Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

History of female movements

General data

Course ID: 08-KUDL-HRK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: History of female movements
Name in Polish: Historia ruchów kobiecych
Organizational unit: Faculty of Social Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla 3 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) Kulturoznawstwo

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) • przekazanie wiedzy na temat badań nad rolą kobiet w dziejach (wybrane epoki i aspekty)

• wyrobienie umiejętności oceny uczestnictwa w kulturze, poznanie instytucji kultury miasta Poznania i jego inicjatyw

• rozwinięcie umiejętności komunikacji w parach (tandem) i małych grupach

student poznaje podstawowe fakty, terminy i metodologię z zakresu historii kultury, specyfikę partycypacji kulturowej we współczesnych i historycznych formach obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji, wielokulturowości oraz zna specyficzny dla badań tych sfer aparat teoretyczno-metodologiczny.

Student nabywa umiejętność dokonania rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji

student uczy się formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych.


Year of studies (where relevant):

Year 2

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Przedmiot nie jest prowadzony zdalnie.

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Nie obowiązują

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały do zajęć dostępne są w Lektorium Instytutu Kulturoznawstwa UAM

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Praca z tekstem

Praca z filmem

Przygotowanie prezentacji (tandemowo)

Wizyta w Muzeum

Krytyczna ocena aktywności Miasta Poznania w propagowaniu wiedzy o obecności kobiet w historii i współczesności.

1 zajęcia wykładowe

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) obciążenie pracą studenta: minimum 1,5 godziny przygotowania do zajęć tygodniowo

lektura wyznaczonych tekstów

przygotowanie raportu z wizyty muzealnej

przygotowanie raportu na temat "Poznańskiego Szlaku Kobiet"

Short description: (in Polish)

Tematyka zajęć określona tytułem odnosi się do obecności kobiet w historii, ukształtowania się postaw emancypacyjnych, ruchów kobiecych oraz wpisuje się w krytyczną refleksję na temat współczesnych reprezentacji kulturowych tej problematyki na poziomie regionalnym (Poznań)

Full description: (in Polish)

1. Współczesny świat - sytuacja kobiet na wszystkich kontynentach -prezentacje

2. Poznański Szlak Kobiet - omówienie projektu

3.Badania nad obecnością kobiet w dziejach - wykład

4. Z dziejów kobiet: (lektury, dyskusja, komentarze,

Kobiety w Indiach i na Dalekim Wschodzie

Kobieta Biblii i Kobieta Koranu

Kobiety w chrześcijaństwie (do średniowiecza)

Kobiety w chrześcijaństwie - nowożytność (do XIX w)

5. Początki procesów emancypacyjnych - Wspólnie oglądamy film "Sufrażystka" (2015)

6. Oblicza ruchów kobiecych w kontekście XX i XXI wieku

Idea społecznej równości płci w ruchach socjalistycznych, komunistycznych

Procesy emancypacyjne a myśl filozoficzna (fenomenologia, egzystencjalizm), . Feministyczna krytyka rzeczywistości

Współczesne ruchy kobiece w judaizmie i islamie

Wybrany film z kina irańskiego lub izraelskiego.

Bibliography: (in Polish)

Adamiak. E., Kobiety w Biblii. Stary Testament, Kraków 2006.

Borkowska.G. Cudzoziemki. Studia o polskiej prozie kobiecej, Warszawa 1996. t

Kobieta w literaturze i kulturze. praca zbiorowa pod red. D. Mazurek, Lublin 2004.

Putnam Tong, R. Myśl feministyczna. Warszawa 2002.

www.muzeumhistoriikobiet.pl

Filmografia:

R. Burshtein, Wypełnić pustkę (2013)

A. Farhadi, Rozstanie, (2011)

S. Gavron, Sufrażystka (2015)

Learning outcomes: (in Polish)

student zna i rozumie podstawowe fakty, terminy i metodologię z zakresu historii kultury, specyfikę partycypacji kulturowej we współczesnych i historycznych formach obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji, wielokulturowości oraz zna specyficzny dla badań tych sfer aparat teoretyczno-metodologiczny.

Student potrafi dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji

formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocenę końcową tworzą trzy składowe: przygotowanie raportu z wizyty w Domu i pracowni Kazimiery Iłłakowiczówny w Poznaniu, oceny "Poznańskiego Szklaku Kobiet" wg. ustalonych kryteriów oraz prezentacji na wybrany temat (ocena)

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)