Philosophy of Language
General data
Course ID: | 09-FILJEZ-JK-22 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Philosophy of Language |
Name in Polish: | Filozofia języka |
Organizational unit: | Institute of Linguistics |
Course groups: |
(in Polish) Filologia, specjalność językoznawstwo komputerowe, studia stacjonarne, I stopnia, semestr 2 (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Major: | Computer Linguistics |
Module learning aims: | The subject of the course is the acquisition of the humanist competence by the listeners, i.e. the knowledge and interpretation capability as regards the main philosophic trends and changes of the representation of the world in the European cultural environment. The student is acknowledged with the subject literature, main philosophic trends, traditional and modern philosophy, including the philosophy of language. |
Short description: |
The subject of the course are the main philosophic trends, with a special focus on the philosophy of language. |
Full description: |
(in Polish) Treści kształcenia: Periodyzacja i podstawowe działy filozofii. Początki filozofii europejskiej. Program racjonalnego poznawania świata. Początki pragmalingwistyki. Język jako narzędzie sugestii, perswazji, przekonywania. Wstęp do epistemologii. Definicje prawdy. Język jako nośnik prawdy. Język przedmiotem dociekań starożytnych szkół filozoficznych Eleaci, Sokrates, Platon, Arystoteles: poszukiwanie znaczenia pojęć, idee, kategorie, zagadnienie bytu. Argumenty dialektyczne Eubulidesa. Kanonika Epikura i trzy kryteria prawdziwości: wrażenia zmysłowe, pojęcia, czucia; język dźwiękową ekspresją postrzeżeń i doznań. Semantyka moralności. Analiza ocen i norm. Język jako nośnik wartości. Omówienie głównych nurtów filozofii europejskiego średniowiecza. Filozofia nauki (program nowej metody naukowej F.Bacona). Filozofia europejska XVI/XVII wieku. R. Descartes i kartezjanizm. Filozofia mowy, myślenia, języka. Filozofia czasów Oświecenia: empiryzm brytyjski; Kant(yzm) a filozofia języka. Filozofia języka XVIII/XIX wieku. W. von Humboldt – aprioryczna filozofia języka. Główne nurty filozofii XIX i XX wieku. Językowy symbolizm. Językowy relatywizm. Językowy uniwersalizm. Językowy determinizm. Filozofia lingwistyczna XX wieku. Brytyjska szkoła analityczna. Szkoła lwowsko-warszawska. L. Wittgenstein: Traktat logiczno-filozoficzny a Dociekania filozoficzne - nowa koncepcja znaczenia, "gra językowa". Teoria czynności językowych. Zagadnienie odpowiedzialności. |
Bibliography: |
Obligatory: Platon, Obrona Sokratesa; Eutyfron, (fragment: XI C – XIII B 7); Państwo (ks. VII fragmenty: I-VI); Kratylos Arystoteles, Metafizyka (ks. IV § 1-2) R. Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii L. Wittgenstein, Dociekania filozoficzne, cz. 1, § 1-43 K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu J. Legowicz, Historia filozofii średniowiecznej M. Hempoliński, Brytyjska filozofia analityczna M. Ossowska, Podstawy nauki o moralności; J. Austin Mówienie i poznawanie s. 311-334, 550-665 Additonal: Epikur, List do Herodota (Diogenes Laertios) R. Descartes, Rozprawa o metodzie, J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata cz. I-II J. Bartmiński, Stereotypy mieszkają w języku J. Puzynina, Język wartości, r. VI J. Filek, Filozofia odpowiedzialności XX w T. Gadacz, Historia filozofii XX wieku. Filozofia XX wieku (seria Myśli i Ludzie, wyd. 1990 lub 2002), red. Z. Kuderowicz J. Antas, O kłamstwie i kłamaniu K. Handke, Semantyka milczenia D. Galasiński, Chwalenie się jako perswazyjny akt mowy |
Learning outcomes: |
The Student: Is able to demonstrate the influence of Greek philosophy on the European culture. Knows the basic notions of the philosophy of language. Is able to read and interpret philosophic texts with understanding. Is aware of the most fameous philosophic works. Is capable of analysing selected philosophic problems. Possesses the ability of analytic and critical thinking. Can explain the notions of: a language game, language as a carrier of the truth or means of persvasion. Can make use of teamworking. |
Assessment methods and assessment criteria: |
A writing test (minimum 61% for a positive mark). |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.