Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Diagnoses and Projects in Social Work

General data

Course ID: 08-PCDL-DPS
Erasmus code / ISCED: 14.5 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0921) Care of the elderly and of disabled adults The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Diagnoses and Projects in Social Work
Name in Polish: Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej
Organizational unit: Faculty of Social Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla 5 semestru pracy socjalnej
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Short description:

An overview of social diagnosis concepts in sociology, social work and social pedagogy. Types of research in sociology and social work. Rank of diagnosis n sociological research. Basic rules of diagnosing. Diagnosing social problem and diagnosing individual situation.

Diagnosing in social research. Significance of particular diagnosis stages. Diagnosis as a first stage in the social intervention process.

Diagnostic research. Main goals, researcher's skills Conditions of a good diagnosis. Differences between diagnostic research and diagnostic description.

Forms of diagnostic description. Research techniques applied and recommended in diagnosing individual needs. Rules of creating research tools.

Model of social help development strategy as an example of applying diagnostic research to designing social change and solving social problems. Models of local and regional strategies.

Full description:

Introducing students to basic methodological rules of diagnostic research and types of prognostic research. Preparing students to run diagnostic research and apply the results to solve social problems in local environments and creating strategies of innovation. Presenting different ways of analysis and synthesis of empirical data in diagnosing chosen social problems.

Bibliography:

Bolanowska A. (1996) Przykłady projektów działania socjalnego zrealizowanego w instytucjach socjalnych w Belgii (w:) E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, Wokół problemów działania społecznego, BPS, Interart, Warszawa,

Burgess H., (1996) Uczenie się przez rozwiązywanie problemów w kształceniu pracowników socjalnych, BPS, Interart, Warszawa,

Czekaj K., Gorlach K., Leśniak M., (1996) Labirynty współczesnego społeczeństwa, BPS Interart, Warszawa,

Frieske K.W., Poławski P., (1996) Opieka i kontrola. Instytucje wobec problemów społecznych, Warszawa,

Kamińska H., (1996) Struktura projektu na przykładzie projektu świetlicy środowiskowej (w:) E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski (red.) Wokół problemów działania społecznego, BPS, Interart, Warszawa,

Kotlarska-Michalska A., (1998) Diagnoza stanu infrastruktury pomocy społecznej oraz strategia rozwoju pomocy społecznej w woj. Poznańskim na podstawie opinii OPS i Rad Gmin, Sielinko,

Kotlarska-Michalska A., (2001) Znaczenie badań empirycznych w pracy socjalnej. Doświadczenia a potrzeby. Dylematy towarzyszące prowadzeniu badań (w:) Profesje społeczne w Europie. Z problemów kształcenia i działania (red.) E. Marynowicz-Hetka, A. Wagner, J. Piekarski, BPS, Interart, Katowice,

Kotlarska-Michalska A., (red.) (1999) Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, ARP "Promocja 21", Poznań,

Kotlarska-Michalska A., (red.) (2002) Obszary pracy socjalnej, Wydawnictwo Promocja 21, Poznań,

Lisowski A., (1996) Badania potrzeb społecznych, BPS, Interart, Warszawa,

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)