Applied Psychology - Path: Psychotherapy of personality disorders
General data
Course ID: | 08-PSZ5-PZO |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Applied Psychology - Path: Psychotherapy of personality disorders |
Name in Polish: | Psychologia stosowana - Ścieżka: Psychoterapia zaburzeń osobowości |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty na IX semestrze X-N5-Psych5 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) psychologia |
Cycle of studies: | long-cycle studies |
Module learning aims: | (in Polish) • Wyposażenie studentów w specjalistyczną wiedzę o założeniach systemów terapeutycznych: teorii relacji z obiektem, psychologii self, psychologii poznawczo-behawioralnej i dialektycznej terapii zachowania w leczeniu pacjentów z zaburzeniami osobowości. • Zaznajomienie studentów z procedurami, strategiami i specyficznymi zjawiskami w przebiegu psychoterapii skoncentrowanej na przeniesieniu, terapii poznawczo-behawioralnej, dialektycznej terapii zachowania i terapii integracyjnej. • Wykształcenie umiejętności postępowania diagnostycznego wyjaśniającego genezę i mechanizm kształtowania się zaburzeń osobowości w ramach koncepcji psychodynamicznych i behawioralno-poznawczych. • Wykształcenie umiejętności zastosowania wybranych technik psychoterapii w procesie psychoterapeutycznym uwzględniając kontekst stosowania. • Wykształcenie kompetencji diagnozowania typu osobowości w oparciu o dane diagnostyczne pochodzących z różnych źródeł. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak |
Information on where to find course materials: | (in Polish) zespół Ścieżka: Psychoterapia zaburzeń osobowości |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Dyskusja Analiza przedstawionego case-study pacjenta Praca w grupach Gry dydaktyczne - symulacja Pokaz, obserwacja, Demonstracje video metoda warsztatowa |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 150 h |
Bibliography: |
(in Polish) Cierpiałkowska, L., Soroko, E. (red.). (2014). Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Clarkin, J., Fonagy. P, Gabbard, G.(2013). Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości (r. 6, 9, 10). Kraków Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Boadella, D. (1991). Stres a struktura charakteru. w: J. Santorski (red.), Rezonans i dialog. Terapia Gestalt i psychoterapia somatyczna. Warszawa: Wyd. J. Santorski. część 3. Cierpiałkowska, L. (2010). Jak działa zewnętrzny i wewnętrzny dobry obiekt w relacyjnej terapii psychodynamicznej? W: L. Cierpiałkowska, J. Gościniak (red.). Technika i relacja terapeutyczna we współczesnej psychoanalizie. Wybrane zagadnienia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Gościniak, J. (2010). Dwa modele psychopatologii i dwie strategie analityczne. W: L. Cierpiałkowska, J. Gościniak (red.). Technika i relacja terapeutyczna we współczesnej psychoanalizie. Wybrane zagadnienia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Kernberg, O., Selzer, M., Koenigsberg, H. I in. (2007). Psychodynamiczna terapia pacjentów borderline (część II – Fazy terapii). Gdańsk: GWP. McWilliams, N. (2009). Diagnoza psychoanalityczna (r. 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rafaelt, E., Bernstein, D., Young, J. (2011). Psychoterapia skoncentrowana na schematach (cz 1). Warszawa IPZ PTP. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Znajomość kryteriów rozpoznania zaburzeń osobowości ICD-10 i DSM-5 Umiejętność posługiwania się psychologicznymi i integracyjnymi koncepcjami wyjaśniającym patomechanizm i patogenezę zaburzeń osobowości Podstawowe umiejętności w zakresie zastosowania wybranych strategii terapii z różnych modalności terapeutycznych Umiejętność dyskutowania nad sprzecznymi informacjami o obrazie klinicznym zaburzeń osobowości Zwiększenie umiejętności interpersonalnych w zakresie kontaktu pomocowego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) kolokwium i egzamin pisemny; pytania otwarte i zamknięte, analiza dostarczonego materiału typu case-study |
Practical placement: |
(in Polish) opcjonalnie, do wyboru |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.