Podstawy tworzenia i redagowania tekstów specjalistycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PTIRTS-JK-11 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy tworzenia i redagowania tekstów specjalistycznych | ||
Jednostka: | Instytut Językoznawstwa | ||
Grupy: |
Filologia, specjalność językoznawstwo komputerowe, studia stacjonarne, I stopnia, semestr 3 Filologia, specjalność językoznawstwo komputerowe, studia stacjonarne, I stopnia, semestr 5 |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | język polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Kierunek studiów: | Językoznawstwo komputerowe |
||
Poziom przedmiotu: | I stopień |
||
Cele kształcenia: | Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i zdobycie umiejętności związanych z zainteresowaniami studenta w obrębie programu studiów. Może on w ten sposób uzupełnić wiedzę o elementy związane m.in. z planowanym tematem pracy licencjackiej lub planowaną pracą zawodową. W przypadku przedmiotu Podstawy tworzenia i redagowania tekstów specjalistycznych najważniejszym celem jest nabycie umiejętności swobodnego formatowania różnego rodzaju tekstów, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów naukowych. |
||
Skrócony opis: |
Uczestnicy zapoznają się z podstawami stylu oraz budową tekstów naukowych i technicznych, opanują podstawowe zasady redakcji tekstu, ze szczególnym uwzględnieniem elementów automatyzacji (tworzenie spisów treści, indeksów, i in.). W ramach tego przedmiotu zostaną także przedstawione sposoby prezentacji wyników badań naukowych i tez teorii. Wprowadzone zostaną najistotniejesze zagadnienia związane z przepisami regulującymi prawa autorskie do publikowanych materiałów. Studenci poznają możliwości grupowego pisania tekstu w aplikacjach sieciowych oraz publikowania prac w serwisach internetowych. |
||
Pełny opis: |
Uczestnicy zapoznają się z podstawami stylu oraz budową tekstów naukowych i technicznych. Zostaną uwrażliwieni na kwestię precyzji i jednoznaczności sformułowań oraz problem lokalnej i globalnej spójności tekstu. Student pozna różne rodzaje tekstów naukowych (abstrakt, artykuł opisujący badania eksperymentalne wg schematu IMRAD, raport z badań, tekst podręcznikowy, artykuł popularnonaukowy, dokumentacja techniczna), zapozna się ze strukturą podawania w nich treści i jej znaczeniem dla realizacji założonego celu oraz specyfiką języka naukowego (w tym korzyści i zagrożeń jego użycia). Uczestnicy opanują podstawowe zasady redakcji tekstu, ze szczególnym uwzględnieniem elementów automatyzacji (tworzenie spisów treści, indeksów, i in.). W ramach tego przedmiotu zostaną także przedstawione sposoby prezentacji wyników badań naukowych i tez teorii, czyli odwołania do tekstu, przytoczenia, parafrazy i cytowania. Wyjaśnione zostanie pojęcie „plagiatu”, studenci zostaną uwrażliwieni na kwestie prawne związane z przepisami regulującymi wykorzystywanie cudzych tekstów i ilustracji we własnych publikacjach i prezentacjach. Studenci poznają możliwości grupowego pisania tekstu w aplikacjach sieciowych typu Google Docs czy ZOHO oraz publikowania prac i prezentacji w serwisach internetowych (np. SlideShare, Academia.edu, Research Gate). |
||
Efekty uczenia się: |
Po zajęciach student: - będzie potrafił stworzyć spójny redakcyjnie i poprawnie sformatowany tekst, - będzie potrafił krytycznie ocenić stronę redakcyjną danego tekstu naukowego, - będzie umiał napisać streszczenie badań, - będzie rozumiał znaczenie odpowiedniej organizacji treści i struktury dla czytelności i zrozumiałości tekstu, - będzie rozumiał zasady wykorzystywania wyników badań i opracowań badawczych zgodnie z przepisami prawa autorskiego, - będzie potrafił posłużyć się precyzyjnym językiem naukowym w tworzeniu zwięzłych opisów badań, - będzie rozumiał różnicę między analizą a interpretacją i świadomie stosował to rozróżnienie w swoim tekście. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną. Wykonanie ćwiczeń wskazanych przez Prowadzącego (dotyczących stworzenia dokumentów - np.artykułu naukowego, plakatu konferencyjnego, prezentacji, elementów dokumentacji technicznej - wg zadanych kryteriów) w wyznaczonym terminie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Klessa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Klessa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Grablunas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.