Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura duńska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-LDU-14
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura duńska
Jednostka: Katedra Skandynawistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FSd
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język duński
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

zapoznanie studentów z głównymi trendami literackimi w Danii w latach 1975-2010 z naciskiem na istnienie literatury w specyficznym kontekście społecznym

Rozwinięcie zdolności czytania w języku duńskim, rozumienia i podstawowej analizy krótkich form prozatorskich z literatury duńskiej z ostatnich 40 lat

rozwinięcie zdolności dyskutowania w języku duńskim na tematy poruszane w omawianych utworach literackich

rozwinięcie umiejętności systematycznej pracy oraz poddawania własnej pracy krytycznej ocenie

rozwinięcie umiejętności pisania w języku duńskim krótkich prac o charakterze referującym

zapoznanie studentów z podstawową literaturą przedmiotu oraz źródłami elektronicznymi


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Pełny opis:

Przedstawienie najistotniejszych trendów literackich w Danii w latach 70. oraz zaprezentowanie profilu najważniejszych twórców epoki

Lektura w języku duńskim utworów lirycznych i prozatorskich najwybitniejszych pisarek duńskich z kręgu tzw. literatury kobiecej oraz dyskusja nad problematyką zawartą w utworach

Prezentacja w języku duńskim podstawowych kierunków rozwoju poezji w Danii w latach 80. oraz identyfikacja głównych tropów i figur stylistycznych w przeczytanych utworach poetyckich

Prezentacja charakterystyki modernistycznej powieści biograficznej oraz trendu postkolonialnego w literaturze duńskiej lat 90.

Przedstawienie na przykładzie wybranych utworów prozatorskich trendu minimalistycznego i tzw. powieści punktowej w literaturze duńskiej

Charakterystyka i dyskusja nad fenomenem literatury zaangażowanej lat 90. oraz tzw. dirty realisme wraz ze skrótowym omówieniem uwarunkowań społecznych tejże literatury

Prezentacja charakterystycznej dla lat 2000-2010 poezji tzw. montażowej oraz postmodernistycznego trendu literatury tzw. kobiecej (chick-lit)

Literatura:

Fibiger, Johannes; Lutken, Gerd. Litteraturens veje, Systime 2001

Fischer Hansen, Ib (red.). Litteraturhåndbogen, Gyldendal 1987

Mai, Anne-Marie. Hvor litteraturen finder sted. Bind 1-2, Gyldendal 2010

Mogensen, John: Ryg Olsen, Knud; Ravn, Ole. Ny dansk litteratur 1970-2004. Systime 2009.

Stidsen, Marianne. Udveje fra 90-erne, Gads Forlag 2001

www.litteratursiden.dk, www.denstoredanske.dk

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Potrafi samodzielnie napisać krótką pracę w języku duńskim o charakterze referującym na podany temat z literatury duńskiej i wykonać w sposób prawidłowy przypisy oraz listę bibliograficzną

Umie samodzielnie przygotować prostą prezentację ustną w języku duńskim pod kierunkiem wykładowcy na temat profilu twórczości danego pisarza

Zna podstawowe tematy, nazwiska autorów, tytuły prac oraz trendy literatury duńskiej lat 1975-2010 oraz wskazuje podstawowe korelacje między zjawiskami literackimi a sytuacją społeczną w Danii

Czyta w języku duńskim nieskomplikowane językowo i krótkie objętościowo teksty literatury pięknej, posługując się w razie potrzeby słownikami w wersji książkowej oraz elektronicznej

Dyskutuje z pozostałymi osobami z grupy oraz z wykładowcą na temat omawianych w trakcie kursu utworów oraz trendów literackich

Wymienia podstawowe teorie literackie istotne dla literatury duńskiej lat 1975-2010 oraz wskazuje utwory literackie, które można do nich przyporządkować

W ograniczonym zakresie posługuje się podstawowym warsztatem pojęciowym w języku duńskim z zakresu literaturoznawstwa

Metody i kryteria oceniania:

dyskusja w grupie, ocena prezentacji

P: praca zaliczeniowa w formie eseju dotyczącego jednej z treści

praca zaliczeniowa w formie testowej

Kryteria oceny

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Cymbrykiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aldona Zańko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)