Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Realioznawstwo

General data

Course ID: 09-REAL-IE-11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Realioznawstwo
Organizational unit: Institute of Ethnolinguistics
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty dla programu S1-ELIb
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 5.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Etnolingwistyka

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Uczestnicy kursu uzyskują uporządkowaną, szeroką wiedzę o dwóch krajach bałtyckich – Litwie i Łotwie. Zapoznają się z geografią obu krajów, specyfiką i różnorodnością składających się nań regionów, ustrojem politycznym obu republik, ich składem narodowościowym, sytuacją międzynarodową i gospodarczą, religijną, bogatą i wyróżniającą się na tle innych krajów europejskich kulturą. Studenci w stopniu znacznym uzupełniają także swoją wiedzę na temat kontaktów polsko-litewskich, polsko-łotewskich i litewsko-łotewskich na przestrzeni dziejów oraz poznają relacje łączące obecnie Litwę, Łotwę i Polskę.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Podstawowe wiadomości o Litwie i Łotwie, wynikające ze zdania egzaminu maturalnego.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) - wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień;

- wykład konwersatoryjny;

- dyskusja;

- uczenie problemowe (Problem-based learning);

- demonstracje dźwiękowe i/lub video;

- metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”);

- praca w grupach



Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Forma aktywności (liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

- przygotowanie do zajęć: 30;

- czytanie wskazanej literatury: 30;

- przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.: 30;

- przygotowanie do egzaminu / zaliczenia: 30

SUMA GODZIN: 150


Full description: (in Polish)

Zakresy tematyczne:

1. Położenie geograficzne Litwy i Łotwy. Studiowanie map.

2. Hymny, symbolika flag i godeł państw bałtyckich. Herby stolic.

3. Wielokulturowość.

4. Święta narodowe i dni pamięci.

5. Ustrój polityczny.

6. Sytuacja wyznaniowa.

7. Specyfika regionów Litwy i Łotwy.

8. Miejsca szczególne na mapach Litwy i Łotwy.

9. Instytucje kultury.

10. Szkolnictwo w krajach bałtyckich; instytucje naukowe.

11. Muzealnictwo.

Bibliography: (in Polish)

I. Wybrana literatura przedmiotu w języku polskim:

Aleksandravičius Egidijus, Kulakauskas Antanas, Pod władzą carów. Litwa XIX wieku, Kraków: Universitas 2003.

Błaszczyk Grzegorz, Dzieje stosunków polsko-litewskich od czasów najdawniejszych do współczesności, T. I: Trudne początki, Poznań: UAM 1998.

Błaszczyk Grzegorz, Dzieje stosunków polsko-litewskich od czasów najdawniejszych do współczesności, T. II: Od Krewa do Lublina, Poznań: UAM 2007

Brokken Jan, Bałtyckie dusze, Warszawa: Noir sur Blanc 2017.

Bumblauskas Alfredas, Wielkie księstwo litewskie. Wspólna historia, podzielona pamięć, Warszawa: Bellona 2013.

Eidintas A., Bumblauskas A., Kulakauskas A., Tamošaitis M., Historia Litwy, Vilnius: Eugrimas 2013.

Froese Wolfgang, Historia państw i narodów Morza Bałtyckiego, Warszawa: PWN 2007.

Jagusiak Bogusław, Systemy polityczne krajów nadbałtyckich, Warszawa: Difin 2013.

Kasekamp Andres, Historia Państw Bałtyckich, Warszawa: PISM 2013.

Kuczyńska-Zonik Aleksandra, Szwed Katarzyna, Prawa mniejszości narodowych na Litwie, Warszawa: IWS 2020.

Kuzborska Elżbieta, Prawa językowe mniejszości narodowych na Litwie – sytuacja faktyczna mniejszości polskiej (w kontekście międzynarodowych standardów ochrony praw mniejszości narodowych), w: „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2014, nr 3 (19).

Kuzborska Elżbieta, Reforma oświaty mniejszości narodowych na Litwie w 2011 r. w świetle międzynarodowych standardów ochrony, w: „Rocznik Stowarzyszenia Naukowców Polaków Litwy” 2014, t. 13–14.

Kuzborska-Pacha Elżbieta, Ochrona prawna mniejszości narodowych w państwach bałtyckich, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe 2019.

Łossowski Piotr, Litwa, Warszawa 2001.

Łossowski Piotr, Łotwa nasz sąsiad. Stosunki polsko-łotewskie w latach 1918-1939, Warszawa: Mozaika 1990.

Maryański Andrzej, Litwa, Łotwa, Estonia, Warszawa: PWN 1993.

Michaliszyn Monika, Początek trzeciego przebudzenia narodowego Łotwy – Trzeciej Atmody. Odzyskanie niepodległości, w: „Społeczeństwo i Polityka” 2016, z. 3, s. 173-190.

Piasecka Beata, Litwa. Zarys wiedzy o kraju, Vilnius 2007.

Sozański Jarosław, Prawa mniejszości narodowych w niepodległej Litwie, Łotwy i Estonii, Warszawa 2004.

Topolska Maria B., Społeczeństwo i kultura w Wielkim Księstwie Litewskim od XV do XVIII wieku, Poznań – Zielona Góra: Bogucki 2002.

Zajas Krzysztof, Nieobecna kultura. Przypadek Inflant Polskich, Kraków: Universitas 2008.

Zieliński Jacek, Seimas. Parlament Litwy, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe 2003.

Zieliński Jacek, Systemy konstytucyjne Łotwy, Estonii i Litwy, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe 2000.

II. Materiały dostępne w Bibliotece Filologicznej Novum.

III. Materiały przygotowane przez prowadzącego zajęcia (w tym mapy historyczne i geograficzne, plany regionów i większych miast).

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

- potrafi wskazać na mapie i scharakteryzować litewskie i łotewskie krainy geograficzne, regiony historyczne, główne jednostki administracyjne;

- posiada podstawową wiedzę o warunkach przyrodniczych Litwy i Łotwy;

- potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy społeczeństw litewskiego i łotewskiego (struktura demograficzna, podziały etniczne, językowe, wyznaniowe);

- potrafi wskazać i scharakteryzować najważniejsze działy gospodarki litewskiej i łotewskiej;

- potrafi scharakteryzować pozycję i rolę Litwy i Łotwy w polityce regionu i Unii Europejskiej;

- posiada podstawową wiedzę o ważnych dziedzinach litewskiego i łotewskiego życia społecznego (instytucje kulturalne i oświatowe).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- obecność na zajęciach;

- przygotowanie do zajęć;

- aktywny udział w zajęciach;

- przygotowanie prezentacji i/lub pracy pisemnej;

- pozytywna ocena z egzaminu.

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Justyna Prusinowska
Group instructors: Tatjana Navicka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Module type:

compulsory

Number of hours:

30

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Tatjana Navicka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)