Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Biological Basis of Behavior

General data

Course ID: 08-PSZ5-BPZ
Erasmus code / ISCED: 14.4 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Biological Basis of Behavior
Name in Polish: Biologiczne podstawy zachowań
Organizational unit: Faculty of Social Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty na II semestrze X-N5-Psych5
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Psychologia

Cycle of studies:

long-cycle studies

Module learning aims:

(in Polish) Dostarczenie wiedzy z zakresu budowy i funkcji układu nerwowego

Wykształcenie umiejętności komunikowania się z przedstawicielami nauk medycznych w zakresie wiedzy o układzie nerwowym i jego funkcjach

Year of studies (where relevant):

Year 1

Bibliography: (in Polish)

1. Cozolino, L. J. (2004). Neuronauka w psychoterapii. Budowa i przebudowa ludzkiego mózgu (s. 9-25). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

2. Cummings, J., Mega, M. (2005). Neuropsychiatria. Wrocław: Urban & Partner.

3. Domańska, Ł., Borkowska, A. R. (red.) (2009). Podstawy neuropsychologii klinicznej (s. 30-33, 41-57, 113-125). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

4. Felten,D., Józefowicz, R., Netter, F. (2007). Atlas Neuroanatomii i Neurofizjologii Nettera. Wrocław: Elsevier Urban & Partners.

5. Fitzgerald M., Gruener G., Mtui E. (2004). Neuroanatomia, Urban I Partner,.

6. Grabowska, A. (2000). Asymetria półkul mózgowych. W: T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka, (red.), Mózg a zachowanie (s. 400-429). Warszawa: PWN.

7. Kaczmarek, B. L. J. (1998). Mózg, język, zachowanie(s. 48-65). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

8. Kądzielawa, D. (2003). Neuropsychologia kliniczna: charakterystyka dyscypliny (s. 649-662). W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. III, s. 649-650, 655-658). Gdańsk: GWP.

9. Lindsay, K., Bone, I. (2006). Neurologia i Neurochirurgia. Wrocław: Elsevier Urban & Partners,

10. Maćkowiak, K. (2003). Lateralizacja a obraz własnego ciała: podstawy rozwoju w okresie dzieciństwa. W: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa (s. 109-131). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

11. Matysiak, J. (2000). Psychologia fizjologiczna (s. 95-129). W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. I, s. 97-103). Gdańsk: GWP.

12. Narkiewicz O., Moryś O. (2006): Neuroanatomia czynnościowa i kliniczna, Warszawa: PZWL.

13. Pąchalska, M. (2007). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu (t I, s. 29-76, 116-122, 138-141). Warszawa: PWN.

14. Prigatano, G.P. Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe

PWN, 2009.

15. Szczudlik, A., Liberski, P. (2004). Barcikowska, M. (red.) Otępienie. Kraków:

Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego,.

16. Walsh, K., Darby, D. (2008). Neuropsychologia Kliniczna Walsha. Gdańsk: GWP.

17. Wygotski, L. S. (1971). Problem rozwoju i rozpadu wyższych funkcji psychicznych. W: L. S. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne (s. 489-507). Warszawa: PWN.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

1) Posługiwać się refleksyjnie wiedzą na temat budowy układu nerwowego i jego organizacji funkcjonalnej, a także podstawowymi pojęciami z zakresu neuronauki

2) Opisywać zaburzenia czynności poznawczych w oparciu o wiedzę o organizacji funkcjonalnej układu nerwowego oraz koncepcje związku struktura funkcja

3) Umie współpracować z innymi osobami pracując nad danymi dotyczącymi budowy i funkcji mózgu

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Uzyskanie pozytywnej oceny z testu (co najmniej 50% poprawnych odpowiedzi; próg zaliczenia może zostać skorygowany po uwzględnieniu rzeczywistego rozkładu wyników oraz usunięciu z puli pytań tych, które okazały się najtrudniejsze lub najłatwiejsze).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)