Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

History and Contemporary of Jewish Thought

General data

Course ID: 08-KUDL-HWZ
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Social and behavioural sciences, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History and Contemporary of Jewish Thought
Name in Polish: Historia i współczesność myśli żydowskiej
Organizational unit: Faculty of Social Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
(in Polish) Przedmioty dla 6 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

specialist

Major:

(in Polish) Kulturoznawstwo

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) C1. Zdobycie wiedzy na temat podstawowych terminów związanych z kulturą hebrajską

C2. Zdobycie umiejętności odróżniania poszczególnych nurtów judaizmu, wskazywania jego źródeł i analizy przejawów kultury hebrajskiej


Year of studies (where relevant):

Year 2

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) -

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) -

Information on where to find course materials:

(in Polish) Lektorium, biblioteka wydziałowa.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) heureza, wykład, fragmenty filmów, studia przypadków.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 3

Short description: (in Polish)

Zajęcia obejmują podstawową wiedzę z zakresu historii i współczesnej wiedzy socjologicznej oraz kulturoznawczej z zakresu Izraela i narodu żydowskiego.

Full description: (in Polish)

Opis treści kształcenia

Judaizm czy judaizmy? Wprowadzenie do historii judaizmu

Podstawowe źródła judaizmu (Tora, Miszna, Talmud)

Święta żydowskie i obrzędowość żydowska

Judaizmu ortodoksyjny: historia i współczesność

Judaizm konserwatywny: historia i współczesność

Judaizm reformowany

Chasydzi i ich wpływ na filozofię i kulturę europejską

Żydzi mesjańscy – denominacja judaizmu czy chrześcijaństwa

Prawo, kultura i religia we współczesnym Izraelu

Prawa i obowiązki kobiety i mężczyzny w judaizmie

Judaizm a „tożsamość żydowska”

Wyzwania dialogu chrześcijańsko-żydowskiego

Judaizm w literaturze, sztuce i filmie europejskim

Debata na temat roli judaizmu i kultury żydowskiej we współczesnej Europie

Bibliography: (in Polish)

• Amstrong K., Historia Boga, 4000 lat dziejów Boga w judaizmie, chrześcijaństwie i islamie, przeł. B. Cendrowska, wyd. Prima, Warszawa 1998,

• Brunetti S., Della Roca R, Judaizm, przeł. A. Wójcicka, wyd. Arkady, Warszawa 2010,

• Cohen A., Susser B., Jews and Others, Non-Jewish Jews in Israel, „Israel affair”, vol.15, no. 1/2009,

• Epstain I., Judaism, a historical presentation, Penguin Books, Harmonsworth, 1974,

• Harris Shapiro C., Messianic Judaism, Boston 1999,

• Marcinkowski R., Kobieta i mężczyzna w ujęciu Talmudu, „Studia judaica” 2002/2-2003/1,

• Pirtz R., The relationship between the Church and the Jewish People today, „Mishkan” 50-51/2007,

• Scholem G., O głównych pojęciach judaizmu, przeł. J. Zychowicz, wyd. PAT, Kraków 1989,

• Sulivan L.E., Judaizm, tradycja religijna, przeł. K. Stopa, wyd. WAM i Zysk i S-ka, Poznań 2001,

• Washofsky M., Jewish living : a guide to contemporary reform practice, UAHC Press, New York 2001.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów#

Wykorzystywać w swoich analizach zjawisk religijnych i kulturowych wiedzę na temat judaizmu K2_W01, K2_W08, K2_U01, K2_U02, K2_K01, K2_K03

Rozróżniać poszczególne nurty w obrębie judaizmu i wykorzystywać tę umiejętność w praktyce dialogu K2_W02, K2_W08, K2_U02, K2_K03

Wyróżniać źródła i rytuały w obrębie obrzędowości judaistycznej K2_W02, K2_U02, K2_K01 ,

Wskazywać korespondencje pomiędzy wiedzą na temat judaizmu a teoriami kulturoznawczymi K2_W01, K2_U02, K2_K02, K2_K03

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kolokwium oceniane wg procentowej ilości punktów:

51-60% ocena dst

61%-70% ocena dst+

71%-80% ocena db

81% -90% ocena db+

równo i powyżej 91% ocena bdb

Practical placement: (in Polish)

-

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)