Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Exploration of Existing Data

General data

Course ID: 08-SODL-EDZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Exploration of Existing Data
Name in Polish: Eksploracja danych zastanych
Organizational unit: Faculty of Social Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty na semestrze 3 socjologii I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) socjologia

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) 1. Przekazanie wiedzy z zakresu wyszukiwania, archiwizowania, analizowania i prezentowania danych zastanych

2. Rozwinięcie zdolności wykorzystywania kategorii teoretycznych do tworzenia praktycznych scenariuszy przetwarzania danych

3. Zapoznanie z aplikacyjnymi zastosowaniami wiedzy społeczno-kulturowej, jako uzupełnieniem kompetencji technicznych przy analizie danych

4. Wyrobienie umiejętności posługiwania się narzędziami sieciowymi i oprogramowaniem służącym poszukiwaniu danych

5. Przygotowanie do krytycznego stosowania w praktyce wiedzy z zakresu metodyki pozyskiwania informacji oraz tworzenia danych

6. Rozwinięcie umiejętności pracy przy tworzeniu, eksplorowaniu i wyszukiwaniu różnorodnych zestawów danych (baz, repozytoriów, sieci, etc.)


Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Podstawowa wiedza w zakresie obsługi komputera.

Wiedza z "Podstaw socjologii" i "Współczesnych obszarów badań socjologicznych".


Information on where to find course materials:

(in Polish) https://drive.google.com/drive/folders/0B39qvm-sPOF0UElYX3ZYVjk3bmc?usp=sharing

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Konwersatorium, praca indywidualna z użyciem komputera w trakcie zajęć i między zajęciami, praca w małych grupach w trakcie zajęć, wspólne ćwiczenia na komputerze.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 3

Short description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą szeroko rozumianej eksploracji danych zastanych: od formułowania problemu badawczego, poprzez wybór typów danych zastanych i ich źródeł, przeszukiwanie, magazynowanie, indeksowanie zasobów oraz ich współdzielenie, krytyczną selekcję, czyszczenie/transformację/konsolidację danych, aż po poszukiwanie wzorów, interpretację i prezentację wyników. Dostarczają umiejętności analitycznych oraz rozwijają umiejętność wykorzystania oprogramowania i Internetu do eksploracji danych zastanych: katalogów i wyszukiwarek, menedżerów bibliografii, programów do pobierania danych z internetu, programów do wizualizacji danych i tworzenia map.

Full description: (in Polish)

TK_01 . Dane, informacja, wiedza, big data – podstawowe pojęcia określające granice zajęć i relacje między nimi; typy danych zastanych oraz rodzaje ich analizy, przykłady analiz

TK_02. Krytyczna analiza istniejących opracowań, analiza danych źródłowych różnego typu, najczęstsze pułapki związane z ich opracowywaniem

TK_03. Wyszukiwarki internetowe i inne narzędzia do pozyskiwania danych w Internecie: historia, kontekst kulturowy, mechanizm działania, techniki używania

TK_04. Eksploracja istniejących opracowań i literatury: katalogi, bazy, wyszukiwarki

TK_05. Programy i platformy do zarządzania danymi, literaturą i bibliografią, obsługa Zotero

TK_07. Eksploracja surowych danych: archiwa i repozytoria danych oraz mapy

TK_08. Media społecznościowe: eksploracja grafów i sieci

TK_09. Media społecznościowe: pobieranie i eksploracja treści

TK_10. Uczenie maszynowe i data mining – podstawy i przykłady zastosowań

TK_11. Oprogramowanie komputerowe wspierające eksplorowanie i analizę danych, z naciskiem na dane jakościowe

TK_12. Techniki i narzędzia wizualizacji danych

Bibliography: (in Polish)

Literatura jest co roku aktualizowana, poniższy wykaz jest więc jedynie orientacyjny.

• Analiza danych zastanych: przewodnik dla studentów, red. Marta Makowska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2013.

• Viktor Mayer-Schönberger, Kenneth Cukier, Big data: rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie, MT Biznes, Warszawa 2014.

• Alexander Halavais, Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

• W. Bruce Croft, Donald Metzler, Trevor Strohman, Search Engines. Information Retrieval in Practice, 2015

• Mark Levene, An Introduction to Search Engines and Web Navigation, Wiley, New Jersey 2010

• Agata Fronczak, Piotr Fronczak, Świat sieci złożonych: od fizyki do Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

• Toby Segaran, Nowe usługi 2.0. Przewodnik po analizie zbiorów danych, Helion, Gliwice 2014.

• Tadeusz Morzy, Eksploracja danych. Metody i algorytmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

• Mirosława Lasek, Data mining. Zastosowania w analizach i ocenach klientów bankowych, Oficyna wydawnicza „Zarządzanie i finanse, Warszawa 2002

• Graham Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

• Jakub Niedbalski, Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych (CAQDAS) w projektowaniu i prowadzeniu badań, „Nauka i szkolnictwo wyższe”, 1/2013, s.185-202.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:

- potrafi dobierać odpowiednie narzędzia sieciowe do pozyskiwania określonych danych

- zna podstawowe rodzaje danych i techniki ich przetwarzania

rozróżnia podstawowe mechanizmy wykorzystywania danych w socjologii

- planuje i tworzy scenariusze wyszukiwania i przetwarzania danych

potrafi w komplementarny korzystać z wiedzy informatycznej i społeczno-kulturowej w pracy z danymi

- kreatywnie podchodzi do eksplorowania danych zastanych

- jest świadomy/a przydatności i otwarty na konieczność wykorzystywania wiedzy z zakresu innych dyscyplin nauki

- potrafi zaadaptować uzyskaną wiedzę w trakcie realizacji badań empirycznych

- pozostaje wrażliwy/a na krytyczny i rzetelny dobór informacji

potrafi postępować zgodnie z wymogami prawnymi i zasadami etycznymi odnoszącymi się do pracy z danymi zastanymi

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Realizacja zadań domowych wymagających użycia komputera.

2. Test końcowy: wykonanie zadań z użyciem komputera i/lub przygotowanie raportu z wykonania procesu eksploracji danych.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)