(in Polish) Realioznawstwo
General data
Course ID: | 09-REAL-IE-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Realioznawstwo |
Organizational unit: | Institute of Ethnolinguistics |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty dla programu S1-ELIb |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
5.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Etnolingwistyka |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Uczestnicy kursu uzyskują uporządkowaną, szeroką wiedzę o dwóch krajach bałtyckich – Litwie i Łotwie. Zapoznają się z geografią obu krajów, specyfiką i różnorodnością składających się nań regionów, ustrojem politycznym obu republik, ich składem narodowościowym, sytuacją międzynarodową i gospodarczą, religijną, bogatą i wyróżniającą się na tle innych krajów europejskich kulturą. Studenci w stopniu znacznym uzupełniają także swoją wiedzę na temat kontaktów polsko-litewskich, polsko-łotewskich i litewsko-łotewskich na przestrzeni dziejów oraz poznają relacje łączące obecnie Litwę, Łotwę i Polskę. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Podstawowe wiadomości o Litwie i Łotwie, wynikające ze zdania egzaminu maturalnego. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) - wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień; - wykład konwersatoryjny; - dyskusja; - uczenie problemowe (Problem-based learning); - demonstracje dźwiękowe i/lub video; - metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”); - praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Forma aktywności (liczba godzin na zrealizowanie aktywności) - przygotowanie do zajęć: 30; - czytanie wskazanej literatury: 30; - przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.: 30; - przygotowanie do egzaminu / zaliczenia: 30 SUMA GODZIN: 150 |
Full description: |
(in Polish) Zakresy tematyczne: 1. Położenie geograficzne Litwy i Łotwy. Studiowanie map. 2. Hymny, symbolika flag i godeł państw bałtyckich. Herby stolic. 3. Wielokulturowość. 4. Święta narodowe i dni pamięci. 5. Ustrój polityczny. 6. Sytuacja wyznaniowa. 7. Specyfika regionów Litwy i Łotwy. 8. Miejsca szczególne na mapach Litwy i Łotwy. 9. Instytucje kultury. 10. Szkolnictwo w krajach bałtyckich; instytucje naukowe. 11. Muzealnictwo. |
Bibliography: |
(in Polish) I. Wybrana literatura przedmiotu w języku polskim: Aleksandravičius Egidijus, Kulakauskas Antanas, Pod władzą carów. Litwa XIX wieku, Kraków: Universitas 2003. Błaszczyk Grzegorz, Dzieje stosunków polsko-litewskich od czasów najdawniejszych do współczesności, T. I: Trudne początki, Poznań: UAM 1998. Błaszczyk Grzegorz, Dzieje stosunków polsko-litewskich od czasów najdawniejszych do współczesności, T. II: Od Krewa do Lublina, Poznań: UAM 2007 Brokken Jan, Bałtyckie dusze, Warszawa: Noir sur Blanc 2017. Bumblauskas Alfredas, Wielkie księstwo litewskie. Wspólna historia, podzielona pamięć, Warszawa: Bellona 2013. Eidintas A., Bumblauskas A., Kulakauskas A., Tamošaitis M., Historia Litwy, Vilnius: Eugrimas 2013. Froese Wolfgang, Historia państw i narodów Morza Bałtyckiego, Warszawa: PWN 2007. Jagusiak Bogusław, Systemy polityczne krajów nadbałtyckich, Warszawa: Difin 2013. Kasekamp Andres, Historia Państw Bałtyckich, Warszawa: PISM 2013. Kuczyńska-Zonik Aleksandra, Szwed Katarzyna, Prawa mniejszości narodowych na Litwie, Warszawa: IWS 2020. Kuzborska Elżbieta, Prawa językowe mniejszości narodowych na Litwie – sytuacja faktyczna mniejszości polskiej (w kontekście międzynarodowych standardów ochrony praw mniejszości narodowych), w: „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2014, nr 3 (19). Kuzborska Elżbieta, Reforma oświaty mniejszości narodowych na Litwie w 2011 r. w świetle międzynarodowych standardów ochrony, w: „Rocznik Stowarzyszenia Naukowców Polaków Litwy” 2014, t. 13–14. Kuzborska-Pacha Elżbieta, Ochrona prawna mniejszości narodowych w państwach bałtyckich, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe 2019. Łossowski Piotr, Litwa, Warszawa 2001. Łossowski Piotr, Łotwa nasz sąsiad. Stosunki polsko-łotewskie w latach 1918-1939, Warszawa: Mozaika 1990. Maryański Andrzej, Litwa, Łotwa, Estonia, Warszawa: PWN 1993. Michaliszyn Monika, Początek trzeciego przebudzenia narodowego Łotwy – Trzeciej Atmody. Odzyskanie niepodległości, w: „Społeczeństwo i Polityka” 2016, z. 3, s. 173-190. Piasecka Beata, Litwa. Zarys wiedzy o kraju, Vilnius 2007. Sozański Jarosław, Prawa mniejszości narodowych w niepodległej Litwie, Łotwy i Estonii, Warszawa 2004. Topolska Maria B., Społeczeństwo i kultura w Wielkim Księstwie Litewskim od XV do XVIII wieku, Poznań – Zielona Góra: Bogucki 2002. Zajas Krzysztof, Nieobecna kultura. Przypadek Inflant Polskich, Kraków: Universitas 2008. Zieliński Jacek, Seimas. Parlament Litwy, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe 2003. Zieliński Jacek, Systemy konstytucyjne Łotwy, Estonii i Litwy, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe 2000. II. Materiały dostępne w Bibliotece Filologicznej Novum. III. Materiały przygotowane przez prowadzącego zajęcia (w tym mapy historyczne i geograficzne, plany regionów i większych miast). |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: - potrafi wskazać na mapie i scharakteryzować litewskie i łotewskie krainy geograficzne, regiony historyczne, główne jednostki administracyjne; - posiada podstawową wiedzę o warunkach przyrodniczych Litwy i Łotwy; - potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy społeczeństw litewskiego i łotewskiego (struktura demograficzna, podziały etniczne, językowe, wyznaniowe); - potrafi wskazać i scharakteryzować najważniejsze działy gospodarki litewskiej i łotewskiej; - potrafi scharakteryzować pozycję i rolę Litwy i Łotwy w polityce regionu i Unii Europejskiej; - posiada podstawową wiedzę o ważnych dziedzinach litewskiego i łotewskiego życia społecznego (instytucje kulturalne i oświatowe). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - obecność na zajęciach; - przygotowanie do zajęć; - aktywny udział w zajęciach; - przygotowanie prezentacji i/lub pracy pisemnej; - pozytywna ocena z egzaminu. |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Prusinowska | |
Group instructors: | Tatjana Navicka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 30 |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Tatjana Navicka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.