History of female movements
General data
Course ID: | 08-KUDL-HRK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of female movements |
Name in Polish: | Historia ruchów kobiecych |
Organizational unit: | Faculty of Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla 3 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) Kulturoznawstwo |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) • przekazanie wiedzy na temat badań nad rolą kobiet w dziejach (wybrane epoki i aspekty) • wyrobienie umiejętności oceny uczestnictwa w kulturze, poznanie instytucji kultury miasta Poznania i jego inicjatyw • rozwinięcie umiejętności komunikacji w parach (tandem) i małych grupach student poznaje podstawowe fakty, terminy i metodologię z zakresu historii kultury, specyfikę partycypacji kulturowej we współczesnych i historycznych formach obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji, wielokulturowości oraz zna specyficzny dla badań tych sfer aparat teoretyczno-metodologiczny. Student nabywa umiejętność dokonania rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji student uczy się formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Przedmiot nie jest prowadzony zdalnie. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Nie obowiązują |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Materiały do zajęć dostępne są w Lektorium Instytutu Kulturoznawstwa UAM |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Praca z tekstem Praca z filmem Przygotowanie prezentacji (tandemowo) Wizyta w Muzeum Krytyczna ocena aktywności Miasta Poznania w propagowaniu wiedzy o obecności kobiet w historii i współczesności. 1 zajęcia wykładowe |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) obciążenie pracą studenta: minimum 1,5 godziny przygotowania do zajęć tygodniowo lektura wyznaczonych tekstów przygotowanie raportu z wizyty muzealnej przygotowanie raportu na temat "Poznańskiego Szlaku Kobiet" |
Short description: |
(in Polish) Tematyka zajęć określona tytułem odnosi się do obecności kobiet w historii, ukształtowania się postaw emancypacyjnych, ruchów kobiecych oraz wpisuje się w krytyczną refleksję na temat współczesnych reprezentacji kulturowych tej problematyki na poziomie regionalnym (Poznań) |
Full description: |
(in Polish) 1. Współczesny świat - sytuacja kobiet na wszystkich kontynentach -prezentacje 2. Poznański Szlak Kobiet - omówienie projektu 3.Badania nad obecnością kobiet w dziejach - wykład 4. Z dziejów kobiet: (lektury, dyskusja, komentarze, Kobiety w Indiach i na Dalekim Wschodzie Kobieta Biblii i Kobieta Koranu Kobiety w chrześcijaństwie (do średniowiecza) Kobiety w chrześcijaństwie - nowożytność (do XIX w) 5. Początki procesów emancypacyjnych - Wspólnie oglądamy film "Sufrażystka" (2015) 6. Oblicza ruchów kobiecych w kontekście XX i XXI wieku Idea społecznej równości płci w ruchach socjalistycznych, komunistycznych Procesy emancypacyjne a myśl filozoficzna (fenomenologia, egzystencjalizm), . Feministyczna krytyka rzeczywistości Współczesne ruchy kobiece w judaizmie i islamie Wybrany film z kina irańskiego lub izraelskiego. |
Bibliography: |
(in Polish) Adamiak. E., Kobiety w Biblii. Stary Testament, Kraków 2006. Borkowska.G. Cudzoziemki. Studia o polskiej prozie kobiecej, Warszawa 1996. t Kobieta w literaturze i kulturze. praca zbiorowa pod red. D. Mazurek, Lublin 2004. Putnam Tong, R. Myśl feministyczna. Warszawa 2002. www.muzeumhistoriikobiet.pl Filmografia: R. Burshtein, Wypełnić pustkę (2013) A. Farhadi, Rozstanie, (2011) S. Gavron, Sufrażystka (2015) |
Learning outcomes: |
(in Polish) student zna i rozumie podstawowe fakty, terminy i metodologię z zakresu historii kultury, specyfikę partycypacji kulturowej we współczesnych i historycznych formach obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji, wielokulturowości oraz zna specyficzny dla badań tych sfer aparat teoretyczno-metodologiczny. Student potrafi dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenę końcową tworzą trzy składowe: przygotowanie raportu z wizyty w Domu i pracowni Kazimiery Iłłakowiczówny w Poznaniu, oceny "Poznańskiego Szklaku Kobiet" wg. ustalonych kryteriów oraz prezentacji na wybrany temat (ocena) |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.