno-pedagogicznej

Przykłady indywidualnych przypadków (biogramy, teksty kultury) doświadczających krytycznych wydarzeń życiowych

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Urodzenie pierwszego dziecka jako krytyczne wydarzenie życiowe

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Rozwód jako krytyczne wydarzenie życiowe dla małżonków i dzieci

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Śmierć bliskiej osoby (rodzaj i okoliczności) jako wydarzenie krytyczne dla osób osieroconych

Historyczne i kulturowe podstawy przeżywania śmierci i żałoby - współczesne dylematy

Zasady niesienia pomocy osobom zmagającym się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi

Literatura:
Efekty uczenia się:

Po zakończonych zajęciach student potrafi:

Wyjaśniać istotę biograficznych koncepcji rozwoju człowieka

Rozróżniać i objaśniać istotę normatywnych i nienormatywnych zdarzeń i zmian życiowych

Rozumieć i objaśniać dynamikę procesu zmagania się z krytycznymi zdarzeniami życiowymi

Dostrzegać i interpretować symptomy i skutki przeżywania krytycznych wydarzeń w życiu

Analizować wybrane zdarzenia życiowe przy pomocy modeli zmagania się z krytycznymi zdarzeniami życiowymi

Rozróżniać i objaśniać style, strategie i proces copingu

Sporządzać wybrane narzędzia diagnostyczne (kwestionariusz wywiadu biograficznego)

Interpretować sposoby i skutki zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi w analizie indywidualnego przypadku

Dostrzegać konieczność doboru prawidłowych działań pomocowych diagnozowanemu zgodnie z zasadami etycznymi

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie konwersatorium na podstawie autorskiej analizy tematycznego wywiadu biograficznego

Kryteria oceny:

Ocenie podlega zarówno sposób przeprowadzenia wywiadu (na podstawie transkrypcji) jak i analiza i interpretacja dostarczonego materiału badawczego. Praca powinna być opatrzona spisem wykorzystanej literatury.

Punktacja:

Transkrypcja: 1-3 pkt

Analiza: 1-6 pkt (kryteria krytyczności, zastosowanie modelu, uwzględnienie specyfiki zdarzenia po 2 pkt.)

Interpretacja: 1-2 pkt

Bibliografia: 1-2 pkt

Oceny: 11-13 pkt bardzo dobry (5,0)

10 pkt dobry plus (4,5)

9-8 pkt dobry (4,0)

7 pkt dostateczny plus (3,5)

6 pkt dostateczny (3,0)

Egzamin pisemny testowy.

Kryteria oceny: 51% poprawnych odpowiedzi

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)