Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Philosophy

General data

Course ID: 09-FIL-FNG-22
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Philosophy
Name in Polish: Filozofia
Organizational unit: Institute of Linguistics
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Module learning aims:

Shaping liberal arts students' general intellectual culture.

Listeners acquire professional knowledge and competence in understanding (interpreting) main areas of philosophical investigations and trends; students get familiar with the transformations of philosophical images of the world.

The skills should be developed of understanding and interpreting of philosophical topoi of contemporary symbolic culture. The acquisition of skills both at understanding of the philosophical text and at methodologically correct reasoning within the philosophical discourse.

Students get acquainted both with the tradition and the present of linguistic philosophy, axio-linguistics, including the spectrum of relevant references.

Short description:

The review of the historical continuity of the development of main philosophical issues within the range of Mediterranean culture. An introduction to basic philosophical notions and terminology. The areas of epistemology, axiology, and philosophy of language are taken into special consideration. Some wider intercultural contexts are also referred to. Philosophy is taken as an inspiration for independent, critical, creative thinking as well as an art of interpretation of empirical world. The relationship among philosophy and linguistics. An introduction to axio-linguistics and ethics.

Full description: (in Polish)

Treści kształcenia:

Periodyzacja i podstawowe działy filozofii. Początki filozofii europejskiej. Jońska filozofia przyrody. Program racjonalnego poznawania świata.

Początki pragmalingwistyki. Sofiści – nurt naturalistyczno-indywidualistyczny oraz racjonalistyczno-relatywistyczny.

Wstęp do epistemologii.

Sokrates i intelektualizm etyczny. Wstęp do etyki. Powstanie szkół sokratejskich mniejszych.

Okres wielkich syntez: Platon i Arystoteles.

Hellenistyczne filozofie życia.

Omówienie głównych nurtów filozofii europejskiego średniowiecza, w tym myśli wczesnochrześcijańskiej.

Empiryzm i filozofia nauki. Program nowej metody naukowej F.Bacona. Libertyński sceptycyzm.

Filozofia europejska XVI/XVII wieku.

Krytycyzm kartezjański i filozofia cogito. Filozofia mowy, myślenia, języka.

Filozofia czasów Oświecenia: naturalizm, sensualizm; empiryzm brytyjski. Kantowski "przewrót kopernikański” i jego konsekwencje dla językoznawstwa. Filozofia języka XVIII/XIX wieku.

Główne nurty filozofii XIX i XX wieku.

Filozofia lingwistyczna XX wieku. Brytyjska szkoła analityczna.

Koncepcja" gry językowej" L. Wittgensteina.

Egzystencjalizm. Zagadnienie odpowiedzialności, tolerancji, odmiany nihilizmu.

Bibliography:

Obligatory reading:

Platon, Eutyfron [fragment: XI C - XIII B 7] Państwo [ks. 7, fragmenty: I-VI]

Arystoteles, Metafizyka, ks. IV, § 1-2

Etyka nikomachejska, księgi I-II

Epikur, List do Menoikeusa, [w: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów]

J. Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, s.11-71

Auxiliary general references:

W. Tatarkiewicz, Historia filozofii

F. Copleston, Historia filozofii

V. Bourke, Historia etyki

F. Youlan, Krótka historia filozofii chińskiej

M. Hempoliński, Brytyjska filozofia analityczna (seria Myśli i Ludzie)

A. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej

J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu - opracowanie

Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu - teksty źródłowe

J. Legowicz (red), Historia filozofii średniowiecznej, szczególnie s.194-208

Martens, E., Schnedälbach, H., Filozofia - podstawowe pytania, s.589-646

J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata, cz. I-II

P. Prechtl, Wprowadzenie do filozofii języka

J. Puzynina, Język wartości, szczególnie rozdz. VI

Filozofia XX wieku (seria Myśli i Ludzie, wyd. 1990 lub 2002), red. Z. Kuderowicz

J. Austin, Mówienie i poznawanie, s.311-334, 550-665

J. Filek, Filozofia odpowiedzialności XX w

T. Gadacz, 2009: Historia filozofii XX wieku.

J. Wasiewicz, 2010: Oblicza nicości. Z dziejów nihilizmu europejskiego w XIX wieku

Learning outcomes:

After the course the Student:

Is able to demonstrate the influence of the Greek philosophy on the European culture.

Is able to demonstrate the main philosophic trends beginning from the ancient Greece, Rome, the Middle Ages up to contemporary times.

Knows the basic areas of study in philosophy.

Is able to demonstrate the acquaintance of the basic notions of philosophy and morality (ethics).

Is able to read and interpret philosophic texts with understanding.

Is aware of the most fameous philosophic works.

Is capable of analysing selected philosophic problems by her/himself.

Possesses the ability of analytic and critical thinking.

Is able to enlist the most important social transformationos of the world's representation in the Mediterranean culture area.

Can make use of teamworking.

Assessment methods and assessment criteria:

A writing test (minimum 61% for a positive mark).

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Completion
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Completion
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Completion
lecture - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)