Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Applied Psychology - Path: Psychotherapy of personality disorders

General data

Course ID: 08-PSZ5-PZO
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Applied Psychology - Path: Psychotherapy of personality disorders
Name in Polish: Psychologia stosowana - Ścieżka: Psychoterapia zaburzeń osobowości
Organizational unit: Faculty of Social Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty na IX semestrze X-N5-Psych5
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) psychologia

Cycle of studies:

long-cycle studies

Module learning aims:

(in Polish) • Wyposażenie studentów w specjalistyczną wiedzę o założeniach systemów terapeutycznych: teorii relacji z obiektem, psychologii self, psychologii poznawczo-behawioralnej i dialektycznej terapii zachowania w leczeniu pacjentów z zaburzeniami osobowości.

• Zaznajomienie studentów z procedurami, strategiami i specyficznymi zjawiskami w przebiegu psychoterapii skoncentrowanej na przeniesieniu, terapii poznawczo-behawioralnej, dialektycznej terapii zachowania i terapii integracyjnej.

• Wykształcenie umiejętności postępowania diagnostycznego wyjaśniającego genezę i mechanizm kształtowania się zaburzeń osobowości w ramach koncepcji psychodynamicznych i behawioralno-poznawczych.

• Wykształcenie umiejętności zastosowania wybranych technik psychoterapii w procesie psychoterapeutycznym uwzględniając kontekst stosowania.

• Wykształcenie kompetencji diagnozowania typu osobowości w oparciu o dane diagnostyczne pochodzących z różnych źródeł.


Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Brak

Information on where to find course materials:

(in Polish) zespół Ścieżka: Psychoterapia zaburzeń osobowości

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Analiza przedstawionego case-study pacjenta

Praca w grupach

Gry dydaktyczne - symulacja

Pokaz, obserwacja,

Demonstracje video

metoda warsztatowa


Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 150 h

Bibliography: (in Polish)

Cierpiałkowska, L., Soroko, E. (red.). (2014). Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Clarkin, J., Fonagy. P, Gabbard, G.(2013). Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości (r. 6, 9, 10). Kraków Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Boadella, D. (1991). Stres a struktura charakteru. w: J. Santorski (red.), Rezonans i dialog. Terapia Gestalt i psychoterapia somatyczna. Warszawa: Wyd. J. Santorski. część 3.

Cierpiałkowska, L. (2010). Jak działa zewnętrzny i wewnętrzny dobry obiekt w relacyjnej terapii psychodynamicznej? W: L. Cierpiałkowska, J. Gościniak (red.). Technika i relacja terapeutyczna we współczesnej psychoanalizie. Wybrane zagadnienia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Gościniak, J. (2010). Dwa modele psychopatologii i dwie strategie analityczne. W: L. Cierpiałkowska, J. Gościniak (red.). Technika i relacja terapeutyczna we współczesnej psychoanalizie. Wybrane zagadnienia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kernberg, O., Selzer, M., Koenigsberg, H. I in. (2007). Psychodynamiczna terapia pacjentów borderline (część II – Fazy terapii). Gdańsk: GWP.

McWilliams, N. (2009). Diagnoza psychoanalityczna (r. 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Rafaelt, E., Bernstein, D., Young, J. (2011). Psychoterapia skoncentrowana na schematach (cz 1). Warszawa IPZ PTP.

Learning outcomes: (in Polish)

Znajomość kryteriów rozpoznania zaburzeń osobowości ICD-10 i DSM-5

Umiejętność posługiwania się psychologicznymi i integracyjnymi koncepcjami wyjaśniającym patomechanizm i patogenezę zaburzeń osobowości

Podstawowe umiejętności w zakresie zastosowania wybranych strategii terapii z różnych modalności terapeutycznych

Umiejętność dyskutowania nad sprzecznymi informacjami o obrazie klinicznym zaburzeń osobowości

Zwiększenie umiejętności interpersonalnych w zakresie kontaktu pomocowego

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

kolokwium i egzamin pisemny; pytania otwarte i zamknięte, analiza dostarczonego materiału typu case-study

Practical placement: (in Polish)

opcjonalnie, do wyboru

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)