Literatura duńska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-LDU-14 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura duńska |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSd |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język duński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | zapoznanie studentów z głównymi trendami literackimi w Danii w latach 1975-2010 z naciskiem na istnienie literatury w specyficznym kontekście społecznym Rozwinięcie zdolności czytania w języku duńskim, rozumienia i podstawowej analizy krótkich form prozatorskich z literatury duńskiej z ostatnich 40 lat rozwinięcie zdolności dyskutowania w języku duńskim na tematy poruszane w omawianych utworach literackich rozwinięcie umiejętności systematycznej pracy oraz poddawania własnej pracy krytycznej ocenie rozwinięcie umiejętności pisania w języku duńskim krótkich prac o charakterze referującym zapoznanie studentów z podstawową literaturą przedmiotu oraz źródłami elektronicznymi |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
Przedstawienie najistotniejszych trendów literackich w Danii w latach 70. oraz zaprezentowanie profilu najważniejszych twórców epoki Lektura w języku duńskim utworów lirycznych i prozatorskich najwybitniejszych pisarek duńskich z kręgu tzw. literatury kobiecej oraz dyskusja nad problematyką zawartą w utworach Prezentacja w języku duńskim podstawowych kierunków rozwoju poezji w Danii w latach 80. oraz identyfikacja głównych tropów i figur stylistycznych w przeczytanych utworach poetyckich Prezentacja charakterystyki modernistycznej powieści biograficznej oraz trendu postkolonialnego w literaturze duńskiej lat 90. Przedstawienie na przykładzie wybranych utworów prozatorskich trendu minimalistycznego i tzw. powieści punktowej w literaturze duńskiej Charakterystyka i dyskusja nad fenomenem literatury zaangażowanej lat 90. oraz tzw. dirty realisme wraz ze skrótowym omówieniem uwarunkowań społecznych tejże literatury Prezentacja charakterystycznej dla lat 2000-2010 poezji tzw. montażowej oraz postmodernistycznego trendu literatury tzw. kobiecej (chick-lit) |
Literatura: |
Fibiger, Johannes; Lutken, Gerd. Litteraturens veje, Systime 2001 Fischer Hansen, Ib (red.). Litteraturhåndbogen, Gyldendal 1987 Mai, Anne-Marie. Hvor litteraturen finder sted. Bind 1-2, Gyldendal 2010 Mogensen, John: Ryg Olsen, Knud; Ravn, Ole. Ny dansk litteratur 1970-2004. Systime 2009. Stidsen, Marianne. Udveje fra 90-erne, Gads Forlag 2001 www.litteratursiden.dk, www.denstoredanske.dk |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Potrafi samodzielnie napisać krótką pracę w języku duńskim o charakterze referującym na podany temat z literatury duńskiej i wykonać w sposób prawidłowy przypisy oraz listę bibliograficzną Umie samodzielnie przygotować prostą prezentację ustną w języku duńskim pod kierunkiem wykładowcy na temat profilu twórczości danego pisarza Zna podstawowe tematy, nazwiska autorów, tytuły prac oraz trendy literatury duńskiej lat 1975-2010 oraz wskazuje podstawowe korelacje między zjawiskami literackimi a sytuacją społeczną w Danii Czyta w języku duńskim nieskomplikowane językowo i krótkie objętościowo teksty literatury pięknej, posługując się w razie potrzeby słownikami w wersji książkowej oraz elektronicznej Dyskutuje z pozostałymi osobami z grupy oraz z wykładowcą na temat omawianych w trakcie kursu utworów oraz trendów literackich Wymienia podstawowe teorie literackie istotne dla literatury duńskiej lat 1975-2010 oraz wskazuje utwory literackie, które można do nich przyporządkować W ograniczonym zakresie posługuje się podstawowym warsztatem pojęciowym w języku duńskim z zakresu literaturoznawstwa |
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja w grupie, ocena prezentacji P: praca zaliczeniowa w formie eseju dotyczącego jednej z treści praca zaliczeniowa w formie testowej Kryteria oceny 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Cymbrykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aldona Zańko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.