Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Animation and curatorial Project

General data

Course ID: 08-KUDU-PAK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Animation and curatorial Project
Name in Polish: Projekt animacyjny i kuratorski
Organizational unit: Faculty of Social Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty na 2 semestrze kulturoznawstwa II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) kulturoznawstwo

Module learning aims:

(in Polish) celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi, ale przede wszystkim praktycznymi aspektami pracy kreatywnej w sektorze kultury [ze szczególnym uwzględnieniem animacji kulturowej i kuratorstwa]

Information on where to find course materials:

(in Polish) podczas zajęć udostępniony jest link do chmury z przydatnymi lekturami

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) prezentacje, dyskusje, "burze mózgów", wyjścia w teren - wystawy etc.

Short description: (in Polish)

-zadania animacji kultury,

- mapowanie kultur lokalnych, diagnozowanie potrzeb kulturalnych, grupy docelowe, animacja lokalna, community development,

instytucjonalizacja animacji, animacja pozainstytucjonalna;

- kompetencje animatora, obszary animacji społeczno-kulturowej: instytucje kultury, instytucje publiczne, organizacje

pozarządowe etc.

- programowanie działań animacyjnych;

- promocja i ewaluacja działań animacyjno-kulturalnych, tzw. nowe media i animacja

- analiza cudzych projektów kuratorskich;

- research, selekcja i analiza dzieł sztuki pod kątem autorskiej koncepcji kuratorskiej;

- etapy przygotowania wystawy sztuki w oparciu o własna koncepcję kuratorską (od prezentacji idei, poprzez pozyskanie środków/

instytucji, rozplanowanie przestrzenne po kuratorski tekst katalogowy)

Full description: (in Polish)

-zadania animacji kultury, trzy perspektywy definiowania animacji kultury (kulturoznawcza, pedagogiczna, antropologiczna);

animacja i zaangażowanie: emancypacja, wyzwolenie, a. wobec ideologii, kształtowanie postaw, kapitał społeczny vs. kapitał

ludzki itd.

- mapowanie kultur lokalnych, diagnozowanie potrzeb kulturalnych, grupy docelowe, animacja lokalna, community development,

instytucjonalizacja animacji, animacja pozainstytucjonalna;

- kompetencje animatora, obszary animacji społeczno-kulturowej: instytucje kultury, instytucje publiczne, organizacje

pozarządowe etc.

- programowanie działań animacyjnych;

- promocja i ewaluacja działań animacyjno-kulturalnych, tzw. nowe media i animacja

- analiza cudzych projektów kuratorskich;

- research, selekcja i analiza dzieł sztuki pod kątem autorskiej koncepcji kuratorskiej;

- etapy przygotowania wystawy sztuki w oparciu o własna koncepcję kuratorską (od prezentacji idei, poprzez pozyskanie środków/

instytucji, rozplanowanie przestrzenne po kuratorski tekst katalogowy)

Bibliography: (in Polish)

Hrycyk K., (red.): Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych: animacja- animator i jego kształcenie, Wrocław

2000;

Godlewski G., Kurz I., Mencwel A., Wójtowski M.: Animacja kultury. Doświadczenia i przyszłość, Warszawa 2002

Zawód kurator, redakcja: Karolina Sikorska, Marta Kosińska, Anna Czaban, wyd. Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2014

Artysta – kurator – instytucja – odbiorca. Przestrzenie autonomii i modele krytyki, redakcja: Marta Kosińska, Karolina Sikorska,

Agata Skórzyńska, wyd. Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2012

Every Curator’s Handbook, edited by Anne Klontz, Karen MacDonald and Yulia Usova,

http://pai.sthlm.in/images/Every_Curator's_Handbook.pdf

CURATORIAL TOOLKIT, A PRACTICAL GUIDE FOR CURATORS, Canada 2010,

http://mgnsw.org.au/media/uploads/files/Curatorial_Toolkit.pdf

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: absolwent zna i rozumie:

-zmiany zachodzące we współczesnym życiu kulturalnym oraz narzędzia terminologiczne i koncepcyjne, niezbędne do rozpoznawania, analizowania i interpretowania nowych praktyk kulturowych

-wyspecjalizowane metody pracy kulturalnej w instytucjach i organizacjach kulturalnych oraz metody animacji i aktywizacji kulturowej w skali lokalnej i międzynarodowej

- funkcjonowanie poszczególnych, usytuowanych w konkretnym czasie i miejscu, sposobów uczestnictwa w wielu dziedzinach kultury i życia społecznego, pozwalających na kształtowanie wiedzy i zachowań w swoim bliższym i dalszym otoczeniu społeczno-kulturowym

Umiejętności: absolwent potrafi:

- integrować, krytycznie interpretować i twórczo wykorzystywać ujęcia teoretyczne i podejścia badawcze właściwe dla kulturoznawstwa w nietypowych sytuacjach profesjonalnych

- inicjować, organizować i koordynować pracę zespołów profesjonalnych w obszarze działalności kulturalnej oraz proponować autorskie, twórcze inicjatywy kulturalne

- wykorzystywać informacje na temat pracy współczesnych organizacji i instytucji kulturalnych w Polsce i na świecie oraz nawiązywać z nimi współpracę, pozwalającą na proponowanie nowych inicjatyw i projektów kulturalnych

- twórczo wykorzystywać nowe technologie audiowizualne i multimedia w innowacyjnych projektach kulturalnych

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:

- wykazywania się aktywnością i inicjatywą w rozwiązywaniu problemów, wynikających ze zmian w kulturze najnowszej

- koordynacji pracy rożnych grup i świadomego przyjmowania roli inicjatora ich działań oraz odpowiedzialności, która z niej wynika

- aktywnego przyczyniania się do rozwoju nowych form komunikacji kulturowej (w tym medialnej), niezbędnych do realizacji twórczych projektów kulturalnych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki zaliczenia

– aktywne uczestnictwo w zajęciach [tj. z wykazaniem znajomości lektur, czynnym udziałem w dyskusji nad daną problematyką];

- prezentacja projektu własnego

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)