Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gender studies w badaniach społecznych - teoria i praktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-SODU-GBS
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gender studies w badaniach społecznych - teoria i praktyka
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty dla socjologii II stopnia w semestrze 3
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Kierunek studiów:

socjologia

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1. Przekazanie wiedzy na temat metodologii badań nacechowanych wrażliwością na płeć.

2. Zapoznanie z charakterystyką badań genderowych.

3. Prezentacja najnowszych badań oraz koncepcji teoretycznych z zakresu gender studies.

4. Wyrobienie umiejętności przygotowania i realizacji genderowych projektów badawczych.

5. Rozwinięcie umiejętności wykorzystania pojęć i koncepcji teoretycznych jako narzędzia interpretacji wyników badań.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Skrócony opis:

Na zajęciach omawiane są zagadnienia, które nie zmieściły się w podstawowym kursie gender studies, ale równocześnie takie, które są aktualnie obecne w dyskursie publicznym i z którymi spotykamy się na co dzień. Tym samym zajęcia mają pokazać praktyczne codzienne różnicowanie płci i wynikające z tego konsekwencje, pokazując też odmienne podejście do kwestii płci określonych grup społecznych. Omawiane są również klasyczne tekstów feministycznych, które dopiero w ostatnich latach zostały przetłumaczone na język polski, których aktualność w odniesieniu do dzisiejszego polskiego społeczeństwa jest będzie analizowana podczas zajęć.

Pełny opis:

Zagadnienia:

1. Nie/perfekcyjna pani domu

2. „Matki wózkowe”

3. Płeć i przestrzeń

4. Jedzenie i płeć

5. Marketing i płeć

6. Segregacja płci - nierówne traktowanie i dyskryminacja

7. Dyskurs wolnego wyboru (mit urody i seksualność).

8. Dyskurs gwałtu.

9. Reakcja. "Panika moralna" wokół ideologii gender

10. Płeć i mózg. Neuroseksizm

Literatura:

Bradley H. (2008). Płeć. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Callamard A. (2001). Metodologia badań nacechowanych wrażliwością na społeczno – kulturową tożsamość płci. Stowarzyszenie Amnesty International w Polsce.

Connel R. (2013). Socjologia płci. Płeć w ujęciu globalnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Faludi S. (2013). Reakcja. Niewypowiedziana wojna przeciw kobietom. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Frąckowiak-Sochańska M., Królikowska S. (red.) (2010). Kobiety w polskiej transformacji 1989-2009. Podsumowania, interpretacje, prognozy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Friedan B. (2012). Mistyka kobiecości. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Gajewska A. (red.) (2012). Teorie wywrotowe. Antologia przekładów. Poznań Wydawnictwo Poznańskie.

Gender. Przewodnik Krytyki Politycznej (2014). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Graff A. (2013). Matka feministka. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Hryciuk E., Korolczuk E. (red.) (2012) Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Kochanowski J. (2013). Socjologia seksualności. Marginesy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nawrocka Z. i in. (2013). Gwałt. Głos kobiet wobec społecznego tabu. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.

Slany K., Struzik J., Wojnicka K. (red.) (2011). Gender w społeczeństwie polskim, Kraków: Nomos.

Slany K., Kowalska B., Ślusarczyk M. (red.) (2011). Kalejdoskop genderowy, W drodze do poznania płci społeczno-kulturowej w Polsce. Kraków: WUJ.

Walter N. (2012). Żywe lalki. Powrót seksizmu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Wolf N. (2014). Mit piękna. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Efekty uczenia się:

Student:

- objaśnia czym jest metodologia badań nacechowanych wrażliwością na płeć

- charakteryzuje specyfikę badań genderowych

- stosuje kategorię płci na każdym etapie procesu badawczego

- wykorzystuje źródła zastane przedstawiające problematykę (nierówności) płci

- wymienia najnowsze badania z zakresu gender studies

- korzysta z poznanych pojęć i koncepcji dla opisywania, z perspektywy płci, zjawisk i procesów społecznych

projektuje i realizuje genderowy projekt badawczy

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny (wykład) oraz przygotowanie genderowego projektu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)