PHONETICS AND PHONOLOGY OF THE GERMAN LANGUAGE AS COMPARED TO THE POLISH LANGUAGE
General data
Course ID: | 09-FONNP-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | PHONETICS AND PHONOLOGY OF THE GERMAN LANGUAGE AS COMPARED TO THE POLISH LANGUAGE |
Name in Polish: | Fonetyka i fonologia j. niemieckiego w porównaniu z j. polskim |
Organizational unit: | Faculty of Modern Languages and Literatures |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty dla programu S1-FGRgm |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | German |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) filologia, filologia germańska, komunikacja międzykulturowa |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Przedstawienie przedmiotu badań fonetyki oraz jej miejsca w systemie języka; wprowadzenie podstawowych pojęć; omówienie narządów mowy, ich budowy oraz funkcji; system wokaliczny oraz konzonantyczny w ujęciu kontrastywnym polsko-niemieckim; transkrypcja IPA; sylaba, przekazanie wiedzy z zakresu różnic wynikających z płaszczyzny suprasegmentalnej: koartykulacja, asymilacja, akcent wyrazowy, akcentowanie kompositów, wyrazów obcego pochodzenia, akcent zdaniowy; transkrypcja fonetyczna w praktyce; zwrócenie uwagi na błędy interferencyjne wynikające z nieprawidłowej artykulacji, mogące prowadzić do nieporozumień w komunikacji między Polakami oraz Niemcami. |
Full description: |
(in Polish) Miejsce fonetyki w systemie języka; podstawowe pojęcia, np. fonem; działy fonetyki: fonetyka artykulacyjna, akustyczna, audytywna; Wprowadzenie do fonetyki artykulacyjnej; budowa i funkcjonowanie aparatu mowy; proces powstawania głosek; wprowadzenie do IPA; Samogłoski vs. spółgłoski; system wokaliczny j. niemieckiego i polskiego; dyftongi; ortograficzna realizacja samogłosek; System konzonantyczny j. niemieckiego oraz polskiego; kryteria podziału i opis spółgłosek; różnice w artykulacji polskich i niemieckich spółgłosek; transkrypcja; afrykaty; Sylaba; Płaszczyzna suprasegmentalna w ujęciu kontrastywnym polsko-niemieckim; akcent wyrazów prostych, kompositów, wyrazów obcego pochodzenia; akcent zdaniowy; intonacja w j. niemieckim oraz polskim ; Trankrypcja fonetyczna wyrazów, zdań i dłuższych tekstów z uwzględnieniem płaszczyzny suprasegmentalnej; analiza błędów; powtórzenie do egzaminu. |
Bibliography: |
(in Polish) 1) Czochralski, Jan (1998): Gramatyka niemiecka dla Polaków, Warszawa; 2) Darski, Józef (2010): Deutsche Grammatik. Ein völlig neuer Ansatz. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag; 3) Krech, Eva-Maria u.a. (2009): Deutsches Aussprachewörterbuch. Berlin/New York.; 4) Mangold, Max (ed.) (2005): Duden. Das Aussprachewörterbuch, Mannheim u.a.; 5) Mikołajczyk, Beata (2005): Deutsche Grammatik. Eine Einführung. Teil 1. Grundbegriffe: Phonetik und Phonologie. Poznań: Oficyna Wydawnicza WSJO; 6) Morciniec, Norbert/Prędota, Stanisław (2005): Podręcznik wymowy niemieckiej. Warszawa: PWN; 7) Rausch, Rudolf/Rausch, Ilka (1998): Deutsche Phonetik für Ausländer. Ein Lehr- und Übungsbuch. Leipzig: Langenscheidt. Ponadto dodatkowe ćwiczenia przygotowane przez wykładowcę i każdorazowo udostępniane studentom. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: Ma podstawową wiedzę o miejscu fonetyki i fonologii w systemie języka; Zna treść, formę i funkcję podstawowej terminologii z zakresu językoznawstwa ogólnego; Ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat zjawisk fonetycznych w j. niemieckim i polskim; Ma świadomość kompleksowej natury języka; Umie samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników fonetycznych, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł niemiecko- i polskojęzycznych; Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z różnych źródeł; Umie właściwie korzystać ze zdobytej wiedzy przedmiotowej w celu analizy materiału językowego z zakresu zagadnień fonetyki j. polskiego oraz niemieckiego oraz w celu uzasadniania swoich wyborów; Właściwie analizuje i rozpoznaje konkretne zjawiska fonetyczne w języku niemieckim oraz w j. polskim (w zawężonym zakresie); Ma umiejętności językowe w zakresie językoznawstwa ogólnego oraz potrafi wypowiadać się o tej dziedzinie w języku niemieckim; Potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych zadań i prowadzeniu dyskusji; Jest bardziej świadomy różnorodności kulturowej, w tym też językowej i wykazuje się otwartością i tolerancją wobec innych kultur. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Uczestnictwo w zajęciach, zaliczenia pisemne i egzamin. |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Andrzej Marniok | |
Group instructors: | Andrzej Marniok | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Exam |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Jarosław Aptacy | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Jarosław Aptacy, Jiye Duan | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.